במאי האחרון הודיעה הרשת החברתית פייסבוק שהסירה מאות דפים, קבוצות וחשבונות שפעילותם "המטעה והמתואמת היטב" יוחסה לחברה ישראלית בשם "קבוצת ארכימדס" (Archimedes Group), המתמחה בקמפיינים במדיה החברתית במדינות אפריקה, דרום מזרח אסיה ואמריקה הלטינית. מעט לפני כן יידעה פייסבוק את מעבדת המחקר הדיגיטלי של צוות החשיבה "Atlantic Council", ובטרם נמחקו החומרים הם גובו לטובת מחקר עתידי. מוניה בן חמאדי, העורכת הראשית של אתר התחקירים התוניסאי "אנכיפאדה", ניתחה בשיתוף פעולה עם צוות החשיבה את החומרים שהופיעו בדפים שהוסרו ואשר היו קשורים לתוניסיה. תחקיר שמבוסס על הניתוח הזה התפרסם בסוף יוני באתר.

לפי תחקיר "אנכיפאדה", תכני הדפים המזוייפים מצביעים על אדם אחד: נביל אל-קראווי, איש עסקים תוניסאי ובעליו של ערוץ הטלוויזיה הפופולרי "נסמה TV". אל-קראווי הודיע בסוף מאי על כוונתו להתמודד בבחירות לנשיאות תוניסיה שהתקיימו בספטמבר ובאוקטובר, ושבהן הפסיד בסופו של דבר. לפי תחקיר "אנכיפאדה", הדפים שהוסרו מהרשת החברתית יועדו להכין את הקרקע לקראת השפעה לטובת אל-קראווי בבחירות.

לצורך כך הפיקה לכאורה חברת "ארכימדס" הישראלית קמפיין שעולה בקנה אחד עם השיטות המקצועיות של החברה ומטרותיה, כפי שהן מתוארות באתר האינטרנט שלה (שגם הוא ירד מהרשת בינתיים): "אוטומטיזציה של קמפיינים ברשתות החברתיות, בקנה מידה רחב, כולל הקמת אתרים", במטרה "לשנות מציאות באמצעות ניצחון בבחירות".

צילום מסך מאתר "קבוצת ארכימדס"

צילום מסך מאתר "קבוצת ארכימדס"

לפי התחקיר התוניסטי, הדפים שהפעילה "ארכימדס" כוונו להכפשה ולהשחרה של אישים פוליטיים ומפלגות בתוניסיה וליצירת דעת קהל אוהדת כלפי אל-קראווי וגופים הקשורים אליו. בן חמאדי פותחת בסקירה שיטתית של הדפים שהוסרו מפייסבוק ושל תוכנם. הדף הראשון שעלה לאוויר, בינואר 2019, בשם "טפילי תוניס", עוסק בחשיפת מעשי שחיתות שביצעו לכאורה דמויות פוליטיות בתוניסיה, ובהן גם ראש הממשלה דאז יוסף א-שאהד. אחריו עלה דף שנקרא "הקול התוניסאי", אשר פרסם בעיקר סרטונים מערוץ "נסמה TV". הפרסום האחרון בדף, לפני שהוסר בחודש מאי, קרא לשינוי מקיף בממשלה וייחל להופעת "מועמד חדש, קרוב יותר למה שמעניין את התוניסאים".

בחודשים הבאים עלו עוד שמונה דפים, ובהם הדף "נמאס מפוליטיקה ומפוליטיקאים" והדף "השערוריות של תוניסיה". בדפים חזרו שוב ושוב על הקריאה לצאת להצביע בבחירות כדי להחליף את השכבה המכהנת בפוליטיקה ולפנות מקום לדמויות חדשות, ועסקו בהכפשת דמויות משמעותיות בפוליטיקה בתוניסיה, בהן קיס סעיד, המועמד המוביל בסקרים ומי שזכה לבסוף בסיבוב השני של הבחירות; הנשיא המכהן אל-באג'י קאא'ד א-סבסי (שנפטר ביולי האחרון); מנהיג מפלגת א-נהדה ראשד גנושי ועוד רבים אחרים. שמו של אל-קראווי - נעדר מהרשימה.

נביל אל-קראווי (צילום מסך)

נביל אל-קראווי (צילום מסך)

דפים אחרים עסקו באקטואליה ובחדשות. באופן אירוני, אחד מהם נקרא "די ל'פייק-ניוז' ולשקרים בתוניסיה", והירבה לתקוף את אתר החדשות התוניסאי "קפיטליס" שמתח בעבר ביקורת על אל-קראווי. המשותף לכולם היתה ההטיה הברורה לטובת אל-קראווי, אך מבחינות אחרות הם היו שונים זה מזה וכוונו לקהלים שונים. כך חלקם נכתבו בערבית וחלקם בצרפתית, חלקם הביעו עמדה אוהדת למהפכת 2011 ואחרים הרבה פחות (אחד הדפים נקרא "המהפכה לזבל"). אחדים התמקדו בשערוריות ובהכפשות ואחרים השתדלו להביא לידי ביטוי היבטים חיוביים של תוניסיה, כמו אתרי תיירות ופעילות צדקה. מעניין לציין שארגון הצדקה היחיד שמצוין בשמו, "ח'ליל תוניס", שייך לאל-קראווי, ואזכוריו זכו לפופולריות רבה פי כמה משאר הפרסומים בדף שבו אוזכר.

חלק מהדפים פרסמו טקסטים רציניים, אחרים פרסמו מונטאז'ים מגוחכים וילדותיים. בהקשר זה מזכירה בן-חמאדי את דף הפייסבוק "הארגון לזכויות אדם ודמוקרטיה במגרב", שלא הכיל אלא הפניה לאתר של ארגון באותו שם. הארגון ככל הנראה פיקטיבי ואינו מופיע ברשם העמותות בתוניסיה. באתר שלו, למעט פסקת "אודות" בצרפתית קלוקלת, מופיעים רק טקסטים שהועתקו בחובבנות מאתרים של ארגוני זכויות אדם גדולים ומוכרים, וכן מאמר שמהלל את האיכויות העיתונאיות והחשיבה העצמאית של לא אחר מאשר ערוץ "נסמה TV".

צילומי מסך מהדפים שהסירה פייסבוק, מתוך תחקיר "אנכיפאדה"

צילומי מסך מהדפים שהסירה פייסבוק, מתוך תחקיר "אנכיפאדה"

בסך הכל זכו הדפים הללו לתפוצה רחבה למדי: כחצי מיליון עוקבים, מיליוני צפיות בקטעי הווידיאו שפורסמו בהם, מיליוני לייקים, שיתופים ותגובות – והכל בתקופה של בין שלושה לחמישה חודשים ולכמות פרסומים שלא היתה גדולה, יחסית. לדעת בן-חמאדי, נתונים אלו מעידים על כך שחלק לא מבוטל מתקציב קידום הפרסומים של חברת "ארכימדס" – כ-800 אלף דולר לפי נתונים שפרסמה פייסבוק כשהודיעה על הסרת הדפים – הופנה לזירת תוניסיה.

כשאל-קראווי נשאל על ידי צוות התחקיר לגבי הקשר שלו לדפים שנמחקו הוא הגיב בכעס ושאל מדוע נטפלים דווקא אליו, אבל לא הכחיש כי קיים קשר כזה. בתום השיחה הזמין את הצוות להפנות אליו שאלות באמצעות הודעות דוא"ל, אך לא ענה להודעות שנשלחו אליו.

בן-חמאדי מסיימת את המאמר בתובנה פסימית: פייסבוק אמנם חשפה את פעולותיה של "ארכימדס" ואת הניסיון להשפיע על הבחירות בתוניסיה ושמה להן קץ, אולם אין פירוש הדבר שפעולות הטעיה ברשתות החברתיות בתוניסיה יחדלו להתקיים. מיד לאחר חשיפת קמפיין "ארכימדס" והסרתו החל להתפרסם בפייסבוק סקר מזויף שלפיו אל-קראווי הוא המועמד המוביל בבחירות לנשיאות. החברה הצרפתית שהסקר יוחס לה הכחישה ודבר התרמית התפרסם עד מהרה, אך מי יודע אילו זיופים ותרמיות לא התגלו מעולם.