לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

"נוכחת-נפקדת, זהו מצבה של החברה הערבית בתקשורת הישראלית", אומרת ד"ר רנא עבאס מכפר כנא שבגליל, חוקרת רשתות חברתיות. "אתן לך דוגמה. כמה אנשים בחברה היהודית הישראלית מודעים לכך שחלק גדול מאד מהתלמידים הבדואים בנגב לא התחילו את שנת הלימודים? למעשה, כל הסוגיות הבוערות של החברה הערבית משום מה לא מעניינות את התקשורת הישראלית. לעומת זאת, יש בה מקום לכל סוגיה סטריאוטיפית על החברה הערבית. אפילו הפייק ניוז שקשור לערבים אינו נשאר נחלתה של המדיה החברתית, פייק ניוז שמשחיר ערבים יכול בקלות למצוא את דרכו להיות משודר בתקשורת המיינסטרים".

הסיקור התקשורתי הלקוי של החברה הערבית אינו נעצר בהתעלמות מהסוגיות הבוערות או שידור חדשות כזב, גורסת ד"ר עבאס. "כיום, התקשורת הישראלית על כל גווניה, טלוויזיה, רדיו, עיתונות מודפסת או מקוונת, פונה למומחים ערבים רק כאשר הנושא קשור במישרין לסוגיה בחברה הערבית. עובדה שאני מקבלת פנייה בנושא המחקר שלי על בריונות רשת בקרב בני-נוער רק כשרוצים לשמוע על החברה הערבית. כאשר רוצים להעסיק עיתונאים ערבים, עיתונאים אלה מכסים נושאים שקשורים לחברה הערבית. האם ערבים לא יודעים להיות מומחים לנושאים כלליים? האם עיתונאים ערביים לא יודעים לסקר נושאים אחרים?

ד"ר רנא עבאס

ד"ר רנא עבאס

"בנוסף לכך, פוליטיקאים ערבים לא מקבלים במה מספקת בתקשורת הישראלית. האם מישהו יודע שיש עוד מפלגות ערביות שמתמודדות בבחירות האלה? הסיקור התקשורתי של המפלגות הערביות עד כה לוקה וחסר. גם הנציגים של המפלגות היהודיות הישראליות משום מה אינם פונים באמצעות התקשורת לציבור הערבי. אפילו כשמסתכלים על המדינה עצמה, גם היא מדירה את הציבור הערבי. ניקח לדוגמה את הקמפיין לעידוד הצבעה. רוב הפניות הן בשפה העברית, לפחות אלה שאני נתקלת בהן ברשתות החברתיות".

האם ההדרה הזו או הסיקור התקשורתי הלקוי ישפיע לדעתך על מצביעים ערבים שלא להשתתף בבחירות הקרובות?

"אני משערת שהתשובה חיובית. כאשר מדירים אוכלוסייה שלמה מהשיח התקשורתי, או שהסיקור שלה הוא שלילי, זה גורם אוטומטית לחוסר אמון בין האזרח למדינה. אם ניקח לדוגמה נושא רגיש כמו הריסת הבתים, הסיקור התקשורתי מתמקד בעבירה של אותו ערבי על החוק. לא מתייחסים לצפיפות שבה חיים האזרחים ולא לתוכניות המתאר בישובים הערבים שלא קיימות 70 שנה. ההתייחסות היא לסימפטום, לבעיה, ולא מציגים את הסיבות לשלל הסוגיות הבוערות בחברה הערבית. כתוצאה מכך מקבעים אצל צרכן התקשורת היהודי סטריאוטיפים שגולת הכותרת שלהם היא שהערבים אשמים במצבם".

למדיה החברתית יש תפקיד בשינוי המצב?

"עצם אי-החשיפה לאקטואליה הישראלית גורם לתחושה של חוסר שייכות, וכתוצאה מכך ישנה תחושה של חוסר מחויבות להצבעה"

"הרשתות החברתיות הן הצינור העיקרי שדרכו החברה הערבית נחשפת למידע, ובהתאם לכך בתקופה האחרונה זו הדרך שבה הם נחשפים לתעמולת בחירות ולשיח תקשורתי אודות ערבים. מחקרים מצביעים על כך שרוב מוחלט בחברה הערבית אינו צופה אדוק של הערוצים הישראלים. עצם אי-החשיפה לאקטואליה הישראלית גורם לתחושה של חוסר שייכות, וכתוצאה מכך ישנה תחושה של חוסר מחויבות להצבעה. לכל זה צריך להוסיף את הניסיונות של מפלגות ופוליטיקאים להוריד את אחוז המצביעים בחברה הערבית, הן באמצעות אסטרטגית הפחדה ואיום המצלמות והן באמצעות סרטונים שמופצים ברשתות החברתיות וגורמים למצביע הערבי להרגיש כאילו הוא מחוץ למשחק הדמוקרטי. בבחירות האחרונות ראינו כיצד חוסר האמון במדינה ובמפלגות הערביות התבטא באחוזי הצבעה נמוכים.

"המדיה החברתית היא ערוץ חשוב המשפיע על דעת הקהל, ולראייה פוליטיקאים יהודים משקיעים זמן ומשאבים בכדי להעלות סרטון אפקטיבי. לעומת זאת, הפוליטיקאים הערבים אינם יודעים להשתמש בפלטפורמות האלה. הם פונים לקהל היעד שלהם בדרך שאינה מתאימה למאפייני הרשתות החברתיות, ויזואלית ותוכנית, וכתוצאה מכך מפסידים שכבת אוכלוסייה מאד חשובה ומשפיעה".

סרטון תעמולה של הליכוד שהופץ בטוויטר, 4.9.2019

סרטון תעמולה של הליכוד שהופץ בטוויטר, 4.9.2019

ד"ר עבאס, שעסוקה כיום במסגרת עבודתה בהערכת תוכנית החומש לפיתוח כלכלי-חברתי בקרב האוכלוסייה הבדואית בנגב, מדגישה בדבריה כי קהל היעד של הקמפיינים הפוליטיים בגנות החברה הערבית בישראל, כלל אינו ערבי. "המטרה של קמפיינים אלה היא להשפיע דווקא על מצביעים יהודים", היא אומרת. "כאשר מציגים את  אחד הצדדים כשמאל או פרו-ערבים, מנסים להשפיע על המצביע היהודי שמתלבט בין הצבעה לימין ולמרכז. המלחמה היא על גבם של הערבים, עושים דה-לגיטימציה לערבים, אבל בעצם מעבירים למצביעים יהודים מסר על 'אויב משותף'. כמובן שזה פוגע בתחושת השייכות של הערבי למדינה או למערכת הפוליטית".

איך אפשר להתמודד עם קמפיינים כאלה?

"מחקר חדש של עמותת 'יוזמות אברהם'  מראה כי פנייה של מפלגות המרכז-שמאל לציבור הערבי במסרים של שוויון, צמצום פערים ושותפות פוליטית, לא תפגע בהן אלקטורלית בקרב הציבור היהודי ובמקביל תחזק את האמון של המצביעים הערבים במערכת הפוליטית ואף תעלה את אחוז ההצבעה. צריך להשתמש במסרים כאלה בתדירות גבוהה יותר".

מה יש לך להגיד לעורכים בתקשורת הישראלית?

"אסור להם להיות חלק מקיבוע הדעות הקדומות שנמצאות אצל חלק רחב מהאוכלוסייה היהודית בישראל. להפך, התפקיד שלהם הוא לחשוף את החברה הערבית לכלל האוכלוסייה בצורה אובייקטיבית והגונה, וזה אגב נכון גם לגבי חרדים ואתיופים. דוגמה טובה היא יוזמת 'הארץ' למשוך לאתר שלהם קוראים ערבים באמצעות פניה אליהם בשפתם. כך מועבר לערבים המסר 'בואו ותהיו חלק מהחברה כי זה מה שאתם באמת'".

* * *

פרויקט "נוכחים נפקדים" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם יפעת מחקרי מדיה