הניסיון האחרון של אנשי מרכז מוסאוא לדאוג לייצוג הולם לאוכלוסייה הערבית בסיקור החדשותי בתקופת הבחירות מסתמן ככישלון, ממש כמו הנסיונות הקודמים.

לפני כחודשיים שיגר המרכז, הפועל למען זכויות האזרחים הערבים בישראל, מכתב מפורט ליו"ר ועדת הבחירות לכנסת ה-20 ולשלל מנהלי כלי תקשורת בבקשה כי ידאגו לייצוג הולם של האוכלוסייה הערבית בשידורים. רוב הנמענים כלל לא טרחו להשיב על הפנייה.

"הציבור הערבי נמצא בחלקו במצב של סחיטה פוליטית, ואת זה הציבור היהודי לא יודע. הוא מתעסק בבקבוקים של שרה נתניהו כשמתחת לאף שלו יש דברים הרבה יותר חמורים שקורים"

בשיחה עימו לא נשמע ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא, כמי שתלה תקוות גדולות בכך שהפעם יתחולל שינוי בסיקור האוכלוסייה הערבית ונציגיה הפוליטיים. למוד אכזבות מכלי התקשורת בישראל, הוא מתאר כיצד מדי מערכת בחירות פונה המרכז לכלי התקשורת בבקשה זהה, וכיצד מדי מערכת בחירות הם נוכחים לדעת כי הסיקור נותר כמעט אפסי, ובוודאי נמוך ביחס לשיעור האזרחים הערבים באוכלוסיית ישראל ומספר המנדטים הצפוי לרשימות שבראשן עומדים מועמדים ערבים.

"הפעם העברנו לא רק בקשה, אלא גם רשימה מסודרת של פרשנים, מומחים, אקדמאים, נשים החברות במועצות עיר, כולל טלפונים של כולם. שלא יגידו 'אין לנו'. לא השתמשו. למעט איימן עודה, אחמד טיבי וזוהיר בהלול, גם לא ידוע לנו על אירוח של פוליטיקאים ערבים".

ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא (צילום מסך)

ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא (צילום מסך)

כעדות למצב הגרוע של סיקור המועמדים הערבים לכנסת מפנה פרח לממצאי סקר שערכה חברת יפעת-מחקרי-מדיה עבור "הארץ" ופורסם בתחילת השבוע. הסקר בדק את שיעור הסיקור של ראשי המפלגות בכלל הדיווחים הפוליטיים בשבועות האחרונים, ומצא דומיננטיות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בסוף הרשימה, אחרי אלי ישי ואריה דרעי, שהגיעו ל-3% מסך הדיווחים הפוליטיים, נמצאים יו"ר יהדות-התורה הרב יעקב ליצמן ויו"ר הרשימה-המשותפת איימן עודה.

עודה, יש לזכור, צפוי לעמוד בראש אחת הרשימות הגדולות בכנסת הקרובה, אולי אף השלישית בגודלה. כמו כן, במקרה של ממשלת אחדות, הוא עשוי לעמוד בראש מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר. אף על פי כן, היקף סיקורו הוגדר ב"הארץ" כ"נמוך במיוחד".

"בשנת 2005", נזכר פרח, "הגשנו עתירה לפני המכרז על ערוץ 2 בדרישה להגדלת השידורים בערבית. ואז באה נורית דאבוש ואמרה, 'יש מכרז, רב-תרבותיות. תראו, הדברים ישתפרו'. הדברים לא משתפרים. לכן הוצאנו את המכתבים בשבועות האחרונים לכל כלי התקשורת, ואנחנו נשקול בימים הקרובים להגיש עתירה לוועדת הבחירות המרכזית, למרות שלפי רוח הדברים שקיבלנו מהיועץ המשפטי של ועדת הבחירות, אנחנו לא מעודדים ולא רואים שיש סימנים לכך שוועדת הבחירות תיקח את תפקידה ברצינות ותתערב בכיסוי. לא רק של הרשימה-המשותפת, אלא של כל מה שקורה במערכת הבחירות בחברה הערבית".

"אבל הנפגעת הראשונה היא זכותם של היהודים לדעת מה קורה אצל הערבים בישראל. היהודי יראה את תוצאות הבחירות והוא לא יבין איך זה קרה. הוא לא יבין איך ש"ס קיבלה מנדט מהציבור הערבי. מה פתאום הערבים הצביעו לבית-היהודי? איך הצביעו לליברמן?"

אפשר היה לצפות שדווקא במערכת הנוכחית יהיה סיקור מעט נרחב יותר, בגלל האיחוד בין המפלגות, לא?

"יש מספיק סיפורים מעניינים. הרשימה-המשותפת היא בהחלט סיפור מעניין, וגם הכיסוי שלה הוא כיסוי שטחי. זו פעם ראשונה שערבים קומוניסטים-חילונים, ערבים לאומיים ואסלאמיסטים מייצרים אג'נדה משותפת ופועלים ביחד, במציאות שבה כל המרחב הערבי עובר תהפוכות ומלחמות אזרחים בין הזרמים השונים. זה משדר משהו אחר למזרח התיכון כולו. מזה מתעלמת התקשורת הישראלית, וזה מגביר את הבורות שקיימת ברחוב היהודי כלפי מה שקורה בסביבה, גם בבחירות בחברה הערבית, אבל גם בסביבה המזרח-תיכונית".

יהודים רבים יגידו שהטענות לתקשורת הזרם המרכזי בישראל מיותרות, שכן ערבים בכלל לא צופים בערוצים 1, 2 ו-10 או מאזינים לרשתות הרדיו בעברית.

"הערבים כבר נטשו את התקשורת הישראלית, מאחר שהיא במקרה הטוב לא מכסה אותם ובמקרה הרע מסיתה נגדם. אפילו את נתוני הרייטינג מראים רק אצל היהודים. מה, תנובה לא מוכרת אצל הערבים? תנובה לא צריכה לראות נתוני רייטינג של כל המדינה?

"אבל הנפגעת הראשונה היא זכותם של היהודים לדעת מה קורה אצל הערבים בישראל ומה קורה בסביבה המזרח-תיכונית. היהודי יראה את תוצאות הבחירות והוא לא יבין איך זה קרה. הוא לא יבין איך ש"ס קיבלה מנדט מהציבור הערבי. מה פתאום הערבים הצביעו לבית-היהודי? איך הצביעו לליברמן? אף אחד לא מבין את זה. איזו שחיתות פוליטית מתקיימת מתחת לאף. איך זה שמירי רגב נכנסת ליישובים ערביים להביא קולות? אף אחד לא שואל את עצמו מה הובטח לראשי רשויות ביישובים הערביים?

ח"כ מוחמד ברכה קורע את הצעת החוק להסדרת יישוב הבדואים בנגב. 24.6.13 (צילום: פלאש 90)

ח"כ מוחמד ברכה קורע את הצעת החוק להסדרת יישוב הבדואים בנגב. 24.6.13 (צילום: פלאש 90)

"כשמגבירים את הרס הבתים בכפרים הלא-מוכרים בנגב, אף אחד לא רואה את זה, אבל כשבא קבלן ממפלגה פוליטית שיכול לשלוט במשרד הפנים ואומר לאותם כפרים, תצביעו ליכוד, או ש"ס, ואני מבטיח שלא יהרסו לכם, זה הרבה מעבר לכסף מתחת לשולחן שקיבלה פאינה. זה לסחוט אנשים תוך שימוש בכלים של המדינה. וזה מה שקורה היום ברחוב הערבי. אחר-כך נראה תוצאות ולא נבין. מה, מתוך עקרונות ערבים מצביעים למפלגות האלה? זו באמת דמוקרטיה? לא. זו סחטנות. הציבור הערבי נמצא בחלקו במצב של סחיטה פוליטית, ואת זה הציבור היהודי לא יודע. הוא מתעסק בבקבוקים של שרה נתניהו כשמתחת לאף שלו יש דברים הרבה יותר חמורים שקורים".

יש לדעתך כלי תקשורת בעברית שכן עושה לדעתך עבודה טובה בסיקור האוכלוסייה הערבית?

"לא. ממה שאני רואה, הכיסוי הוא שטחי. גם ב'הארץ'. העיתונאים הערבים, כמו פוראת נסאר שעובד בחדשות 2 או חסאן שעלאן שעובד ב-ynet, באמת משתדלים יותר. 'הארץ' עשה מאמץ מסוים עם פרסום הסקר על הציבור הערבי, אבל זה לא המאמץ שבאמת תחקירנים אמורים לעשות בתקופת בחירות.

"אני הייתי רוצה לראות תחקיר שיסביר לי למה הערבים בכפר מנדא יצביעו לש"ס. לא כתבת צבע טלוויזיונית על זה, אלא למה באמת מצביעים ש"ס. אני עבדתי שמונה שנים בעיתונות, אני חשפתי התפקדויות-דמה של ערבים בכפר כנא של קבלני קולות למפלגת העבודה, אני יודע מה זה לעשות תחקיר, אני יודע מה זה לקבל איומים בטלפון מעסקני מפלגות שלא רוצים שתחשוף מה הלך בין שרנסקי לפעילים בכפר מראר.

"כל כתב ממוצע שמכסה את הבחירות, כשמגיעה אליו ידיעה שליברמן עושה כנס בחירות ביום שישי בראמה, יגיד, 'ראבאק, מה קורה שם?'. זכות הציבור היהודי לדעת מה ליברמן, שקורא לעשות טרנספר לערבים, עושה בראמה"

"זה מעבר אפילו לרשימה-המשותפת. זה הרבה יותר עמוק. רבע מהערבים יצביעו כנראה למפלגות ציוניות, ולא למרצ או המחנה-הציוני. שמישהו יסביר. הגיע הזמן שיהיה כתב שילך ויעשה את העבודה שלו ובאמת יחשוף מה קורה בבית-היהודי, איך הוא עובד במגזר הערבי, איך ליברמן עובד במגזר הערבי. מי זה שאדי חלול שמגייס נוצרים לצה"ל. יש או אין פעילות של V15 במגזר הערבי, מישהו בדק? יש פה סיפורים.

"בדרך כלל כשלעיתונאי מגיעים דברים תמוהים, הוא הולך ובודק אותם. הרי אין מה לעשות, כל כתב ממוצע שמכסה את הבחירות, כשמגיעה אליו ידיעה שליברמן עושה כנס בחירות ביום שישי בראמה, יגיד, 'ראבאק, מה קורה שם?'. זכות הציבור היהודי לדעת מה ליברמן, שקורא לעשות טרנספר לערבים, עושה בראמה. בנט אומר שערבים הם גנבי רכב ואחר-כך הולך לחפש קולות במגזר הערבי? הציבור היהודי צריך לראות את זה. את המשחק הכפול הזה צריך לחשוף. איך זה שיש חשבים מלווים ברשויות הערביות שמגייסים קולות בתוך הרשויות למען המפלגות שמינו אותם. איך אף אחד לא רואה את הקשר בין חשבים מלווים ברשויות המקומיות הערביות שמונו בתקופות קודמות של קדימה ושל ש"ס לבין הקולות שש"ס וקדימה קיבלו?

"לציבור היהודי יש הזכות לדרוש מהתקשורת הישראלית לתת לו כיסוי הולם של איך המדינה הזו באמת מתנהלת בתקופת בחירות. מעבר לזה שגם הציבור הערבי זכאי לקבל שירות מזכייני השידור הציבורי בישראל".

Read this article in English