תשע דקות ושלושים ושלוש שניות, חצי נצח במושגים של מהדורת חדשות, הקדישו בחדשות 13 לתשדיר שירות למען תאגידי ענק מהמיותרים והמזיקים שהוציאה מתוכה האנושות, שניים אולי רק לתאגידי הטבק. כמעט עשר דקות של תשדיר שירות מתוחכם וציני להחריד, באדיבות כתבת הצרכנות הוותיקה נגה ניר-נאמן, עבור יצרניות המשקאות הממותקים.

אם קוקה קולה היתה קונה את כל הפרסומות בערוץ 13 במשך שנה שלמה, האימפקט לא היה מתקרב לזה שחדשות 13 (עורך ראשי: אבירם אלעד) סידרו לה במהדורה (עורך: ניר נוימן). בחינם, כמובן, אלא מה. העיתוי נבחר בקפידה: יום לפני ההצבעה בוועדת הכספים על "חוק הסוכר", שיטיל מס על המשקאות הממותקים. האסטרטגיה נבחרה בקפידה לא פחותה: היישר מספר ההדרכה של חברות הטבק והנפט.

תאגידים המייצרים מוצרים מזיקים, הגורמים למוות ולתחלואה או להרס מסיבי של הסביבה, יודעים היטב שמטופש להילחם את המלחמה של אתמול. הם כמובן עושים כל מה שביכולתם ומשקיעים הון עתק כדי להסתיר מהציבור את הנזק שהם גורמים לו. כך עשו חברות הטבק כשגייסו רופאים והקימו מכוני מחקר כדי לשכנע שסיגריות לא מזיקות, כך עשו תאגידי הנפט שגייסו אקדמאים ומימנו מחקרים כדי לשכנע שדלק מאובנים לא גורם למשבר סביבתי בלתי הפיך, וכך עשו גם תאגידי הסוכר.

מודעות של תאגידי הנפט המכחישות את משבר האקלים, 1991 (מקור: ה"גרדיאן")

מודעות של תאגידי הנפט המכחישות את משבר האקלים, 1991 (מקור: ה"גרדיאן")

מודעות של חברות טבק המכחישות את הנזק שגורם העישון, 1930 ו-1946 (מקור: ערוץ ההיסטוריה)

מודעות של חברות טבק המכחישות את הנזק שגורם העישון, 1930 ו-1946 (מקור: ערוץ ההיסטוריה)

אבל כשהאמת התעקשה וצצה, בעיכוב של עשרות שנים, התאגידים ידעו לקחת צעד אחורה, אל קו ביצורים שני שהוכן וחומש מראש. חברות הטבק ישמחו כעת לממן מודעות המזהירות מעישון (במדינות המפותחות כמובן, במדינות מתפתחות עוד אפשר לשווק כרגיל), רק תנו להם לדחוף סם חדש בדמות סיגריה-אלקטרונית-טבק-מחומם-שקר-כלשהו. חברות הנפט הכירו, לאחרונה ממש, בכך שמשבר האקלים כבר בלתי ניתן להכחשה ציבורית, וכעת הן עמלות כדי לתקוף את הפתרונות (רכבים חשמליים מזהמים! טורבינות הורגות ציפורים! תראו הנה ציפור!) ולהרוויח עוד עשור או שניים של סובסידיות ציבוריות ורווחים חזיריים.

גם תאגידי הסוכר הפנימו שעשרות שנים של מחקר הכריעו, למרות מאמצי ההסתרה והסחת הדעת (תשתו קולה אבל תעשו אירובי הנה מדריכה בביקיני), וכעת אי אפשר כבר להתכחש לאמת החמוצה: מתוק מדי זה מר, והזבל שהם מוכרים חסר כל ערך תזונתי, מזיק לגוף, מזיק לסביבה וגורר הוצאות ציבורית אדירות, בסדרי גודל של מיליארדי שקלים בשנה, בשל הצורך להתמודד עם מגיפות ההשמנה והסכרת. כעת, כרגיל, מאוחר מדי ועקום מדי, אנחנו, כלומר נציגינו בכנסת, מנסים לעשות משהו. במקרה זה, להטיל מס.

חוץ מהמים והסודה. מתוך כתבת חדשות 13 על המס על משקאות ממותקים, 6.12.21 (צילום מסך)

חוץ מהמים והסודה. מתוך כתבת חדשות 13 על המס על משקאות ממותקים, 6.12.21 (צילום מסך)

ובמקרה הזה, לקו הביצורים השני של תאגידי המשקאות הממותקים קוראים "משקאות הדיאט" (עוד שם מכובס ושקרי לעוד מוצר מזיק). את הקרב על המס ניהלו ומנהלים כמובן לכל רוחב הקו, על כל סוגי המשקאות, אבל מבחינה ציבורית, בתקשורת ולא רק במסדרונות הלוביסטים, הדיאט ניצב בחזית. כי כאן עוד אפשר להיתמם, לטעון שמה אתם רוצים, ולגייס חברת חדשות וכתבת ותיקה שישרתו את סדר היום בנאמנות (Pun intended).

לכן, בכתבה של נגה ניר-נאמן בחדשות 13, נוכל לשמוע שסוכר הוא מזיק, ושמזון מעובד הוא רע, ושעדיף לשתות מים. כמו חיוך של נבל על הבר רגע לפני שיחליק את הסם למשקה, כמו נשיקה מאלמנה שחורה. שתירדם לכם החשדנות. כאן זה לא פרסומת. אנחנו חדשות. עיתונאים. באנו לספר לכם את האמת. יש גם מומחים שיתמכו. סוכר זה רע חברים. עדיף להיות רזים ובריאים משמנים יתר על המידה וסובלים מסכרת. הוכח מחקרית. יש גם נציגה של משרד הבריאות, שעושה ככל יכולתה, כפרה עליה (בלי ציניות, באמת מנסה), אבל נאלצת על-כורחה להיות סטטיסטית בתשדיר התעמולה של חדשות 13.

לא זול. מתוך כתבת חדשות 13 על המס על משקאות ממותקים, 6.12.21 (צילום מסך)

לא זול. מתוך כתבת חדשות 13 על המס על משקאות ממותקים, 6.12.21 (צילום מסך)

כי זה ההבדל בין תעמולה לפרסומת, עוטפים את השקר במגבון לח של אמת. איך זה עובד? לצד האזהרות הבריאותיות והמס שמשלמת נגה-נאמן למדע, לרפואה, לבריאות ולאמת, היא מכניסה מהצד: קודם כל, יוקר המחיה. "חוץ מהמים והסודה במקרר השתייה כאן, כל שאר המוצרים יתייקרו!", "גם היום, עם יוקר המחיה, לא זול לקנות שתייה בישראל!" (כי רק קולה זה שתייה, כמובן). יש גם מוכר פלאפל עגמומי וקצת רגשות לאומניים (קונים קולה זולה מערבים! מצלמה נסתרת!).

יוקר המחיה היא בעיה ענקית וכואבת, הולכת ומאמירה ומחמירה כבר שני עשורים. בעיה שהתקשורת אחראית לה בענק. הדיור, התחבורה, המזון. הכל כאן יקר. ככה עושים תעמולה: מוצאים בעיה אמיתית ומתלבשים עליה. אבל מדובר כמובן באחיזת עיניים. בואו נעזור לחדשות 13 לשכתב את תסריט הכתבה: "חוץ מהמים והסודה, כל שאר המוצרים במקרר השתייה כאן הם מוצרים מזיקים שעדיף לא לקנות. מוצרים שתשלמו עליהם ביוקר בהמשך". הנה, תיקנו לכם.

אחי זה מהשטחים? כתבת חדשות 13 על המס על משקאות ממותקים, 6.12.21 (צילום מסך)

אחי זה מהשטחים? כתבת חדשות 13 על המס על משקאות ממותקים, 6.12.21 (צילום מסך)

או למשל: "גם היום, עם יוקר המחיה, עדיין יש שתייה טובה ובריאה וזמינה: מים מהברז! אפשר גם להוסיף לימון". במקום זה, ניר-נאמן טורחת לקבוע שאי אפשר לשתות מים מהברז בישראל, שזה "גועל נפש" (אמיתי). במקום להחליף צנרת, כתבת חדשות 13 מתנדבת לשמש צינור למסרים של חברות המשקאות (שמשווקות גם את השקר הגדול מכולם: מים מינרליים, שזה כמו ההוא מרחוב סומסום שמוכר לאריק אוויר בבקבוק. בחיי שהחיים עולים על כל סדרה מצוירת לילדים).

ובקיצור, במקום לצאת נגד צרכנות מיותרת ומופרזת (למה לקנות שישיית קולה לילדים? תעקרו להם כבר את השיניים עם פלייר), הזווית של "יוקר המחיה" שניר-נאמן וחדשות 13 בוחרים היא עידוד של צרכנות מיותרת ומופרזת ובכי ונהי על כך שהמצרכים המיותרים והמזיקים יתייקרו. וכמובן, העולם ההפוך בו נזכרים פתאום בחדשות בשכבות החלשות וזועקים את זעקתן. לא בקרב על כך שמזון בריא ומזין יוכנס לפיקוח מחירים (עוד קרב שמתנהל כעת, סביב הלחם המלא), אלא בקרב על כך שהמזון המזיק יישאר זמין וזול.

למה? למה לייקר? כתבת חדשות 13 על המס על משקאות ממותקים, 6.12.21 (צילום מסך)

למה? למה לייקר? כתבת חדשות 13 על המס על משקאות ממותקים, 6.12.21 (צילום מסך)

"למה? למה לייקר?", שואלים בחדשות 13 על רקע תמונה של מה שנראה כמו ופל חרוך עם קצפת פרווה ורוטב רדיואקטיבי. נו למה באמת? הרי לילדים שלכם אתם קונים אורגני, נבלות.

אבל כאמור, הקרב האמיתי הוא על הדיאט. כי חדשות 13 וניר-נאמן לא עושים כאן כתבה להנאתם, יש להם מטרה. והמטרה היא להשפיע על כמה אנשים בחליפות מקומטות שיקומו מחר לעבודה בירושלים. אנשים שלשניים שלושה טייקונים חשוב שיחריגו את משקאות הדיאט מחוק הסוכר. ושוב, היישר מהטקסט-בוק של חברות הטבק והנפט, בחדשות 13 סוחרים בספק.

ד"ר דורית אדלר היא תזונאית קלינית. היא ניהלה את מחלקת תזונה ודיאטטיקה בהדסה, היתה ראש ועדת המזון של האגודה הישראלית לסוכרת, ממייסדות עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל, וכיום נשיאת הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא, הדיאטנית הראשית של המועצה הלאומית לביטחון תזונתי, עמיתה במרכז השל לקיימות ובוועדה המייעצת לבריאות האישה ולקידום הבריאות במשרד הבריאות. אני לא יודע אם היא שותה מהברז, אבל בסוכר היא מבינה.

שאלתי אותה מה דעתה על משקאות "דיאט", כלומר כאלו המכילים ממתיקים שאינם סוכר. "משקאות דיאט אינם מהווים חלק מהמלצות התזונה הבריאה ובת הקיימא ואינם כלולים בהמלצות ארגוני הבריאות כחלק מליבת התזונה המגנה", אומרת ד"ר אדלר, "קיימים יותר ויותר מחקרים המצביעים על קשר בין צריכתם לעלייה בסיכון לסוכרת ואפילו לתמותה". עד כאן ד"ר אדלר. איך זה נשמע בחדשות 13? ובכן, תראו, יש דעות לכאן ולכאן, מי יודע, החיים מסובכים, כל המספרים האלה, והנה רופא שאומר אחרת, בואו לא נשבור את הראש בדיוק איפה האמת.

בואו לא נשבור את הראש איפה בדיוק האמת. כתבת חדשות 13 על המס על משקאות ממותקים, 6.12.21 (צילום מסך)

בואו לא נשבור את הראש איפה בדיוק האמת. כתבת חדשות 13 על המס על משקאות ממותקים, 6.12.21 (צילום מסך)

את הציטוט האחרון לא המצאתי. אתם מוזמנים לצפות בכתבה ולהיווכח בעצמכם. כך נגה ניר-נאמן, עיתונאית, מסכמת את הדיון סביב הנזק שגורמים משקאות דיאט לצורכים אותם: "אבל בואו לא נשבור את הראש איפה בדיוק האמת".

תומר אביטל מ"שקוף", כנראה העיתונאי שעוקב הכי מקרוב אחרי חוק הסוכר, ומהצד של הציבור, לא של התאגידים, שבר את הראש בשבילכם ובשביל ניר-נאמן. הנה טעימה מהחומרים שפירסם בחודשים האחרונים בקשר למשקאות הדיאט:

"ועדה מייעצת במשרד הבריאות לנושא שימוש בתחליפי סוכר בקרב ילדים בדקה את הנושא לעומק, וביוני 2020 הודיעה כי תחליפי הסוכר מעודדים השמנה ומשמרים את 'ההרגל הלקוי של העדפה לטעם המתוק'. לדברי הוועדה, אין שום הוכחה שתחליפי סוכר מונעים השמנה או סוכרת, ו'ייתכן שאף להפך בעקבות ההתרגלות למתוק שתחליפי הסוכר יוצרים'. המסקנה שאליה הגיעו החוקרים: יש להימנע ככל האפשר מאכילת מזונות ממותקים בתחליפי סוכר בקרב ילדים ובני נוער".

זו לא באמת עצלות, זו מדיניות. בחדשות 13 לא טיפשים (למרות שיש דעות לכאן ולכאן). כשבחדשות 13 זורעים ספק הם מיישמים טקטיקת תעמולה ותיקה ומוכחת. זה לא מקרי שאת הסוכר תוקפים מהצד (יוקר המחיה!) ואת הדיאט בפרצוף (לא מזיק!). ד"ר אדלר מסבירה: "לפני כעשרים שנה תעשיית מוצרי הסוכר טענה כי הוא אינו בעייתי מבחינה בריאותית למרות עדויות לא מבוטלות על ההשפעה המזיקה שלו. רק כשהצטברה מסה של מחקרים, נאלצו להודות. אנחנו נמצאים היום במצב דומה לגבי משקאות דיאט".

טקטיקת התעמולה הזו מגעילה ומרושעת במיוחד. אתה יודע שהמוצר שלך מזיק, אבל מטשטש ומעמעם כדי להרוויח עוד עשור או שניים של מכירות. ולעזאזל חולי הסרטן (תאגידי הטבק) או כדור הארץ (תאגידי הנפט). כך גם תאגידי המזון, מסתתרים מאחורי הטענה ש"יש חוקרים" שטוענים שמשקאות דיאט לא תורמים להשמנה, סוכרת (ולו באופן עקיף), שבץ ומה לא. נכון שאם הטייקון, היחצן שלו והעיתונאי שלהם היו מתלבטים אם לתת לילד שלהם מוצר שיש חוקרים שאומרים שהוא מסוכן, הם היו מתחשבים בהם, ולא בחוקרים שאומרי שאולי הוא לא, אבל הי, אתם לא הילדים שלהם.

ואגב יוקר המחיה - עוד זווית שבחדשות 13 בחרו לפספס היא שמי שמשלם את העלויות של "ה"אולי" שחדשות 13 מתנדבים להדהד הם אתם, אנחנו, הציבור. בתחלואה עודפת, בהוצאות על בריאות. במיסים. בכך שמוציאים את הכסף על מזון מזיק במקום על מזון בריא.

פסולת בקבוקי פלסטיק (צילום: נחלת הכלל)

פסולת בקבוקי פלסטיק (צילום: נחלת הכלל)

"אנו נמצאים בעיצומה של סינדמיה - שילוב של מגיפות ההשמנה, אי בטחון תזונתי ומשברי האקלים, שהמשקאות הממותקים הם אחד ממרכיביה", אומרת לי ד"ר אדלר, "העובדה שהשכבות במעמד הסוציו-אקונומי הנמוך רוכשות משקאות ממותקים צריכה להדיר שינה מכל חברת וחבר כנסת העומדים להצביע מחר לגבי המיסוי. איזה הגיון יש להגן על מוצר שברור לכל שאינו תורם לבריאות ורכישתו באה על חשבון רכישת מזונות בריאים וחיוניים כדוגמת ירקות ופירות?.

"המס על משקאות ממותקים ומשקאות דיאט אינו עונש אלא מתנה, שכן מטרתו להפחית את צריכתם, לסייע לעבור לשתיית מים שהוא המשקה הטבעי לאדם ובכך לחסוך למשפחות הוצאה לא מבוטלת אשר תאפשר להרחיב את רכישת המזונות הבריאים".

ואגב משבר האקלים, תאגידי המשקאות לא רק מזיקים למי שצורך את המוצרים שלהם. הם פוגעים בכולנו. "כמובן שגם בהיבט הסביבתי בקבוקי המשקאות מהוים את אחד המזהמים הגדולים של האוקינוסים, אשר חודרים לשרשרת המזון כמיקרופלסטיק במזוננו", מזכירה ד"ר אדלר.

מי שנוקטים בטקטיקה הזו, של סוחרי הספק, כמו שעושים חדשות 13, גורמים נזק אמיתי ומתמשך, שעבור רבים יהיה בלתי הפיך. "ישנה כיום מגמה", מסבירה ד"ר אדלר, "שעולה גם מהכתבה עצמה, של ירידה בצריכת משקאות ממותקים בסוכר ועלייה בצריכת משקאות הדיאט. חובת ההוכחה של אי גרימת נזק של השפעת מוצרי מזון שאינם מזונות טבעיים חייבת לחול על היצרנים ולא על הציבור".

מתוך כתבת חדשות 13 על המס על משקאות ממותקים, 6.12.21 (צילום מסך)

מתוך כתבת חדשות 13 על המס על משקאות ממותקים, 6.12.21 (צילום מסך)

כן, זה נאמר בכתבה של חדשות 13. כולל גרף. בתקופה של כעשור שנים חלה ירידה דרמטית בצריכת משקאות ממותקים בסוכר, ולעומתה עלייה דרמטית באותה מידה בצריכת משקאות ממותקים בתחליפי סוכר (רק לי זה מזכיר את ה"גז הטבעי" שהחליף את הנפט והפחם?). אם לא הבנתם, ניר-נאמן מסבירה שב"מדינות שמיסו רק סוכר היתה עלייה דרמטית בצריכה של הממתיקים המלאכותיים". עכשיו ברור מדוע הקרב של תעשיית הסוכר מתרכז ב"דיאט". רק העיתונאית שמקריאה את הנתונים מהדף, מתעקשת, משום מה, לא להבין.

ניר-נאמן עדיין ב"אולי", ויש לה גם מומחים שינופפו באצבע וישלפו לה בקבוק מתוק מהמקרר. המומחים של חדשות 13 הזכירו לי משהו אחר שתומר אביטל כתב: "ב-2016 ניתחו חוקרים מאוניברסיטת סידני באוסטרליה 31 מחקרים שנערכו בנושא בשנים 1978-2014 וחשפו כי המחקרים שמומנו על ידי התעשייה היטיבו עם ממתיקים מלאכותיים פי 17 יותר ממחקרים עצמאיים. 100% מהמחקרים הממומנים מצאו למשל שהממתיק המלאכותי אספרטיים הוא בטוח. מנגד, 92% מהמחקרים העצמאיים טענו כי לצריכתו יש תופעות לוואי. ואם זה לא מספיק, ב-42% מהמחקרים הממומנים כלל לא הופיע גילוי נאות על האינטרסים מאחוריהם".

פרופ' חוליו ויינשטיין בכתבת חדשות 13 על המס על משקאות ממותקים, 6.12.21 (צילום מסך)

פרופ' חוליו ויינשטיין בכתבת חדשות 13 על המס על משקאות ממותקים, 6.12.21 (צילום מסך)

אביטל שאל אתמול את פרופ' ויינשטיין אם הוא ממומן ע"י תאגידי המזון. "אני עובד בבית חולים ובקליניקה בת"א", השיב ויינשטיין, "אין לי ניגוד אינטרסים. אני מתעסק רק בחולים. לא עבדתי אף פעם עם קוקה קולה או אחרות". האם בחדשות 13 עשו את הבירור הזה לפני השידור? אין לדעת. האם בחדשות 13 אמרו לעצמם טרילילי טרילילה, מחר יש הצבעה בואו נברר עם קולה דיאט זה רע, ובמקרה פתחו בספר טלפונים באות ו'? אין לדעת. אני בטוח שפרופ' ויינשטיין הוא אדם מתוק, אבל איך זה שבחדשות 13 מצאו מכל הפרופסורים המתוקים בארץ את זה שחושב במקרה בדיוק כמו קוקה-קולה? אין לדעת.

אורן פרסיקו כתב כאן בשבוע שעבר כי בערוץ 12 התעקשו לאחרונה כי אין צורך בגילוי נאות בעת שידור אייטמים בנושא המס על משקאות ממותקים, למרות שהם פאקינג שייכים לקוקה קולה ("החברה המרכזית למשקאות בע"מ"). גם בחדשות 13 לא אומרים לנו מאיפה הגרילו את המומחים שלהם. אבל הי, בואו לא נשבור את הראש!

ולא פחות מעציב ומטריד, שיש טענות צודקות, אמיתיות וראויות לדיון נגד השימוש בכלי המיסוי במלחמה בתופעות מזיקות. אפשר וצריך לדבר על ניגוד האינטרסים המובנה של המדינה בכל הקשור להטלת מיסים "צודקים", על רידוד של אג'נדות אידיאולוגית לפופוליזם מס, להזכיר את האבסורד האחרון של הכוונה למסות רכבים חשמליים (כי הרי מיסינו רכבי בנזין כדי להפחית את השימוש ברכב מזהם, אז בואו נמשיך עם אותו היגיון רק הפוך!), לדבר עם אנשים שמבינים את הסכנות והנזק שבמשקאות ממותקים - בסוכר או בתחליפים - ומציעים פתרונות אחרים או נוספים.

ניר-נאמן נוגעת בזה בקצה הקש, אבל מידרדרת מיד לווטאבאוטיזם זול (תמסו קודם נקניקים!). כי מה שדחוף לה ולחדשות 13 זה לדחוף לכם, ובעיקר לכמה חברי כנסת, שדיאט זה סבבה. חושבים שזה גועל נפש? בחדשות 13 יציעו לכם לשתות מים.