"מחקרים שבדקו את ההשפעה של התקשורת על סטריאוטיפים ותפיסות של קבוצות בחברה מראים שלמפגש עם דמויות מקבוצות שונות, ובמיוחד עם דמויות שממלאות תפקידים מגוונים, יש יכולת להשפיע ולשנות את התפיסות הסטריאוטיפיות של קבוצות מיעוט", אומר פרופ' יריב צפתי, ראש החוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה, בשיחה עם "העין השביעית". "כי הרי מה זה סטריאוטיפ", ממשיך פרופ' צפתי, "זו התפיסה שכל חברי קבוצה מסוימת הם אותו הדבר. ככל שהקהל רואה את חברי אותה קבוצה בתפקידים מגוונים, התפיסה הזו משתנה".

ביום שני הקרוב, 25.2, יארחו פרופ' צפתי והחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה כנס לציון שלוש שנים למדד הייצוג הערבי בתקשורת העברית. המדד, מיזם מתמשך של "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

לדברי פרופ' צפתי, לייצוג ראוי של החברה הערבית בתקשורת יש "חשיבות עצומה", אך זאת בתנאי שהסיקור עצמו אינו סטריאוטיפי. "אם היינו רואים ש-20% מהמשתתפים בחדשות הם מהחברה הערבית אבל כולם יופיעו בהקשר של פשיעה או טרור, זו כמובן לא מטרה שאנחנו צריכים לכוון אליה. החברה הערבית בישראל היא חברה מגוונת, ושידורי החדשות צריכים להראות את מגוון הפנים שלה, עם כל המורכבות".

"הפוקוס שלנו הוא על התקשורת, אבל יש עוד הרבה מערכות שיכולות לבדוק את עצמן בשביל להביא לחזית את החברה הערבית"

רבים מכלי התקשורת בישראל הם מסחריים. אולי החשש מהפסדים מונע מהם לסקר כראוי את החברה הערבית? למה שיורידו לעצמם את הרייטינג?

"למי שטוען זאת אפשר להשיב בשתי דרכים: ראשית, התפקיד שלך הוא שיהיה מעניין. שנית, אני לא בטוח שזה נכון שזה מוריד את הרייטינג. הרבה מהאמירות על תקשורת מסחרית אינן מבוססות. נניח, האקסיומה המפורסמת שסקס ואלימות מוכרים. כשבדקו זאת במחקרים גילו שלתוכניות אלימות יש בממוצע פחות רייטינג, וזוכרים פחות טוב את הפרסומות שמשובצות בהן.

"לא בדקתי אמפירית את הרייטינג כשמדווחים על ערבים, אבל צריך תמיד לאתגר את תחושות הבטן של העורכים ושל המפיקים והעיתונאים. יש בחברה הערבית סיפורים מרתקים. אני לא בטוח שהתקשורת מסוגלת להתמודד איתם בהינתן כוח האדם שלה, אבל היא צריכה לפחות לשים לעצמה כמטרה לעשות זאת, בהינתן החשיבות של העניין, ובהינתן התפקיד של התקשורת כפי שהוא מוגדר בחוק הרשות השנייה ובחוק תאגיד השידור".

נערוך את הכנס בעיצומה של תקופת בחירות. יש חשיבות מיוחדת לייצוג ראוי בתקופה זו?

"זה חשוב בכל תקופה. הבחירות רק מייצרות אתגר נוסף, כי בסיפור החדשותי הגדול של החודשיים הקרובים שוב ימלאו האזרחים הערבים תפקיד יחסית משני. אנחנו לא רואים בחוסן-לישראל, ביש-עתיד או בליכוד ייצוג ראוי של החברה הערבית, והעניין של התקשורת במפלגות הערביות, במיוחד לאור התפקיד שהן צפויות למלא אחרי הבחירות, לא רב. במצב כזה קשה עוד יותר להביא את החברה הערבית לחדשות".

פרופ' יריב צפתי (הצילום באדיבות המצולם)

פרופ' יריב צפתי (הצילום באדיבות המצולם)

בעצם, אתה מדבר על אפליה מתקנת.

"החדשות עוסקות בראש ובראשונה במוקדי הכוח, ובמוקדי הכוח אין ערבים. זה ההסבר המרכזי לייצוג המועט, וזה גם האתגר. מעבר לזה רואים שבשוליים, בתחומים היותר כלכליים, בתחומי הלייף סטייל, התיירות, האוכל, יש פחות עבודה של יחסי-ציבור בחברה הערבית, ואלה תחומים שבהם רוב הסיקור הוא יחסי-ציבור. בתחום הבריאות, נניח, שאין בו ייצוג חסר לחברה הערבית, לא תמיד יהיו מרואיינים ערבים. לפעמים זה גם נובע ממערכת השיקולים של הדובר בבית-החולים. הפוקוס שלנו הוא על התקשורת, אבל יש עוד הרבה מערכות שיכולות לבדוק את עצמן בשביל להביא לחזית את החברה הערבית".

בוא נדבר על הפיל שבחדר. החברה הערבית לא מודרת רק בגלל שהיא מיעוט, יש ברקע סכסוך מתמשך, קטלני, שנמשך כבר מאה שנים.

"הזהות הישראלית-פלסטינית היא זהות מורכבת, אבל זה רק הופך את הסיפור ליותר מעניין. נכון שסיפור יותר מורכב הוא לפעמים גם פחות חדשותי. האם בכל כתבה בנושא בריאות, מוזיקה, תיאטרון, צריך להכניס גם את המורכבות הזו? זה הופך את העבודה של התקשורת להרבה פחות פשוטה. ועדיין, מעבר לקונפליקט, החברה הערבית היא חברה מעניינת, שמשתנה מאוד. יש קונפליקט דורי מעניין, זאת חברה שיש בה מגוון שלפעמים קשה להכיל. מבחינת כמות הדעות זה כמעט שיקוף של האוכלוסייה היהודית".

"הזהות הישראלית-פלסטינית היא זהות מורכבת, אבל זה רק הופך את הסיפור ליותר מעניין"

הכנס ייערך בחיפה. האם ההרכב הדמוגרפי של האזור משפיע גם על האופן שבו התקשורת המקומית מתייחסת לחברה הערבית?

"מההיכרות שלי עם הרדיו המקומי ועם המקומונים אני חושב שיש מודעות לעובדה שהציבור הערבי הוא חלק מהקהל. אני גם חושב שהמגע היומיומי בין יהודים לערבים במרחב הזה, בצפון, הוא כל-כך אינטסיבי, שכבר פחות עושים מזה עניין. ברור לגמרי שחלק מהסיפור הוא האוכלוסייה הערבית".

הכנס שייערך לרגל שלוש שנים למדד הייצוג יתקיים ביום שני הקרוב בשעות אחר-הצהריים בקמפוס הנמל של האוניברסיטה. מלבד פרופ' צפתי ישתתפו בכנס גם עידן רינג, מנהל שותף במחלקה לחברה משותפת של עמותת סיכוי, ושחר גור, מנהל יפעת מחקרי מדיה, שיציגו תובנות וממצאים משלוש השנים הראשונות של המדד.

בנוסף ייערך בכנס פאנל על סיקור הערבים בבחירות 2019, בהנחיית החתום לעיל ובהשתתפות אימאן קאסם-סלימאן, עורכת ומגישה ברשת מכאן של תאגיד השידור הישראלי; חן ביאר, כתב תאגיד כאן בחיפה ולשעבר עורך יומן הבוקר של כאן ב'; יאסר עוקבי, כתב "מעריב" לענייני ערבים והמזרח התיכון; נעה שפיגל, כתבת "הארץ" בחיפה והצפון; ואמג'ד שביטה, מנכ"ל שותף של עמותת סיכוי ומייסד מיזם ACT.