(איור: סוריאן סוסיי, רישיון cc)

(איור: סוריאן סוסיי, רישיון cc)

ההתקוממות הנשכחת של לוב חזרה לכותרות התקשורת העולמית ביום שבת בלילה, לאחר שכוחות המורדים כבשו חלקים נרחבים מטריפולי, בירת המדינה.

בניגוד למהפכה המצרית, אז מלאו רחובות קהיר בעיתונאים זרים, נדמה היה שההתקוממות הלובית – שיש שיכנו אותה מלחמת אזרחים – נעזבה על-ידי התקשורת העולמית במהרה. מותר להניח שבין הסיבות לכך היו הקשיים הרבים שהערים משטר קדאפי על העיתונאים, כמו גם תנאי הדיווח הקשים במדינה והזמן הרב שעבר מאז ימיה הראשונים של ההתקוממות, אי אז בחודש פברואר.

כתוצאה מכך, ה-BBC, פוקס-ניוז ורשתות גדולות אחרות לא סיקרו את התקדמות המורדים אל תוך טריפולי בזמן אמת, והותירו חלל שמולא עד מהרה על-ידי רשת סקיי-ניוז הבריטית.

סיקורה של רשת סקיי-ניוז את כיבוש טריפולי, בכיכובה של הכתבת אלכס קרופורד, זיכה אותה בתשבחות רבות. קרופורד נכנסה אל רחובות טריפולי יחד עם שיירת כוחות המורדים ודיווחה על הלחימה וההתקדמות בזמן אמת. לאחר מכן המשיכה לשדר מרחובות הבירה בעודה חובשת קסדה ולובשת אפוד מגן לצלילי יריות אקדח שנשמעו ברקע.

על-פי דיווחי ה"דיילי טלגרף", סיקורו של צוות סקיי-ניוז מטריפולי התאפשר באמצעות מחשב נייד שחובר לצלחת לוויין קטנה, שנטענה באמצעות שקע מצת סיגריות במכונית.

"אלה היו 24 שעות מדהימות ביותר", כתבה קרופורד, שזכתה בפרס עיתונאי השנה של אגודת הטלוויזיה המלכותית שלוש פעמים, לאתר האינרטנט של סקיי-ניוז.

"הגרדיאן" דיווח שהצטרפותה של קרופורד אל כוחות המורדים התאפשרה משום שהיא שבה אל העיר זאוויה, שבקרבת טריפולי, לאחר שכוחות המורדים כבשו אותה בשבת האחרונה. עם הגיעה לעיר, התחברה קרופורד למורדים ובכך הבטיחה את מקומה לצדם בדרך אל טריפולי. קווין בקהורסט, מבקר ה-BBC ניוז, צייץ בטוויטר: "כל הכבוד לאלכס קרופורד והצוות שלה על הדיווח האמיץ מטריפולי. זה נראה מסוכן ביותר...".

זמן קצר לאחר מכן החלו רשתות אל-ג'זירה באנגלית וה-CNN לשדר מהכיכר הירוקה שבטריפולי, ששמה שונה זמן קצר לאחר כיבושה על-ידי כוחות המורדים ל"כיכר המרטירים". גם את שידוריהן של שתי הרשתות הללו הובילו נשים: זינה חודר מאל-ג'זירה הגיעה אל הכיכר זמן קצר לפני השעה שתיים לפנות בוקר (שעון לוב), ושרה סינדר מה-CNN הגיעה כמה דקות לאחר מכן, אך נאלצה לסגת אל פאתי העיר כאשר החגיגות בכיכר החלו להיות מסוכנות.

למרות התקדמותם של כוחות המורדים, המצב בטריפולי נותר מסוכן לכתבים ועיתונאים. כתב ה-BBC רופרט וינגפילד-הייס סיפר כי הוא וצוותו הותקפו על-ידי כוחות קדאפי ביום שני בבוקר, כשהתקדמו אל העיר עם כוחות המורדים. מעשה זה אינו יוצא דופן. מאז תחילת ההתקוממות בלוב נהרגו ברחבי המדינה חמישה עיתונאים, בין היתר הצלמים כריס הונדורוס וטים האתרינגטון, שנהרגו בחודש אפריל בעודם מסיירים עם כוחות המורדים.

במקביל לקשיי העיתונאים מחוץ לטריפולי, "הגרידאן" דיווח ש-30 עיתונאים זרים, שהשתכנו בעיר במלון היוקרה ריקסוס, נותרו לכודים בין כותלי המלון בעת התקדמותם של כוחות המורדים אל תוך טריפולי. על-פי הדיווח, כוחותיו של קדאפי סירבו לאפשר לעיתונאים לצאת מהמלון. כתוצאה מכך נותרו עיתונאים מה-CNN, רויטרס וה-BBC במלון ללא חשמל ועם מלאי מזון שהלך ואזל.

מלון ריקסוס היה למקום מגוריהם של עיתונאים זרים רבים שהתארחו בו מאז תחילת ההתקוממות. העיתונאים הורשו להתארח במלון באישורו של קדאפי והיו נתונים למעקב מתמיד. אורחי המלון הורשו להיכנס לשדות הקרב של טריפולי אך ורק בלוויית מלווה מכוחות קדאפי, ולמעשה אף עיתונאי לא הורשה לצאת מהמלון בגפו.

ה"ניו-יורק טיימס" מדווח שריקסוס הפך בחודשים האחרונים למעין מרכז פיקוד, שבו נערכו מסיבות עיתונאים וממנו שודרו שידוריו של הערוץ הממשלתי. דוברו של קדאפי אף ערך במלון תדריך לעיתונאים זמן קצר בטרם נכנסו המורדים לטריפולי, ובמהלכו טען כי העיר תעמוד בכל מתקפה.

ביום ראשון בלילה מצב העניינים השתנה: רבים ממקורביו של קדאפי נמלטו מהמלון והותירו אחריהם רק שני חמושים כדי לאבטח את המלון ולמנוע מהעיתונאים לצאת. "ממש לא כיף להיתקע באחד ממעוזיו האחרונים של קדאפי. השומרים של ריקסוס לא נותנים לנו לצאת", צייץ כתב ה-CNN שנותר במלון, מתיו צ'אנס.

"לא הייתי אומרת שאנחנו בני-ערובה, אבל אף אחד לא יכול לצאת", אמרה מיסי ריאן, כתבת רויטרס. היא סיפרה שכניסת המלון עדיין מאוישת על-ידי מתנדבים ושומרים מכוחות קדאפי, בעוד שבעלי התפקידים מממשלת קדאפי עזבו את המלון במהלך 24 השעות האחרונות. "בתחילה היו כמה שומרים שנשארו פה, וכולם פתאום היו חמושים. כמה מהם היו עצבנים מאוד, אז ניסינו להמנע מעימות איתם, אך לאחר מכן הם נעלמו", הוסיפה ריאן.