אתמול הגישו לנו פרשת ריגול זקנה שהתפוצצה 25 שנה אחרי שאירעה. היום מגישים לנו חשיפות ישנות, גילויים של אמיתות שכבר ידענו, אבל לא יכולנו להגיד (או לא רצינו להודות).

מטיילים בחופשת הפסח על גשר חבלים מעל גיא בן-הינום בירושלים (צילום: פלאש 90)

מטיילים בחופשת הפסח על גשר חבלים מעל גיא בן-הינום בירושלים (צילום: פלאש 90)

סוריה: מלחמה ושלום

זוכרים את התקיפה שהיתה או לא היתה בסוריה, לפי מקורות זרים כמובן? ובכן, עכשיו, אחרי יום הדיון בקונגרס האמריקאי בעניין זה, אפשר להגיד בפה מלא: ישראל תקפה בסוריה כור גרעיני (כנראה מתוצרת צפון-קוריאה). זוכרים את ההבטחות הישראליות שלעולם לא נרד מהגולן, כלומר להפך, שנרד מהגולן מיד כשיהיה סיכוי לשלום עם סוריה? ובכן, עכשיו כבר אפשר להכריז: ישראל הסכימה למסור את רמת-הגולן לסורים.

הכותרת הראשית של "מעריב" היא "ה-CIA מאשר: ישראל תקפה כור גרעיני". כותרת המשנה כורכת יחדיו את שני הנושאים הסוריים שעל סדר היום: "המודיעין האמריקאי: הכור היה על סף מעבר לדרגת 'חם'. סוריה: אולמרט מסכים לרדת מהגולן. לשכת ראש הממשלה לא מכחישה". מאחורי המלה "סוריה" כמקור לידיעה ניצב, לפי "מעריב", "אתר החדשות הסורי 'שאם פרס', הפועל מדמשק ונאמן לצמרת השלטון". בעמוד אחר בעיתון מביאים מקור נוסף: "דמשק קיבלה הסכמה ישראלית לנסיגה מלאה מהגולן תמורת שלום - כך טענה אתמול השרה בות'יינה שעבאן, הנחשבת למקורבת מאוד לנשיא בשאר אסד". שעבאן, שרה לענייני מהגרים, אמרה את הדברים בראיון לאל-ג'זירה.

מטיילים בחופשת הפסח על גשר חבלים מעל גיא בן-הינום בירושלים (צילום: פלאש 90)

מטיילים בחופשת הפסח על גשר חבלים מעל גיא בן-הינום בירושלים (צילום: פלאש 90)

ב"ידיעות אחרונות" מתארת סמדר פרי באריכות את מעורבותה של טורקיה בתיווך בין סוריה לישראל. אלכס פישמן כותב שסוריה מביעה "ספקנות רבה בנוגע לרצינות המהלך הישראלי", וכי עדיין אין הסכמה אפילו לנהל את המשא-ומתן בגלוי, כדרישת סוריה. שמעון שיפר כותב כי בכל מקרה לא יתחדש  דבר עד שלא ייבחר נשיא אמריקאי חדש. בינתיים בישראל, האופוזיציה אספה די חתימות כדי לקיים מושב מיוחד של הכנסת, הנמצאת בפגרה, בניסיון לטרפד מסירה אפשרית של הגולן. "אולמרט נופש אצלנו ומוכר אותנו?" היא כותרת ידיעה של אושרת נגר-לויט ב"מעריב".

גיא בכור כותב ב"ידיעות אחרונות" כי בעצם יש לנו כבר שלום עם סוריה: אין מלחמה, גבול שקט ויציב. כמו השלום עם מצרים, רק בלי הסכם כתוב. אבל לא רק בגלל זה הוא מתנגד לחתימת הסכם עם סוריה. לטענת בכור, הסכם כזה רק מאיים על משטרו של אסד ומסירת הגולן תיצור שם מדינת אסלאם רדיקלית. ג'קי חוגי כותב ב"מעריב": "האמת היא שלשני הצדדים לא באמת בוער: ישראל יושבת בבטחה בגולן, צבאה חזק והאיום עליה מדמשק קטן. לסוריה יש דאגות דחופות יותר: היא טרודה בבעיה הלבנונית ובכאוס העיראקי ומתמודדת עם חרם בינלאומי. שלוש שנים בלבד מאז הנסיגה הכושלת מעזה, קשה לכפות על החברה הישראלית נסיגה נוספת". מאמר המערכת של "הארץ" דווקא בעד. "שלום עם סוריה אינו מבהיל", היא הכותרת.

ובתוך כך, ידיעה קטנה ב"מעריב" מזכירה לנו את החזית הדרומית: היום אמורים להיפגש בקהיר בכירי החמאס עם הממונה על המודיעין המצרי, "כדי למסור לו את תשובתו הסופית של הארגון על ההצעה לכונן רגיעה עם ישראל" (איתמר ענברי, אמיר בוחבוט ואורי יבלונקה).

ילדים משתכשכים במעיין הסטף בירושלים, אתמול (צילום: פלאש 90)

ילדים משתכשכים במעיין הסטף בירושלים, אתמול (צילום: פלאש 90)

פרשת הריגול: היום שאחרי

פרשת הריגול הישראלי בארצות-הברית מופיעה עדיין על שערי "הארץ" ו"מעריב". ל"ידיעות אחרונות" נמאס מהסיפור מהר. אז מה חדש בפרשה? הכותרת של "מעריב" היא תורף הודעת משרד החוץ: "מאז 85' לא ריגלנו בארה"ב". הכותרת הראשית של "הארץ" מדווחת כי ארצות-הברית העבירה מסר לישראל שלפיו היא מצפה ממנה לשיתוף פעולה מלא, כלומר, כנראה, להפליל את בן-עמי קדיש כפי שהפלילו את פולארד. ב"מעריב" סבור אורי יבלונקה ששיתוף הפעולה לא יהיה כמו בפרשת פולארד, אלא מצומצם בלבד.

צח יוקד, "שליח 'מעריב' לניו-ג'רזי", ביקר בכפר הגמלאים שבו מתגורר קדיש. "עיתונאים אמריקאים רבים שהגיעו לכפר הגמלאים נמנעו מלדלג מעל שער הכניסה הנמוך שלצדו שלט המבשר כי הכניסה לזרים אסורה. לעומת זאת, עיתונאים אחרים, שהעדיפו להתעלם מהשלט, התאכזבו לגלות כי בני הזוג סירבו לפתוח את דלתם בפני כלי התקשורת". מי הם אלה, המדלגים? האם יוקד עצמו הסתכן בפריצה? מה שבטוח, זה לא היה שלמה שמיר ("כתב 'הארץ' בניו-יורק"), שמספר כיצד השומר בכניסה לכפר הגמלאים גירש אותו מהמקום.

ב"הארץ" מונה יוסי מלמן שוב את התשובות האפשריות לשאלה "למה דווקא עכשיו" בחרו לחשוף את הפרשה הישנה. התשובה המנצחת שלו היא כי עיתוי החשיפה הוא ניסיון לטרפד אפשרות מתן חנינה לפולארד. בקריקטורה של גיא מורד ב"ידיעות אחרונות" נראה ג'ונתן פולארד יושב בחצר הכלא עם חבורה של שרירנים אפרו-אמריקאים, כשקדיש מתקרב אליו על הליכון. "ג'ונתן!", הוא אומר, ומנופף לשלום, ואילו פולארד מוחה זיעה: "אין לי מושג מי האיש הזה", הוא אומר. ב"מעריב" שוחחו עם אסתר פולארד, שאומרת כי בעלה הצהיר כי "הוא לא הכיר את השם של קדיש".

המירוץ הדמוקרטי

הילרי קלינטון גברה על ברק אובמה בבחירות בפנסילבניה, אולם בעיתונים מסכימים כי היא רחוקה מניצחון במערכה. "קלינטון כבר לא תרשום ניצחון בנוק-אאוט, גם לא בנקודות", כותבת טל שניידר ב"מעריב". "המאבק יישאר צמוד עד להכרעת הוועידה הדמוקרטית בסוף אוגוסט". אורלי אזולאי ב"ידיעות אחרונות" נחרצת יותר: "הניצחון בפנסילבניה הוא מעט ומאוחר מדי עבור קלינטון. היא עדיין צפויה להפסיד בסוף המירוץ".

אונס בעין-גדי ועוד ענייני פלילים

פרקליטות מחוז דרום הגישה אתמול כתב אישום לבית-המשפט המחוזי בבאר-שבע נגד שלושת הצעירים מקיבוץ עין-גדי בגין אונס שתי תיירות בנסיבות מחמירות. השלושה - רון רודיטי, 22, בן אבר, 21, ודן להב, 22 - צילמו במצלמת סלולרי חלק מאירועי הערב, שבמהלכו, לפי החשד, אנסו את הצעירות בנות ה-17 וה-18 (ב"מעריב". ב"ידיעות אחרונות" אחת מהן בת 19) שהתארחו בבית-ההארחה בקיבוץ, ושהיו כנראה שיכורות. הצעירות התלוננו במשטרה, והשוטרים הכניסו את השלושה לתא מרושת מצלמות ומיקרופונים שתיעדו אותם מנסים לתאם עדויות. השלושה מכחישים.

פרשת הרצח בנתיבות: החשוד שדקר למוות את גיסתו ופצע קשה את אשתו היה תחת צו הרחקה מביתו. הוא אמר למשטרה כי הגיע לבית משום שלא היה לו מקום לישון, והתפתח ויכוח בינו לבין אשתו, שדרשה ממנו לכבד את צו ההרחקה. הגיסה, לדבריו, נדקרה על-ידיו במקרה.

ב"מעריב" מביאים גם כותרת מפרשת קצב: "א' מבית הנשיא תדרוש מבג"ץ: עימות עם קצב". בן כספית מביא את דרישתה של א' לעימות ומדווח על הרכב צוות ההגנה שלה, שיחליף את עו"ד כנרת בראשי: עו"ד אלדד יניב ופרופ' אריאל בנדור, בנה של השופטת בדימוס דליה דורנר. "משום מה, אף אחת מהמתלוננות בתיק קצב לא עומתה עם הנשיא, למרות שמדובר בכלי חקירה מקובל במקרים אלה", אומר בנדור.

מטיילים מתרחצים בשמורת עין-גדי (צילום: פלאש 90)

מטיילים מתרחצים בשמורת עין-גדי (צילום: פלאש 90)

סרטן הקישון

"לוחם נוסף שצלל בנחל הקישון נפטר מסרטן", אומרת כותרת ידיעה קטנטונת בכפולת מודעות האבל ב"מעריב" (המוקדשת היום ברובה למודעות ניחומים של חברות מסחריות גדולות ליצחק תשובה עם מות אמו). ב"ידיעות אחרונות", שם נחשפה הפרשה, מקדישים לסיפור מקום נרחב בהרבה - כפולת עמודים תחת הכותרת "250 לוחמים חולים, 130 כבר מתו". צדוק יחזקאלי מביא את טענות "הגורמים המשפטיים המייצגים את הלוחמים". עמיר בן-דוד כותב כי עדיין מתנהל מאבק בשאלה מי אחראי לטיהור הנחל.

חדשות חוץ (בקרוב אצלנו?)

מאיה מאהלר בידיעת חוץ מהעיתון הספרדי "אל פאיס": יותר ויותר אנשים בספרד משכירים דירות תמורת סקס ("ידיעות אחרונות").

תקשורת

ירון טן-ברינק, מבקר הטלוויזיה של "ידיעות אחרונות", כותב על נזקי הפרומו: "ככה זה כשממתגים. העושים במלאכה כל-כך עסוקים במניפולציה, שאינם שמים לב שהיא פוגעת בכל קהלי היעד". טן-ברינק טוען כי הסיבה לצניחה ברייטינג של הסדרה "חמישה גברים וחתונה" בערוץ 10 אינה שהסדרה גרועה (היא לא), אלא משום שמחלקת הפרומו של הערוץ שיווקה אותה כמשהו שהיא לא. "גאוני מחלקת הפרומו ודאי היו מאוד מאושרים ממאחז העיניים שיצרו. הצופים המרומים קצת פחות - ואחוזי הצפייה בהתאם. לכו תמתגו למישהו אחר את המוח".