במהלך הלילה התפשטו ההתפרעויות בבריטניה מרחובות לונדון, ברמינגהם וליברפול והגיעו גם אל מנצ'סטר. זהו הלילה הרביעי של המהומות האלימות, שהחלו ביום שבת האחרון בשכונת טוטנהם הענייה שבצפון לונדון.

הטריגר הראשוני למהומות היה מותו של צעיר שחור, מארק דגן, שנורה על-ידי שוטרים ביום חמישי, אולם היקפן חרג זה מכבר ממעשה נקם גרידא. ההסברים להתפרצות רבים. הרקע: כלכלה במשבר, קיצוצים בשירותים הציבוריים, שכונות עוני וגיוון אתני גדול, וגם משטרה המפגינה אוזלת יד בדיכוי המהומות.

עד כה גבו המהומות את חייהם של ארבעה אנשים: שלושה תושבי ברמינגהם נדרסו אמש למוות ותושב לונדון מת אמש מפצע ירי. האתר הבריטי "ג'ורנליזם" מדווח כי גם עיתונאים וצלמים שסיקרו את המתרחש ברחובות לונדון טעמו מנחת זרועו של ההמון המתפרע – ציודם של כמה מהעיתונאים נבזז, מתפרעים איימו על חייהם ואף היכו אותם.

"מעולם לא ראיתי משהו דומה לזה. סיקרתי הרבה התפרעויות והפגנות, אבל זה היה משהו שונה לחלוטין, זה היה אפוקליפטי", סיפר פטריק או'בריאן, מפיק ב-BBC, ל"ג'ורנליזם". "כל החנויות בכל צדי הכביש נהרסו ונבזזו", הוסיף.

המכונית שבה נסעו או'בריאן וחברי צוות אחרים של התחנה הציבורית הותקפה על-ידי מתפרעים כשהיתה ברובע קרוידון. "קהל של ילדים התאסף סביב המכונית והתחיל לצעוק ולשיר סיסמאות, ומישהו זרק על החלון מוט מתכת ולבנה", סיפר או'בריאן.

מיקל ראסל, כתב של ה"אילינג גאזט", סיפר ל"ג'ורנליזם" שאכל ארוחת ערב בשעה שהחלו מהומות בתחנת הרכבת התחתית באילינג ברודוויי. "פתאום התחילו צעקות והמוני אנשים, בערך 150, רצו במעלה הרחוב הראשי. חשבתי שאצלם קצת תמונות, אבל כשניסיתי לצלם, שלושה בחורים קפצו וניסו לחטוף ממני את המצלמה ולבעוט בי", סיפר ראסל. "כשברחתי, הם הכשילו את רגלי והפילו אותי. הם דרשו את המצלמה שלי".

עיתונאים אחרים מה-BBC, סקיי-ניוז ו-CNN דיווחו כי הותקפו בצורה דומה. אלכס הדסון, עיתונאי של ה-BBC ובלוגר, דיווח בבלוג שלו על כך שפורעים בהאקני סנטרל איימו עליו ודרשו שימחק תמונות שצילם. "הפורעים אמרו לי, 'תמחק את זה עכשיו או שנהרוג אותך'", דיווח הדסון. "תפסו אותי, היכו אותי, בעטו בי והטלפון שלי נגנב".

(איור: ssoosay, רישיון cc)

(איור: ssoosay, רישיון cc)

בניסיון להתמודד עם האלימות תיגברה משטרת המטרופולין של לונדון את כוחותיה באופן ניכר והציבה אמש 16 אלף שוטרים ברחובות העיר. אך זה אינו הצעד היחיד שהמשטרה נוקטת: "הגרדיאן" מדווח כי המשטרה מתכוונת לאתר ולעצור חשודים בהתפרעות בהתבסס על התכתבויות שניהלו במסנג'ר של מכשיר הבלקברי שלהם.

שלשום הצהירה חברת RIM, יצרנית בלקברי, כי תשתף פעולה באופן מלא עם משטרת המטרופולין של לונדון. כתוצאה משיתוף פעולה זה, שמותיהם ותוכן הודעותיהם של משתמשים ברשת החברתית של בלקברי החשודים בהשתתפות במהומות עשויים להימסר לידיה של המשטרה.

חברת RIM תוכל למסור למשטרה, ללא צורך בצו בית-משפט, את שמותיהם של הפורעים, מספר ההודעות שנשלחו אליהם ונתקבלו על-ידיהם, שמות האנשים שלהם שלחו הודעות, הזמנים שבהם נשלחו ומיקומם באותה עת. עם זאת, שוטרים ייאלצו לספק צו בית-משפט כדי לדרוש מהחברה להעביר לידיהם את תוכן ההודעות.

מסירת המידע על משתמשי הרשת החברתית מתאפשר בזכות סעיף בחוק הגנת המידע הבריטי, ועל-פיו חברות רשאיות להסגיר לרשויות מידע של משתמש פרטי, אם יש בו עניין לביטחון הלאומי או שהוא עשוי לסייע במניעת פשעים.

בתגובה לשיתוף הפעולה של חברת RIM עם משטרת לונדון פרצו אמש האקרים לבלוג הרשמי של החברה. ההאקרים, המכנים עצמם בשם TeamPoison, פירסמו באתר את ההודעה: "אתם לא תסייעו למשטרת לונדון, כי אם תעשו זאת, אזרחים תמימים שהיו במקום הלא נכון, בזמן הלא נכון והשתמשו בבלקברי יועמדו לדין ללא סיבה. השוטרים רוצים לעצור כמה שיותר אנשים כדי למנוע מעצמם מבוכה".

אמש, מדווח "הגרדיאן", עצרו שוטרים שלושה נערים בחשד שהשתמשו בחשבונות הפייסבוק שלהם כדי להסית לאלימות. אחד מהעצורים, נער בן 16 מגלזגו, עתיד להופיע בפני בית-משפט סקוטי בחשד שהסית לאלימות ועודד התפרעויות בעיר מגוריו.

משטרת סקוטלנד סיפרה כי הנער נעצר באשמת השתתפות במעשי ביזה בדרום העיר ביום שלישי. המשטרה קשרה בין העצור למעשים משום שבאותו יום השתמש הנער בחשבון הפייסבוק שלו כדי להזמין אנשים ליזום מעשי ביזה בדומה למתרחש בערי אנגליה.