הכותרות

לבני נפגשת עם מילואימניקים מתנגדי אולמרט (כל העיתונים), טניסאים ישראלים זכו באליפות אוסטרליה (כל העיתונים), האירועים הבטחוניים בדרום: חשש ישראלי מפריצת פלסטינים ("ידיעות אחרונות") וחדירת מחבלים ("ישראל היום"), אבו מאזן דורש לשלוט במעברי הגבול ברצועה ("הארץ"), סיפוריהם של שוטרת מג"ב שנפצעה בפיגוע בשבוע שעבר ("מעריב") ושל המדריך שסיכל את ניסיון הפיגוע בכפר עציון ("הארץ"), תוכניות פיתוח לעיר התחתית בחיפה ("הארץ"), ג'ורג' חבש מת ("הארץ", "ישראל היום").

ולכותרות בהרחבה

שלושת הפיגועים שאירעו ב-72 השעות האחרונות לא הפכו את סדר היום של רוב העיתונים: דו"ח וינוגרד המתקרב, על משמעויותיו המדיניות והמוסריות (סתם - על קרבות ההישרדות הפוליטיים שהוא מביא עימו) - מקבל את הכותרת הראשית בכל העיתונים. ניסיון הפיגוע בכפר עציון הגיע לשער בהבלטה רק ב"הארץ": "המדריך בישיבה בגוש עציון מספר איך הרג את שני המחבלים" [נדב שרגאי].

אם היו מתייחסים לאירוע ב"מעריב", היו בטח כותבים "'כשהבנתי מה קורה - התחלתי לירות', גיבור הפיגוע מהישיבה משחזר: רפאל נפל, אני שלפתי'"; אבל ב"מעריב" הסתפקו באזכור הפיגוע שבו  נרצח שוטר מג"ב ביום חמישי ("גיבורת הפיגוע - 'כשהבנתי מה קרה ניסיתי לירות', לוחמת מג"ב שנפצעה בשועפאט משחזרת: 'רמי נפל, אני איבדתי את ההכרה" [רוני מלול]).

ב"ידיעות אחרונות" הפיגועים האחרונים - המכוונים נגד מג"בניקים ומתנחלים - לא זוכים כלל לכותרות. המצב הביטחוני מאוזכר בכותרת העוסקת בחשש מפני  פריצת פלסטינים מעזה גם לתוך ישראל [אלכס פישמן] וב"פרויקט מיוחד" של צילומים תיעודיים מחיי היום-יום, שצילמו תושבי שדרות במצלמות שהעניק להם "ידיעות אחרונות" (באדיבות חברת מצלמות). מדובר, כנראה, בהמשך לפרוייקט העיתונאי בו החליפו נער משדרות ונערה מתל אביב את מגוריהם, ובעוד חוליה בניסיון של שילה דה-בר, עורך העיתון, להתייחס למציאות כאל הזדמנות לריאליטי.

גם ב"ישראל היום" מודאגים מהמצב בדרום, מעניקים לו את הכותרת הראשית ("גבול עימות בנגב; כוננות סביב אילת") ומאזכרים גם את הפיגועים ("הפיגועים חזרו"). ב"הארץ" בוחרים להתייחס למצב בדרום מנקודת המבט הערבית: דרישתו של אבו מאזן לקבל לידיו את השליטה במעברי הגבול ברצועת עזה כדי "לפתור את הסכסוך שם" [אבי יששכרוף וברק רביד].

בכותרות הראשיות מככב, כאמור, דו"ח וינוגרד הממשמש ובא. בכל העיתונים, ובמיוחד ב"ידיעות אחרונות" וב"הארץ" הכותרות עוסקות בפגישה הצפוייה בין חיילי מילואים, מארגוני המחאה, לשרת החוץ, ציפי לבני. שני העיתונים מדגימים כיצד ניתן לנסח כותרת נייטרלית ("ארגוני המחאה מכוונים הלחץ לברק"; "שלושה ימים לפני הדו"ח, לבני תיפגש היום עם חיילי מילואים") וכותרת מגמתית ("לקראת וינוגרד: לבני מארחת ראשי המחאה - בכירים בקדימה: שרת החוץ חתרנית"), המתארות את אותו אירוע (נחשו לבד איזו כותרת נכתבה באיזה עיתון). עיון באותיות הקטנות היה מגלה אולי את העומק שבגישותיהם של שני העיתונים, מעבר לכותרת המתומצתת, אלא שב"ידיעות אחרונות" אין אותיות קטנות על השער, רק גדולות ושמנות.

עוד על השער

אבל עזבו אתכם מפוליטיקה: הכותרת השנייה בגודלה ב"מעריב", ב"ידיעות אחרונות" ו"בישראל היום" מוקדשת לצמד הטניסאים הישראלים שזכו באליפות אוסטרליה (ו"עשו היסטוריה", לפי הניסוח הזהה שבחרו המשכתבים ב"ידיעות אחרונות ו"מעריב"). גם "הארץ" לא מתעלם מהאירוע המשמח (הכותרת היא "זוגיות מושלמת", על רקע תמונתם של שני הספורטאים כשהם בעיצומו של חיבוק אמיץ), אולם בוחר בסדר יום פופוליסטי פחות בסיפור של פאדי עיאדאת על תוכניות פיתוח מתוכננות בעיר התחתית המוזנחת בחיפה.

עוד על השער: ב"מעריב" מנסים לקדם את מוסף העסקים ואת הראיון המתפרסם שם של דוד ליפקין עם סרגיי ברין, ממייסדי "גוגל". ב"הארץ" מתייחסים למותו של ג'ורג' חבש: "מותו של מהפכן וטרוריסט" [אבי יששכרוף] וגם ב"ישראל היום": "מת רב-המחבלים". ובשולי הכותרות: ב"מעריב" גילו שקולה מזיקה לכליות.

סיפורי הצבע

"הארץ" - העיקר הבריאות

חלק ב' מחשב את קיצו לאחור לקראת התאיידותו הצפויה, ומתמקד בסיפורים בנושאי בריאות: התמודדות עם כאבי שרירים של נשים בהריון, ההיסטוריה של חלוק הרופאים ותרופה כושלת לטיפול בכולסטרול. בונוס כתבת הפחדה: קפאין מגביר הסיכון להפלות.

"מעריב" - מטקבקים לטוקבקיסטים

"המגזין" פותח עם סיפור הקשיים של הקיבוץ עמשא שבאיזור הר חברון, והסכסוך העכשווי של מזכירות הישוב עם חיים יטיב, מקים הארגון ואתר הקוסנפירציות "נקים" ותושב המקום [עמיר מנור].

בהמשך, לכבוד הצעת החוק ה"חדשה" של ח"כ ישראל חסון (שהיא דווקא די ישנה. אמנם מתגבשת כעת הצעת חוק חדשה באמת בעניין הטוקבקים, במשרד המשפטים) המציעה להטיל אחריות פלילית ואזרחית על טוקבקיסטים, מתפרסמת כתבתה של אביגיל לאפין, המביאה תגובות של ידוענים (מיקי בוגנים, רם אורן, מרגלית צנעני, יוסי שריד, מיטל דוהן, ורדה רזיאל-ז'קונט ומיכל גבריאלוב) לטוקבקים הנכתבים אודותיהם: "בהתחלה הייתי קורא, אחר כך לא", מעידים כמעט כולם.

לשאלה מה התגובה שלך על הטוקבק הבא: "תעשי כבר משהו עם האף שלך"? עונה שחקנית הטלנובלות מיכל גבריאלוב: "וואלה, אני אעשה איתו הרבה קוק". הזמרת מרגלית צנעני טוענת ש"כל הנושא של הטוקבקים הוא חרב פיפיות".

במדור הדעות מסתר לו גם סיפור תקשורתי מעניין: שלום ירושלמי מספר כי לפני שבועיים נקרא, יחד עם העורך הראשי של מקומוני "מעריב", לפגישה אצל ראשי הצנזורה בשל טור שפרסם אודות הפעולה בסוריה בתחילת ספטמבר. גם לשכת ראש הממשלה, כותב ירושלמי, התייחסה למאמר שפרסם ובו טען כי ראש הממשלה עושה שימוש פוליטי בפעולה - ושלחה מכתב לעורכי העיתון עם נזיפה וטענה לעבירות צנזורה של ירושלמי. האם גם המשנה לראש הממשלה חיים רמון יקבל טלפון מהצנזורה, אחרי ש"אישר באופן רשמי, בפריים-טיים, את פרטי הפעולה החשאית בסוריה, ועשה בה שימוש ציני לטובת מיטיבו, ראש הממשלה?" שואל ירושלמי.

ב"ידיעות אחרונות" מקדישים את המוסף כולו לסדרת צילומים תיעודיים של תושבי העיר שדרות את עצמם.

מדד אולמרט

בעד

"חבר בוועדה: אסור לתת למשפחות השכולות לנהל את המדינה" ("מעריב")

נגד

"מילה אחת = אלף ספינים" ("ישראל היום")