תארו לעצמכם פאנל ברשת החדשות CNN בתקופת טראמפ, בו יושבים תשעה פאנליסטים, שלושה מהם אפרו-אמריקאים ושישה לבנים. נושא הדיון, תחת הכותרת "להיות שחור באמריקה", הוא סקר שערכה הרשת בנוגע לתחושות הקהילה האפרו-אמריקאית לנוכח צעדי חקיקה ורגולציה גזעניים שמקדם הממשל.

המנחה, לבן גם הוא, פונה לתגובה רק לשניים מהפאנליסטים, לבנים, לשאול לדעתם. השניים בוחרים לתקוף את מצביעי הסקר שחשו מאוימים וטענו שהגזענות מתגברת, ומכנים אותם שקרנים. אחד מהם טוען שהיום המצב הרבה יותר טוב משהיה בשנות החמישים. כל אותה עת שלושת הפאנליסטים האפרו-אמריקאים יושבים דוממים. אחד מהם מפטיר לבסוף שהוא מסכים עם הפאנליסטים הלבנים.

אם דיון כזה היה מתרחש בארה"ב, יממה לאחר מכן היה קורה אחד משניים – או שהמנחה וחברי הפאנל שנשאו דברים היו מפוטרים לאלתר, או שמסביב לאולפני השידור של ה-CNN היו מתייצבים אלפי מפגינים זועמים. בערוץ 14 הוכיחו השבוע שבישראל דיון כזה יכול להתרחש ולעבור בשקט מוחלט, כשהוא נוגע לתוצאות סקר על תחושת נשים החשות פגיעות יותר במרחב הציבורי מאז כינון הממשלה הנוכחית.

בדיון שהתקיים בערוץ 14 ביום חמישי האחרון, בתוכנית "סופשבוע" בהנחיית אמיר איבגי, נכחו שישה גברים - שמעון ריקלין, בועז גולן, שי גולדן, גואל ועקנין ויזהר שי; ושלוש נשים: דנה ורון, יערה זרד ונוה דרומי. איבגי הציג סקר שנערך לבקשת הערוץ בקרב מדגם של נשים בלבד, שנשאלו האם הן מרגישות פגיעות יותר כנשים במרחב הציבורי מאז עליית ממשלת נתניהו הנוכחית. 55% מהמשיבות בסקר השיבו "לא", 42% השיבו "כן" ו-3% השיבו "אינני יודעת". הדיון התקיים תחת הכותרת "להיות אישה בישראל", כותרת שהתנוססה על המסך כשמעליה, רוב הזמן, נראים גברים בלבד.

אמיר איבגי, מנחה "סופשבוע" בערוץ 14, מנהל דיון תחת הכותרת "להיות אישה בישראל", 17.8.23 (צילום מסך)

אמיר איבגי, מנחה "סופשבוע" בערוץ 14, מנהל דיון תחת הכותרת "להיות אישה בישראל", 17.8.23 (צילום מסך)

מאז הקמת ממשלת נתניהו השישית התדרדרנו עשרות מקומות אחורה בדירוג העולמי הנוגע לייצוג נשים בפוליטיקה. מספר השרות בממשלה צנח. מספר המנכ"ליות שמונו לעמוד בראשות משרדי ממשלה - אפסי. זו אינה טעות – זו מדיניות ודרך חיים בממשלה שחלק ניכר מחבריה מגיע מסיעות ש"אפלייתן אומנותן", מפלגות שבכל 75 שנות קיומה של המדינה הקפידו שלא לשבץ ברשימותיהם ולו אישה אחת; ומסיעות אחרות שמעולם לא הצטיינו בייצוג נשי מוביל.

לאותן 42% מהמשיבות בסקר של ערוץ 14 יש סיבה בהחלט לגיטימית להשיב בחיוב לשאלה על תחושותיהם לגבי הפגיעה במעמדן. מאז כינון הממשלה הנוכחית רשימת יוזמות החקיקה העתידות לפגוע במעמד נשים, במיוחד חילוניות, הולכת ומתארכת כל יום שעובר. חוק להכפפת הרשות למעמד האישה לדרג הפוליטי, חוק ממשלתי להעברת סמכות על קביעת סכום המזונות לבתי הדין הרבניים, חוק המאיים בחצי שנת מאסר על אישה בלבוש "לא צנוע" בכותל, חוקים להתרת הפרדות גברים-נשים במרחבים ציבוריים, וכל אלה עוד לפני שדנו בכלל במשמעות הפגיעה בכוחו של בג"צ מול הממשלה בהקשר של שמירה על הזכות לשוויון של נשים בישראל.

המנחה, איבגי, מעניק את רשות הדיבור הראשונה לגולדן, שזועם על מי שהעזו להשיב בחיוב: "אורח החיים היום הוא בעל יכולת להתבטא במרחב הציבורי כפי שהוא לא התבטא מעולם", הוא קובע. לפי גולדן, הנשים בישראל צריכות להגיד תודה, או לשתוק.

שי גולדן מסביר מדוע נשים החשות פגיעה במעמדן במרחב הציבורי הן שקרניות הזקוקות לבדיקה רפואית, ערוץ 14, 17.8.23 (צילום מסך)

שי גולדן מסביר מדוע נשים החשות פגיעה במעמדן במרחב הציבורי הן שקרניות הזקוקות לבדיקה רפואית, ערוץ 14, 17.8.23 (צילום מסך)

"מי שחי פה בשנות השישים והשבעים והשמונים זוכר את ישראל, זוכר איך המדינה הזו נראתה, זוכר את מערכת החינוך, ולא היו תלונות ולא היו צעקות על הדתה", הוא מוסיף. לפי שי גולדן, עד שמצבן של נשים בישראל לא יהיה גרוע משל סבתותיהן בשנות ה-60, שיסתמו. גולדן גם "שוכח" לציין בזכות אילו גורמים השתפר המצב לאורך עשורים.

"העניין הזה הפך להיות בסופו של דבר לעניין פוליטי ולא לעניין מהותי כי החיים בישראל חילוניים מאי-פעם, ומי שאומר אחרת הוא שקרן! פשוט שקרן! או שזכרונו בוגד בו בצורה שדורשת בדיקה רפואית", מסכם גולדן, מגיש תוכנית הבוקר של ערוץ 14. כנראה ערוץ החדשות היחיד שניתן למצוא בו, בישראל 2023, גבר ששולל את זכותן של נשים אפילו לחוש פגיעה, קורא להן שקרניות (פעמיים) וטוען שהן זקוקות לבדיקת רופא בשל תחושותיהן.

שלוש הנשים בפאנל, דוממות. כשגולדן מסיים איבגי מעביר את רשות הדיבור לגבר אחר - גואל ועקנין, איש תקשורת במגזר החרדי. למרבה האירוניה, את הביקורת שלו על תחושותיהן של נשים הוא פותח במילים "לא יודע למה מרגיש לי". יש מי שזכאי להרגיש, ויש מי שלא.

דיון בתוכנית "סופשבוע" בערוץ 14 תחת הכותרת "להיות אישה בישראל", 17.8.23 (צילום מסך)

דיון בתוכנית "סופשבוע" בערוץ 14 תחת הכותרת "להיות אישה בישראל", 17.8.23 (צילום מסך)

"אם היינו שואלים את אותן ציבור נשים במה אתן מרגישות שינוי לרעה, זה היה מחזיר אותנו לדיונים שאני הייתי שותף להם בחלק מהפעמים", הוא ממשיך, ומספר שכשוחח עם "ראשי המחאה" הם כלל לא ידעו על מה הם מפגינים. ועקנין אם כן אינו מכחיש את תחושותיהן של הנשים המרגישות פגיעה במעמדן (לפי מדגם הסקר, מדובר בכמה מיליונים מהן), הוא רק מסגביר שהן פשוט טיפשות שלא יודעות למה הן חשות את מה שהן חשות.

"מה קרה ל-42% הללו בחצי שנה הזו, שפתאום הן מרגישות לא בטוח בנשיותן בגלל הממשלה?", שואל ועקנין וגולדן מתפרץ: "הסקר הזה רק בצבעים הפוך, זה שמאל מול ימין". "כאן נאמר שזה מאז שקמה הממשלה ואני מנסה להבין מה קרה? הרי אני נוסע כל יום מבית שמש לתל אביב, אני לא מרגיש שום שינוי, לא בבית שמש ולא בתל אביב", מציין ועקנין.

אם גבר חרדי, המורגל בקהילתו להשתקת והעלמת נשים מהמרחב הציבורי, חש שאין שינוי במעמד נשים במרחב הציבורי, אז אין ספק שזה נכון, ואיזו אישה טיפשה יכולה לערער על כך?

תוצאות סקר שהוצג במסגרת דיון בתוכנית "סופשבוע" בערוץ 14 תחת הכותרת "להיות אישה בישראל", 17.8.23 (צילום מסך)

תוצאות סקר שהוצג במסגרת דיון בתוכנית "סופשבוע" בערוץ 14 תחת הכותרת "להיות אישה בישראל", 17.8.23 (צילום מסך)

יזהר שי, ליברל המחמד של הפאנל, מתערב ומנסה להגן על הנשים שהעזו להשיב לסקר של ערוץ 14 שלא באופן הקולע לדעת מזמין הסקר: "מה הטענה?", הוא שואל את הגברים הדנים ביניהם, "שהן שיקרו בסקר? שהן לא מבינות מה הן אומרות?".

או אז נשמע קולה של האישה היחידה שהעזה לומר משהו בדיון על תחושות נשים. "שהסקר הוא פוזיציה, זו הטענה" עונה ורון לשי. הוויכוח נמשך עד שועקנין שמסכם: "תחושה צריכה לבוא להיות מבוססת על משהו, ולא רק על תוכניות טלוויזיה, וחדשות ועליהום שרץ ברשת. צריך שיקרה משהו, שיגידו למישהי 'לכי מפה כי את אישה', 'לכי מכאן כי את לא לבושה כמו שצריך'".

זאת בשבוע שבו נהג אוטובוס באשדוד דרש מקבוצת נערות ונערים להיפרד - בנות מאחורה ובנים מקדימה, והורה לנערות "להתכסות". כשבחודש הקודם סירב נהג להעלות נערה לאוטובוס משום שלבשה מכנסיים קצרים. כשלפני כן נחשף דבר קיומם של קווי אוטובוס "לגברים בלבד", ואלו רק תוצאות אקראיות מחיפוש קצר בן דקה בגוגל.

תוצאות החיפוש הללו לקוחות מערוצי חדשות, שיצאו מהאולפן ובדקו בפועל את הפגיעה במעמדן של נשים במרחב הציבורי. בערוץ 14 בחרו לטפל בתופעה בדרך אחרת: עריכת סקר על תחושות נשים, שלאחריו דיון בו גברים קוראים לנשים שהשיבו על הסקר שקרניות, שוללים את זכותן לחוש וטוענים שהן נדרשות לסור לבדיקת רופא בשל תחושותיהן.