מבצע "עופרת יצוקה" הסתיים זה מכבר, אך הרושם שהשאיר על גופי התקשורת בישראל, שפעלו תחת צנזורה חיצונית ופנימית כבדה, טרם נמוג. בשבוע שעבר עלה לרשת האינטרנט סרטון שהופק במשותף על-ידי הטלוויזיה החברתית והוועד הציבורי נגד עינויים בישראל. הסרטון, שכותרתו "דיני כיבוש", הוא השלישי בסדרת סרטונים על המשפט ההומניטרי שמפיקים שני הגופים. במרכז הסרט עומדים המותר והאסור לכוח כובש על-פי החוק הבינלאומי. בסרטון משתתפים, בין היתר, פרופ' נעמי חזן, עו"ד מיכאל ספרד ופרופ' ירון אזרחי, כשעל רקע דבריהם מוצגים תצלומים של פעילות כוחות צה"ל בשטחים הכבושים מהשנים האחרונות. כמה מהתצלומים מתעדים חיילים מכים פלסטינים.

במקביל לעליית הסרטון באתר הטלוויזיה החברתית, הועבר עותק ממנו לחברת מכאן טלוויזיה קהילתית בע"מ, המפעילה את הערוץ הקהילתי בכבלים ובלוויין תחת הסיסמה "הטלוויזיה של הציבור". הסרטון אמור היה לעלות לאוויר בשבוע שעבר, אלא שלאחר צפייה בו החליט דרור כהן, מנכ"ל הערוץ הקהילתי, לפנות ליוצריו ולבקש מהם לטשטש את פני החיילים המופיעים בו כשהם מכים פלסטינים.

מתוך הסרטון "דיני כיבוש"

מתוך הסרטון "דיני כיבוש"

אהוד שם-טוב, עורך הסרטון ומנהל הטלוויזיה החברתית, סירב לדרישה, ועקב כך הבהיר לו מנכ"ל הערוץ כי הוא דוחה את העלאת הסרטון לאוויר.

"אני לא מבקש לא לשדר את המגזין", טוען כהן. "אנחנו תומכים בחופש הביטוי ואין לנו שום כוונה לפגוע או לא לשדר מגזינים, כיוון שהמהות של הערוץ, שהוא 'הטלוויזיה של הציבור', היא שכל אחד ייתן את ביטויו ויעלה את הנושאים שהוא חושב שהם ראויים".

אז התוכנית תשודר?
"זה באופן כללי, פה יש מקרה ספציפי. צפינו בכתבה 'דיני כיבוש' וראינו שם חריגה מסוימת, לא בנושא, אלא משום שיש שם צילומי תקריב של חיילים שלדעתנו עשויים לחשוף את החיילים לתביעות או לתלונות".

חריגה ממה?
"אולי לא חריגה מהחוק, אבל יש שם תצלומים של חיילים שיהיו חשופים לתביעות ולתלונות, בדיוק כמו הקצינים שהשתתפו ב'עופרת יצוקה'".

האם לא ראוי לחשוף את פני האנשים שביצעו מעשים שחוקיותם מוטלת בספק?
"יכול להיות, אבל יש פנים לכאן ולכאן. החיילים הללו בסופו של דבר מבצעים פקודות, זה לא שחור ולבן. תחשוב שלי או לך יש חייל שמצולם בסרט והוא חשוף על-ידי צילומי התקריב לתביעות".

כהן מסביר כי במקביל לעיכוב שידור הסרטון, העביר את הסוגיה לגוף המפקח על הערוץ הקהילתי, המועצה לכבלים ושידורי לוויין. לדבריו, "סוגיות רגישות מובאות לבירור המועצה, שהיא בת הסמכא להכריע בסוגיה". יחד עם זאת, הודה כהן כי למיטב זכרונו זו הפעם הראשונה שחומרים מהערוץ מועברים למועצה.

בעיני שם-טוב, ההתנהלות של כהן אינה עולה בקנה אחד עם המשימה שהערוץ נטל על עצמו. "התפקיד של ערוץ 98 זה להגן על חיילים?", הוא שואל ומיד עונה, "שהמפקדים ידאגו לחיילים. תפקידה של התקשורת הוא לחשוף עוולות. דרור כהן היה צריך להגיד, 'כל הכבוד, הצלחתם להביא פנים של חיילים שמכים ואפשר להעמיד אותם לדין'. זה התפקיד של התקשורת".

לדברי שם-טוב, ממילא אין טעם בצנזור הסרטון או טשטוש פני החיילים המתועדים בו, כיוון שפרט למרואיינים, החומר הוויזואלי שבו ישן, ושודר כבר לפני חודשים, גם ברשת האינטרנט וגם בערוץ הקהילתי שמנהל כהן.

נכון לעכשיו, כאמור, הסוגיה מונחת לפתחה של המועצה לשידורי כבלים ושידורי לוויין, אך יושב-ראש המועצה, ניצן חן, כלל אינו מבין מדוע פנו אליו. לדבריו, המועצה לעולם אינה מתערבת בתכנים. "אנחנו לא קומיסר", הוא אומר, "זה הכל תלוי בהחלטה של הצנזור. אם מבחינת הצנזור אין מניעה להראות את החיילים, אז מבחינתנו אין מניעה".

זו גם העמדה שהביע עו"ד צבי פנחס, היועץ המשפטי של מינהלת הסדרת השידורים לציבור במועצה לשידורי כבלים ולוויין, שכתב במכתב תשובה לפניית האגודה לזכויות האזרח בישראל: "בכפוף להסדרת העניין שבנדון מול הגורם המתאים בצנזורה הצבאית, אין מניעה לשידור המגזין".

לדברי שם-טוב, נציגי הסרט כבר קיבלו אישור מהצנזור לשידורו. גם בתשובה לפניית "העין השביעית" הבהיר נציג הצנזורה הצבאית כי לפי תיאור הכלול בסרט, אין סיבה לפסילתו.

"אם דרור כהן הוסיף שיקול דעת, מעבר לצנזורה, הוא יתקן את זה", אומר חן.

"כשתצא החלטה של המועצה נעבוד לפיה", מבטיח כהן, "אם יש אישור מהצנזורה, המגזין ישודר".