ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום את תקציב רשות השידור לשנת 2012. הוועדה היתה אמורה לאשר את התקציב לפני שלושה שבועות, ביום האחרון של שנת 2012, אולם יו"ר הוועדה, כרמל שאמה-הכהן, היה חבר-הכנסת היחיד שהגיע לישיבה. לפיכך נדחה האישור עד לישיבה שנערכה היום, בהשתתפות חברי-הכנסת נחמן שי ואופיר אקוניס.

העובדה שתקציב 2012 מאושר רק בתחילת שנת 2013 לא חמקה מעיניהם של משתתפי הישיבה. "קצת מצב אבסורדי, שמאשרים תקציב שהוא בעצם הצעת תקציב בשנה שאחרי", הגדיר זאת יו"ר רשות השידור אמיר גילת. עו"ד אתי בנדלר, היועצת המשפטית של ועדת הכלכלה, ציינה כי בפועל אין משמעות מעשית לאי-אישור סעיף בתקציב שהוגש לוועדה, כיוון שזה כבר בוצע.

ח"כ אופיק אקוניס בהפגנה מול הכנסת להצלת השידור הציבורי, 8.3.10 (צילום: אביר סולטן)

ח"כ אופיק אקוניס בהפגנה מול הכנסת להצלת השידור הציבורי, 8.3.10 (צילום: אביר סולטן)

"2012 התחילה מבחינתנו באיחור", הסביר גילת, וטען כי בשל העתירה לבג"ץ שהגישו ארגוני היוצרים, נמנע מהרשות לאשר תקציב שלא שיקף את עמידתה במחויבויות החוק בכל הקשור למימון הפקות מקור. אולם לדברי היו"ר, הרשות עמדה בסופו של דבר במחויבויותיה לשנת 2012 וכבר הגישה למשרד האוצר את תקציב שנת 2013, אחרי שאושר במוסדותיה. "ועם כל הכבוד ליוצרים, ויש כבוד, אני מזכיר שגם בתוך הבית רשות השידור מפיקה הפקות מקור ישראליות", הוסיף גילת.

ח"כ אופיר אקוניס העיר כי הוא מתנגד לסעיף בהצעת התקציב המציע עדכון ריאלי של אגרת רשות השידור, דרש כי התקשורת במדינת ישראל תתנהל באיזון והודיע כי הוא נאלץ לעזוב את הישיבה כדי "להתראיין בתחנת רדיו אזורית כלשהי". בינתיים ביקש ח"כ נחמן שי לקבל עדכון על התקדמות הרפורמה.

"למרבה הצער אנחנו לא יכולים לבשר גם היום שהרפורמה יצאה לדרך", השיב גילת. "חתמנו ב-5 באוגוסט על הסכמי המימון מול האוצר, מול מינהל מקרקעי ישראל ומול משרד ראש הממשלה. היו חמישה תנאים מתלים שעמדו בדרך, לשמחתי הצלחנו להסיר אותם במהירות. [...] ואז למרבה הצער דווקא אגודת העיתונאים מבית, תחת הכותרת 'התאמות של ההסכמים', הכניסו פתאום דרישות חדשות שלא אנחנו ולא האוצר יכולים לתת להם יד, וכרגע המשא-ומתן נמשך".

מנכ"ל רשות השידור, יוני בן-מנחם, הגדיר את דרישות האגודה כ"ניסיון שלהם לפתוח את המשא-ומתן מחדש".

"הלילה צריכה להתקיים עוד פגישה שהייתי מגדיר אותה כמכרעת", הוסיף גילת, "ואני מקווה מאוד שהעיתונאים יתעשתו [...] יש פה התעקשות שלא לשם מטרה מסוימת". גילת אמר עוד כי אם הרפורמה לא תצא לפועל לאלתר, הרשות תגיע למצב של מוות קליני, ובהמשך תיקן את דבריו: "הרשות כבר מתה מוות קליני, ועכשיו השאלה היא אם אנחנו מנתקים אותה מהמכשירים או מצילים את חייה".

יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים דני זקן מסר בתגובה לדברי גילת: "הסיבה העיקרית שהרפורמה עוד לא נכנסה לתוקף היא אוזלת ידה של הנהלת רשות השידור בהכנות לרפורמה וניהול משא-ומתן עימנו באופן לא מסודר, תוך ניתוק קשר לתקופות ממושכות בלי הסבר. ההנהלה אף חזרה בה מדברים שהוסכמו קודם לכן. הטענה כי מדובר בדרישות חדשות היא במקרה הטוב מוטעית. גם האוצר מוכן למצוא פתרונות, אך למרבה ההפתעה דווקא ההנהלה היא זו שמערימה קשיים".

לדברי זקן, כבר למעלה משבועיים שלא התקיימה פגישה בין הצדדים, "למרות הדחיפות והצורך המיידי לסגור את ההסכם".

היוצרים: חשד לאי-סדרים בהנהלת הרשות

יו"ר פורום היוצרים הדוקומנטריים, אורי רוזנווקס, עידכן את חברי הוועדה בהחלטת בג"ץ למנות את עצמו כרגולטור של הרשות לענייני מימון הפקות מקור. "אנחנו מניחים שחלק מההחלטה של בג"ץ נבע מההתנהלות של רשות השידור בשנה שבה התנהל הדיון בינינו בחליפת המכתבים", אמר רוזנווקס. "עם כל הכבוד לעובדה שהם טוענים שהוצא כסף, עדיין אנחנו רואים בעיה גדולה בכל נושא השקיפות והאופן שבו הדברים מוצאים החוצה להפקות חיצוניות. יש מאות יוצרים שמחכים כבר חודשים ארוכים לתשובות לגבי פרויקטים שהם הגישו על-פי 'קולות קוראים'".

יו"ר איגוד המפיקים אסף אמיר טען כי בשל אי-השקיפות ברשות השידור מתעורר חשד לאי-סדרים במימון הפקות מקור. "התחושה היא שיש 'קול קורא', שזה מין הליך פורמלי פתוח, ויש חוזים שנחתמים שהם לא דרך ה'קול קורא'", אמר.

יו"ר הרשות גילת ציין כי טענות היוצרים אינן מדויקות, אך סירב להרחיב בסוגיה מאחר שהיא עודנה תלויה ועומדת בפני בג"ץ.

עם שובו של ח"כ אוקניס מהראיון לתחנת הרדיו, שב והתלונן על אפליה לרעה בתקשורת הישראלית של פוליטיקאים מהצד הימני של המפה הפוליטית. ח"כ שי ציין כי הימין בשלטון כבר 30 שנה. "לדאבון הלב דבר אחד לא עשינו. בדבר אחד לא הצלחנו", אמר אקוניס בהתייחסו לטענתו בדבר חוסר איזון של התקשורת.

בהמשך הדיון, כאשר נדונה האפשרות שערוץ 1 יפיק תוכנית בוקר, העיר אקוניס: "אני אומר לכם, באמת, יהיה טוב גם לערוץ הראשון תוכנית בוקר". מנכ"ל הרשות בן-מנחם הסביר כי עד מימוש הרפורמה לא תיתכן הפקת תוכנית בוקר, בשל העלויות הגבוהות של הסכמי העבודה הנוכחיים. "אני באמת שואל", אמר אקוניס, "האם תהיה בשנת 2013 תוכנית בוקר?", ובן-מנחם שוב הסביר כי הדבר תלוי בהעברת הרפורמה.

כאשר נדונו הבעיות שהתגלעו בהעברת מתחם רשות השידור ללוד, התעניין אקוניס: "אבל יישאר מתקן בתל-אביב?". "בגוש דן", השיב יו"ר הרשות גילת. אקוניס שוב תהה אם יישאר אולפן טלוויזיה בתחום העיר תל-אביב, וגילת הסביר: "יהיה מתחם שידור בגוש דן ואנחנו מקווים שיהיה גם חדר פיקוד קדמי, מתחם שידור קדמי בתל-אביב". "פעיל?", ביקש אקוניס לוודא. "פעיל, בוודאי", הרגיע גילת.

הישיבה ננעלה אחרי שתקציב שנת 2012 אושר פה אחד על-ידי חברי-הכנסת שי, אקוניס ושאמה-הכהן.