הדיון בתביעת פעילי אמנסטי נגד NSO נדחה לבקשת משרד הביטחון ומשרד החוץ. משרדי הממשלה לא פירטו בבקשתם לבית המשפט את הסיבה לבקשה, אולם ברקע הדברים עומדת תביעה חסרת תקדים שהגישו חברות פייסבוק וווטסאפ (שבבעלות פייסבוק) נגד חברת הריגול הפרטי הישראלית NSO. לפי התביעה, תוכנות פריצה של NSO חדרו ל-1,400 חשבונות ווטסאפ של משתמשים ברחבי העולם, בהם למעלה ממאה עיתונאים, פעילי זכויות אדם ומבקרי שלטון. NSO מכחישה את הדברים וטוענת כי היא מוכרת את נשק הריגול שלה לממשלות בלבד, ומגבילה את השימוש בו נגד פושעים וטרוריסטים בלבד.

לאחר שנתגלה כי בין המכשירים שנפרצו היו גם כאלו של פעילי זכויות אדם בהודו, הכחישה ממשלת הודו באמצעות "גורם בכיר" כי קיימה עסקים כלשהם עם חברת NSO. אתמול פרסמה סוכנות הידיעות "רויטרס" כי גם מכשיר הטלפון של המזכירה הכללית של מפלגת הקונגרס, מפלגת האופוזיציה הראשית, נפרץ. בכך גוברת עוד יותר השערורייה בהודו וההאשמות כלפי ממשלת הודו כי השתמשה בנשק הריגול נגד יריבים פוליטיים. ממשלת הודו מצידה מנסה להטות את הביקורת כלפי חברת ווטסאפ עצמה. חלק עצום ממשתמשי ווטסאפ בעולם הם הודים (כ-400 מיליון מתוך כמיליארד וחצי).

לא רק ממשלת הודו, גם ממשלת ישראל כבר הספיקה לבדל עצמה, כמעט כבדרך אגב, מחברת הסייבר הישראלית. "זה גורם פרטי. אין פה שום מעורבות מדינית ישראלית", אמר השר זאב אלקין לרדיו תל-אביב ביום שישי האחרון. השר הוסיף כי "זה שאתה מוכשר לא אומר שאתה צריך להפעיל את היכולות שלך בניגוד לחוק" אך הדגיש כי אינו קובע דבר באשר לחפותה של החברה. לפי בקשת הדחייה, למשרדי הממשלה נודע על הצורך בדחיית הדיון "בשבוע שעבר". הדיון בתביעה נגד NSO ומשרד הביטחון בישראל נדחה מה-7.11 ל-16.1.

*  *  *

התביעה בישראל נגד NSO

להורדת הקובץ (PDF, 438KB)

בקשת הדחייה

להורדת הקובץ (PDF, 410KB)

התביעה נגד NSO בארה"ב

להורדת הקובץ (PDF, 542KB)