כל מי שעיניו פקוחות ואזניו כרויות שם לב לפער שבין ההתחייבות של ראש הממשלה בוועידת האקלים לבין מעשיה של ממשלתו. כאשר ממשלתו של נפתלי בנט מקצה 12 קילומטר רבוע לחשמל סולארי, אפשר לשכוח מהשגת היעד של אפס פליטת מזהמים עוד 28 שנה. גם בצנרת החקיקתית אין דבר משמעותי המתייחס לעניין. בקיצור, נפתלי בנט עובד עלינו ולא על פולטי הזיהום.

אפשר היה לצפות את זה מראש. הרי הוא למד כפל דיבור אצל מורו ורבו בנימין לבית נתניהו. מה גם שהאיש מאמין אדוק ב"כלכלה חופשית", שואב מדיניות מפורום קהלת ומטיף לחופש כלכלי, כולל החופש לזהם.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, ממוקדת בחיסול ההסכם שבין חברת קו צינור אילת אשקלון (קצא"א) לבין איחוד האמירויות על שינוע נפט לאירופה. לגופו של עניין היא צודקת, אבל לענייני זיהום הפרויקט לא רלוונטי. מה גם שקצא"א הוא תאגיד ממשלתי הנשלט בידי שר האוצר, שיכול בשיחת טלפון לקטום את השטות הזו. הוא לא עושה כן, מה שמלמד שהממשלה לא רצינית אפילו בסיפור הזוטר הזה.

הבנק הכל יכול

נגיד בנק ישראל אמיר ירון, 31.12.19 (צילום: פלאש 90)

נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: פלאש 90)

בנק ישראל יכול להגביל את מתן האשראי הבנקאי לתאגידים מזהמים, קרי: פולטים גזי חממה. ביכולתו להורות לבנקים, למשל, להפסיק לתת אשראי חדש לתאגידים המספקים דלק לשריפה החל מינואר 2022, ובמקביל להפחית את יתרת האשראי לכל תאגיד ב-10% לשנה. אם חברת דלק, למשל, רוצה להניח צינור גז לקפריסין - שתחפש כסף במקום אחר. באנגליה החל לא מכבר חרם על בנק ברקליס שהתברר שהוא הבנק הפעיל ביותר בעיסקאות המתחילות בדלק ונגמרות בפליטת גזי חממה. בהעדר ממשלת שינוי נותר מוסד ציבורי אחד שיכול לטפל בעוקצנות בפרשה העגומה הזו. כי כפי שנאמר אינספור פעמים, כסף הוא מה שמניע את הכלכלה.

אני מניח שאם היו נותנים לי את הסמכויות שיש לשב"כ בתחום החקירות של "פצצה מתקתקת", הייתי מוצא עוד כל מיני שקים לשים על ראשי המערכת הבנקאית כדי שלא יתנו יד לפצצת התחממות כדור הארץ.

יש לבנק המרכזי כלי נוסף: שיעור הנזילות, או יחס הרזרבה. שיעור נזילות הוא מעין מס המוטל על הבנקים: כל בנק מחויב להפקיד בבנק המרכזי שיעור מסוים מהמזומנים שלו. אלא שבישראל המס הזה לא חל על פיקדון של פלוני בבנק לתקופה של שנה ויותר. יכול הבנק המרכזי להחליט כי בנק שיתרת האשראי שהוא מעמיד לרשות מזהמים עולה, נניח, על 5 מיליארד שקל יחוייב ב"מס נזילות" של 3% (הנהוג היום לגבי פיקדונות של 7 ימים עד שנה) גם לתקופה ארוכה יותר.

אור לגויים

אילו ניתנו לי סמכויות השב"כ בחקירת "פצצה מתקתקת", הייתי מוצא עוד כל מיני שקים לשים על ראשי הבנקים כדי שלא יתנו יד לפצצת ההתחממות של כדור הארץ

נשמע לא הכי חכם בעולם, יאמר המבין בגלובליזציה. הרי אותו בנק ברקליס ישמח מאוד לתת אשראי לתאגיד ישראלי מזהם שבנק לאומי נאלץ להדיח מתיק האשראי שלו. הגישה הזו - פסל פרה במקום יהוה ערטילאי - לא מנעה מאדם בשם משה לרדת מטור סינה אחרי סיאנס ולהודיע לעולם שיש רק אלוהים אחד. זה בערך מה שהממשל האמריקאי עשה ל-NSO הישראלית שמכרה תוכנות ריגול למי שהממשל מגדיר כפוגע בביטחון הלאומי. או בלשון הדתיים: רציתם להיות אור לגויים – אז בבקשה.

מובן שברגע שכל זה יקרה, ברקליס יגבה ממזהם ישראלי ריבית יותר גבוהה. וזה, בין השאר, יעזור לבנק ישראל במלחמתו בשקל המתחזק יתר על המידה.

 הטור ראה אור לראשונה בבלוג של גדעון עשת