טפו טפו טפו בלי עין הרע, אתמול עבר עוד יום ללא אסונות בקנה מידה לאומי. העיתונים מתפנים לעסוק בסיפורים איזוטריים יותר, בלי, כמובן, להפסיק לדוש בפרשיות המתגלגלות: המו"מ עם ארגוני הטרור, קומדיית הגמלאים-גאידמק ופרשת אולמרט-טלנסקי (שהצהרתו של פרקליט המדינה אתמול סיפקה לה עוד זרד לבעירה).

מדברים עם חמאס

מיה בנגל מביאה ב"מעריב" שלל הכרזות מיליטריסטיות של נבחרינו. בישיבה של סיעת קדימה המליץ חיים רמון "להכות בחמאס, לא לדבר", שאול מופז ואבי דיכטר קראו לצאת לפעולה צבאית בעזה, וראש הממשלה מצוטט כאומר: "שעת ההכרעה קרבה". אלא שלמרות הסתייגויותיהם של חברי הממשלה, המשא-ומתן עם חמאס נמשך, ואתמול נפגש שר הביטחון אהוד ברק עם נשיא מצרים חוסני מובארכ כדי לדון בהסכם אפשרי עם הארגון. שחרורו של גלעד שליט אינו מוזכר כאחד התנאים לקיומו של ההסכם. זו גם הכותרת הראשית של "הארץ", המובאת מפי מקורות מצריים: "ישראל לא התנתה הרגיעה בשחרור שליט".

בעוד שמהדיווח של בנגל מצטיירת ישיבת סיעה שלווה, יובל קרני ואיתמר אייכנר מדווחים ב"ידיעות אחרונות" על ישיבה סוערת ומתקפות מילוליות. הכותרות: "המשנה לראש הממשלה: אולמרט, ברק ולבני מדברים עם ארגון טרור"; "רמון: ישראל מנהלת מו"מ עם החמאס"; "טוען: 'השיחות מתקיימות בניגוד להחלטת הממשלה'. לשכת רה"מ: אין שינוי, לא מדברים עם חמאס".

אולמרט-טלנסקי

אין חדש של ממש בפרשה, אולם היא מצליחה בכל זאת לתפוס את שערי העיתונים (אמנם ב"הארץ", כמו בימים קודמים, זו אינה הכותרת הראשית. זו מוקדשת, כבימים קודמים, למגעים עם ארגוני הטרור). את התחמושת למקלדות מספק הפעם פרקליט המדינה משה לדור, שאמר אתמול בדיון בבג"ץ כי אולמרט קיבל מטלנסקי כסף מזומן. כלומר, אם אתם קוראים את הכותרת של "ידיעות אחרונות". ב"הארץ" הניסוח בוטה יותר: "ראש הממשלה קיבל מעטפות עם דולרים". הכותרת הראשית של "ישראל היום", "אולמרט קיבל מעטפות דולרים", זהה לזו של "הארץ", למעט שני הבדלים קטנים, הפושטים מאולמרט את משרתו ומהעברית את כלליה. ב"מעריב", בכותרת הכפולה הפותחת, הולכים עוד יותר רחוק עם "בדולרים, במעטפות, ישר ליד".

אבל האמת היא שהכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות" לא באה מפיו של לדור, אלא מזה של אולמרט, המצוטט כאומר "אני מוכן להיחקר ביום ו'". האם מדובר בסקופ של העיתון או בכותרת שהכתיבו יועצי אולמרט? נחכה ליום ו' ונראה. ב"ידיעות אחרונות" זוכרים גם להדגיש בכותרת המשנה שעל השער כי החקירה תיערך "זמן קצר לאחר שאולמרט עבר בדיקת הדמיה בעקבות גידול בערמונית". אבל רגע, החקירה לא באמת תיערך במועד זה, זהו רק מועד אפשרי "שמסרו פרקליטי רה"מ" לפרקליטות, וכנראה גם ל"ידיעות אחרונות". ובכל מקרה הבדיקה נערכה ביום ב', לא כל-כך סמוך ליום ו'. גם ב"מעריב" מתייחסים למחלתו של אולמרט ומפרסמים שתי כותרות שער באותיות גדולות, זו לצד זו: "אמש: אולמרט עבר בדיקת MRI בהדסה | היום: ההכרעה לגבי עדותו של טלנסקי".

לדור לא חידש דבר שלא נכתב כבר בעיתונים על החשדות נגד ראש הממשלה, רק העניק להם גושפנקה רשמית. הוא תיאר זרימה של מזומנים לידיו של אולמרט במשך שנים, שלא בתקופת בחירות (כדי להוציא את העוקץ מטענתו של אולמרט כאילו מדובר רק במימון בחירות), אבל לא האשים את ראש הממשלה בשוחד, אלא בעבירות שחומרתן פחותה: מרמה, הפרת אמונים, עבירות מס ועל חוק המתנות, כפי שמפרט "ישראל היום" על השער. ומה החליט בית-המשפט? כזכור, ההתבטאויות של לדור הושמעו בדיון בבג"ץ בערעור שהגישו פרקליטי ראש הממשלה, המתנגדים לעדות מוקדמת של משה טלנסקי. ובכן, בית-המשפט טרם החליט.

ב"ידיעות אחרונות" אומרים לנו להמתין למחר בערב, אז יוסר צו איסור הפרסום על פרטי הפרשה וכלי התקשורת ישחררו את המידע שנותר סמוי.

גמלאים-גאידמק

פרשת טלנסקי אינה מיטיבה עם הקואליציה של אולמרט, שחוותה חודשים ארוכים של יציבות יוצאת דופן למדי. פרישתם של שלושת חברי-הכנסת של הגמלאים וחבירתם לגאידמק איימו להיות הסדק הממשי הראשון בקואליציה (שהתכווצה ל-64 חברי-כנסת), אולם בינתיים הן סודקות בעיקר את מעט היושרה שאולי נותרה בדימויו של בית-המחוקקים שלנו. הדיון בוועדת הכנסת אתמול באישורה של הקמת מפלגה חדשה לפורשים היה אמור להיות פורמלי בלבד, אולם היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד נורית אלשטיין, המליצה לחברי הוועדה שלא לאשר את הבקשה, וטירפדה כך את הקמת המפלגה. לטענתה, בהסכם שחתמו הפורשים עם גאידמק יש ספק עבירה על חוק הוראות הבחירות וחוק מימון מפלגות, זאת משום שגאידמק הבטיח לממן ברבע מיליון שקל בחודש את סיעת הפורשים ולשריין להם מקום בכנסת הבאה.

ח"כ משה שרוני, מנהיג הפורשים, שנוכח כי ההסכם לא יאושר, משך את הבקשה. זה אינו סוף דבר, וההסכם יתוקן ויוגש שוב, כנראה בשבוע הבא. בינתיים, בזמן התכנסות הוועדה אתמול, נחקר גאידמק במשטרה בקשר לחשדות על הלבנת ההון בסניף בנק הפועלים ברחוב הירקון. הוא טוען כי מדובר ברדיפה פוליטית ומצביע על העיתוי הזימון, ואילו במשטרה טוענים כי מועד החקירה תואם עם גאידמק זמן רב מראש. במקביל נמשך גם המאבק של גאידמק ברשות השנייה, הקוראת לו לוותר על בעלותו על תחנת הרדיו האזורי FM99. עוד ועוד ועוד מדבריו של גאידמק נגד המשטרה ושאר הרשויות מביא בהרחבה יהודה שרוני במוסף "המגזין" של "מעריב". כותרת הראיון, המופיעה על השער: "מבחינתי, אני כבר בכנסת".

פלילים, טעם רע ומרדפים עיתונאיים

עמ' 10-9 ב"מעריב" מוקדשים לסלקטורית של המועדון פלורה ברחובות ולסגן ראש עיריית אור-יהודה, עו"ד עוזי אהרון. הראשונה מואשמת שסירבה להכניס שני אנשים מתוך קבוצה של עובדי בית-קפה שבאו לבלות יחדיו, משום שצבע עורם של השניים היה שחום. סגן ראש העירייה מצולם כשהוא שורף ספרי דת, ובהם גם הברית החדשה, במסגרת מלחמה שהכריזו חרדים בעיר על היהודים המשיחיים, העוסקים, לטענתם, בפעילות מיסיונרית.

ב"ידיעות אחרונות" ממשיך ניר גונטז' לספר על המרדף שלו אחר שודד המיליונים הבריטי באילת. בעיתון פורסם אתמול כי באילת שוהה תייר שנראה כמו שון לופטון, שודד בריטי נמלט שגנב עשרות מיליוני לירות-שטרלינג. התייר נעצר על-ידי המשטרה לאחר פנייתו של גונטז', אולם שוחרר לאחר שהציג דרכון צרפתי. אתמול נכתב כי לופטון הוא מתאגרף לשעבר הידוע כאדם אלים, והיום מתאר גונטז' כיצד עקב אחריו ברחובות אילת לאחר שארב לו בבית-זונות. ואנחנו חשבנו שימיה הרומנטיים של עיתונות השטח נעלמו.

תקשורת

ירון טן-ברינק מקדיש את טור הטלוויזיה שלו ב"ידיעות אחרונות" לסדרת התעודה של עורך חדשות החוץ של ערוץ 10, ניצן הורוביץ. בפרק הראשון בסדרה סייר הורוביץ בסין, וטן-ברינק פוסק שהשדר, שהניח "על סדר היום סוגיות של איכות סביבה, זכויות עובדים ומיעוטים, צדק חברתי ושאר נושאים מוקצים מחמת ביאוס", נשבה בקסמיה של סין והתעלם מהעוולות ומהפשעים שמבוצעים בה.