לפני כשבועיים פרש העיתונאי תני גולדשטיין מתפקיד עורך ערוץ הכלכלה של האתר ynet, לאחר כשנה בתפקיד. ברקע הפרישה עומדים היחסים המורכבים בין הערוץ הכלכלי של ynet לאתר העיתון הכלכלי "כלכליסט", שניהם מקבוצת "ידיעות אחרונות".

"יש התלבטות קשה בצמרת רשת 'ידיעות אחרונות': האם ynet ישאב את תכניו הכלכליים מ'כלכליסט' או ייצר אותם בעצמו?", אומר ל"העין השביעית" גורם ב-ynet אשר, כמו המתראיינים האחרים לכתבה זו, ביקש לשמור על עילום שמו. "ההתלבטות נובעת גם מהבדלים באוריינטציה של ynet כאתר תקשורת המוני לעומת האוריינטציה הממוקדת של 'כלכליסט', וגם מחילוקי דעות בנוגע לרמה המקצועית של התכנים.

"גולדשטיין", מוסיף אותו גורם, "מונה לעמוד בראש ערוץ הכלכלה מתוך מחשבה שהערוץ ימשיך לייצר תכנים באופן עצמאי, ואכן במהלך השנה שבה שימש בתפקידו חזר ynet לייצר כ-70% מתכניו הכלכליים בעצמו, לאחר שירד לכ-20% בלבד". גם גורמים אחרים ב-ynet וב"כלכליסט" מתארים התנהלות דומה.

בכל אופן, אומר אותו גורם, "כעת נראה כי הרשת ["ידיעות אחרונות"] הולכת בכיוון ההפוך, לחיזוק מחדש של התלות בתכנים מ'כלכליסט', ועל רקע זה לתני לא היה מה לחפש בתפקיד והוא העדיף להתפטר ולחזור לתפקידו הישן ככתב".

גורמים אחרים ב-ynet מוסרים גרסה שונה בתכלית. הם עומדים בתוקף על כך שלא צפוי שינוי מגמות כלשהו ביחסים בין הערוץ הכלכלי של ynet לאתר "כלכליסט" או במידת התלות של האחד באחר. לפי אותם גורמים, ערוץ הכלכלה של ynet יישאר עצמאי.

המתיחות החלה עוד לפני שקם האתר

המתח בין ערוץ הכלכלה של ynet לאתר העיתון "כלכליסט" החל עוד בטרם עלה אתר "כלכליסט" לאוויר, ולמעשה עוד בטרם הוחלט על הקמתו. עם התחלת פעילותו של "כלכליסט" המודפס, הועבר כל צוות ערוץ הכלכלה והצרכנות של ynet, בראשות גבי קסלר, למערכת "כלכליסט". ביתר דיוק: כל הצוות של הערוץ, למעט תני גולדשטיין, שנותר לעבוד ככתב ב-ynet. לדברי מקור המעורה בפרטים, באותה תקופה היתה הגישה ב-ynet לאפשר לצוות שעבר ל"כלכליסט" להפעיל באופן מלא את ערוץ הכלכלה של ynet, בתקווה שכך אולי יימנעו הקמת אתר נפרד ל"כלכליסט" וזליגת גולשים מחוץ לאתר ynet.

אלא שמרגע המעבר החלו "חריקות", כפי שמגדיר אותו מקור, ביחסים בין שתי המערכות. בשבועות הראשונים למעבר הופעל ערוץ הכלכלה של ynet מתוך בניין מערכת "כלכליסט", וכלל בעיקר תכנים של כתבי "כלכליסט". רק מיעוט מהחומרים עלה לאוויר בחתימת מערכת ynet. עם השקתו של אתר עצמאי ונפרד ל"כלכליסט", התברר כי הצוות שעבר ל"כלכליסט" מ-ynet מתחרה בעצמו, משום שאותו צוות הזין את אתר "כלכליסט", אולם נותר מחויב לאספקת תכנים גם לערוץ הכלכלה של ynet.

מציאות מורכבת זו גררה עימה מתחים רבים, בין השאר משום שאנשי ynet העדיפו שידיעות יתפרסמו קודם כל באתרם, אך הצוות שעבר ל"כלכליסט" בחר לעדכן קודם כל את האתר החדש.

עקב כך הוחלט ב-ynet כי יש צורך בכל זאת במערכת כלכלה עצמאית בערוץ. כך, כמה חודשים לאחר שאנשי ערוץ הכלכלה של ynet עברו ל"כלכליסט", הופקד גולדשטיין על המשימה לבנות מחדש צוות שיכסה את תחומי הכלכלה והצרכנות, מזווית הראייה של ynet ותוך נאמנות מלאה לאתר. וכך היה: בשנה האחרונה הלכו ורבו התכנים העצמאיים של ערוצי הכלכלה והצרכנות ב-ynet, כשההסתמכות על אתר "כלכליסט" מצטמצמת בעיקר לידיעות בלעדיות ולתחומים ממוקדים כמו שוק ההון.

"תני היה הבחירה המתבקשת לתפקיד", אומר מקור יודע דבר, "בעיקר בגלל שהיתה המשכיות של עריכה, אבל גם בגלל שתני היה הכי חרוץ ובעל מוטיבציה". יחד עם זאת, לדבריו, המינוי לא עזר לשיתוף הפעולה בין האתרים, והתנהלו "ויכוחים על בסיס יומיומי", תוך מתיחות תמידית שמדי פעם הובילה ל"פיצוצים", כשבסופו של דבר הגיעו הדברים לידי נתק בין המערכות.

בעל הבית כפה את הפיצול, מלחמות האגו סיימו את המלאכה

תחרות פנימית בתוך קבוצת "ידיעות אחרונות" אינה תופעה חדשה. התחרות בין אתר "כלכליסט" הצעיר והנישתי לאתר ynet הפופולרי חריגה במובן הזה שאתר "כלכליסט" תלוי במידה רבה בשיתוף הפעולה עם ynet כדי למשוך אליו גולשים. התיאום בין האתרים מתממש לא רק בשיתוף תכנים, אלא בחשיפה משמעותית של אתר "כלכליסט" בחלון קבוע בדף הבית של ynet. כמו כן מופיעה דרך קבע ידיעה במיקום גבוה בעמוד הבית של ynet, השאובה מ"כלכליסט" ומפנה את הגולשים לשם.

"התלות של 'כלכליסט' ב-ynet היא טוטאלית, אבל ממש טוטאלית", אומר מקור ב-ynet. "בלי החלון ב-ynet אין חשיפה לאתר של 'כלכליסט'. פשוט אין. כשמעצבנים מישהו ואחד מאנשי ההום-פייג' מתרגז ומוריד כתבה ממודל אחד לאחר [כלומר, משנה את מיקום הכתבה בדף], ב'כלכליסט' מרגישים את זה". גם ב"כלכליסט" מודים שהם זוכים לתמיכה חשובה מ-ynet. "החלון שיש ב-ynet מאוד מסייע לנו", אומר גורם באתר. יחד עם זאת, מציין אותו גורם, גםynet נהנה בתמורה וזוכה לתכנים כלכליים מעמיקים ומגוונים הרבה יותר מאשר היו לו בעבר.

חלונית התוכן באתר ynet המפנה לאתר "כלכליסט"

חלונית התוכן באתר ynet המפנה לאתר "כלכליסט"

להבדיל מהעברת התכנים הזו, אין העברת תכנים דומה ל-ynet מאתרים אחרים בבעלות "ידיעות אחרונות". כך, למשל, אין קשר בין ערוץ הספורט של ynet לאתר ONE. ההבדל, ככל הנראה, נובע גם מכך שלעומת סיקור תחום כגון הספורט, בניית מערכת כלכלית עצמאית שתתחרה באתרים הוותיקים של "דה-מרקר" ו"גלובס" היא משימה גדולה ומורכבת עבור אתר ynet, שמצא ב"כלכליסט" פתרון נוח לבעיית הסיקור הכלכלי המוגבל שאיפיינה אותו לאורך השנים.

ההחלטה לשמור על ערוץ כלכלי עצמאי ב-ynet לצד האתר הכלכלי של "כלכליסט" ולא לאחד בין השניים נובעת, על-פי הערכות, מכוונתו של ynet לשמור על עצמאות מערכתית כמו גם מאינטרסים מסחריים של קבוצת "ידיעות אחרונות". מה הם אותם אינטרסים מסחריים? "אם גוף רוצה לפרסם במדיה כלכלית כלשהי", מסביר גורם ב"כלכליסט", "קבוצת 'ידיעות אחרונות' מציעה לו שני אתרים נפרדים. יש ודאי גופים שמאוד רוצים את החשיפה של ynet, כי היא יותר המונית, ויש מצד שני גופים שרוצים דווקא את המקצוענות של גולשי אתרים כלכליים כמו 'דה-מרקר', 'גלובס' ו'כלכליסט'".

"בעל-הבית כפה את קיומן של שתי הישויות האלה", אומר גורם אחר בקבוצה. "הסימביוטיות של 'כלכליסט' עם ynet צריכה להיפתר באופן הגון. כרגע, החלון בדף הבית שלynet המוביל ל'כלכליסט' הוא בעיני דוחה ואווילי, כי מדובר למעשה במודעה". והוא מסכם: "יש הרבה מאוד מרכיבים של אגו בסיפור הזה", ולמרות האילוצים המוכתבים מבעל-הבית, "אפשר היה ליישב הכל ולעשות נכון ומקצועי אם אנשים היו מוכנים קצת להתפשר".

תגובות: תני גולדשטיין מסר שהתפטר מסיבות אישיות. יון פדר, עורך ynet, סירב למסור תגובה רשמית.