דוכן החתמה במאהל המחאה בשדרות רוטשילד בתל-אביב (צילום: ענבל & טניה)

דוכן החתמה במאהל המחאה בשדרות רוטשילד בתל-אביב (צילום: ענבל & טניה)

פרילנסרים, אף ששמם מרמז על חופש הפעולה שלהם לעבוד מול כמה מעסיקים במקביל, נדרשים פעמים רבות לעבודה בלעדית מול כלי תקשורת אחד. אולם כיוון שאינם שכירים, הם אינם זכאים לזכויות הסוציאליות הבסיסיות של עמיתיהם: ללא ימי חופשה, ללא דמי מחלה, ללא דמי הבראה וללא הפרשה לפנסיה (מיעוטם יכולים להרשות לעצמם להקים קרן פנסיה עצמאית).

דמי לידה הם מקבלים באופן חלקי ביותר. נוסף לכך, מעסיקיהם אינם מהססים לשלם להם את משכורתם בין חודשיים לחצי שנה לאחר מועד העבודה ולשנות את תנאי ההעסקה באופן חד-צדדי ומיידי. איתמר ב"ז תיאר לאחרונה בפירוט את המציאות העגומה של העיתונאים הפרילנסרים במקומון המנוח "טיים אאוט – ירושלים", אולם אף שהנטייה להעסיק עובדים בשיטת פרילנס מאפיינת מקומונים, שוק התקשורת כולו רווי בפרילנסרים.

כל עיתון, גם הנפוץ במדינה, מעסיק פרילנסרים ומכתיב את תנאיהם באופן שרירותי. צלמים ומאיירים מועסקים לרוב כפרילנסרים, ותחקירנים בתוכניות טלוויזיה מוגדרים כמעט תמיד כפרילנסרים. התוצאה היא הידרדרות מתמשכת בתנאי התעסוקה של נתח נכבד מעובדי ענף התקשורת, וכתוצאה מכך הידרדרות גם באיכות התוצרת.

ברוח המחאה החברתית ששטפה את מדינת ישראל בשבועות האחרונים התגבש ניסיון לשנות את המצב. מחר אמור להתקיים מפגש ראשוני בין אנשי ועדת טרכטנברג לנציגיהם של עשרה מאבקים חברתיים שהגישו לוועדה את עמדותיהם ודרישותיהם. בין היתר ישמעו חברי הוועדה את דבריה של רינת שניידובר על מצוקותיהם של העובדים העצמאיים והפרילנסרים בישראל.

שניידובר, מתרגמת ספרותית במקצועה, עובדת כבר תריסר שנים כעצמאית. לפני כמה שבועות, בעקבות שיחה עם רואת-החשבון שלה, התגלה לה כי אף שהיא משלמת מס הכנסה כחוק ו-16.5% ממשכורתה לביטוח הלאומי, אם יום אחד תמצא את עצמה מובטלת, היא לא תהיה זכאית לדמי אבטלה. "זה נשמע לי לא הגיוני", היא אומרת בשיחה עם "העין השביעית". "למה שנופלה כך לרעה?".

לאחר שבירור ראשוני העלה כי רואת-החשבון שלה צדקה, החליטה שניידובר, יחד עם כנרת יפרח, לפתוח עמוד פייסבוק כדי למצוא שותפים נוספים לדרך. בתוך יום, היא מספרת, הצטרפו אלף איש, ובתוך יומיים אלפיים. כמה ימים אחר-כך הופיעו ראשוני האוהלים בשדרות רוטשילד. השתיים הצטרפו למאהל וקראו לעצמאים להצטרף ליוזמה.

כ-7,000 איש הביעו תמיכה באמצעות פייסבוק ביוזמה, וקרוב ל-9,000 איש חתמו על עצומה הקוראת לשוויון זכויות לעצמאים ופרילנסרים בישראל. שניידובר מקווה כי מספר החותמים על העצומה יגיע ל-20 אלף איש, ואז תוגש זו לראש הממשלה, שר התמ"ת, שר האוצר ומנכ"ל הביטוח-הלאומי.

"רשויות המס והרווחה בישראל מתאפיינות ביחס שמרני מאוד ובחשדנות רבה כלפי העובד העצמאי. הביטוי המרכזי של יחס זה הוא הפקרתו ללא כל זכויות סוציאליות", כתבו שניידובר ויפרח בהצהרת הכוונות שלהן, שהועברה בין היתר גם לוועדת טרכטנברג. "למעשה מדובר במעמד של עובדים נטולי זכויות, שאין להם שום רשת ביטחון סוציאלי לעת מצוקה או לעת זִקנה".

"שכבה שנפגעת במיוחד מהעדר פיקוח על תנאי העסקה היא קבוצת הפרילנסרים שיש להם מעסיק יחיד", נכתב בהמשך. "עובדים אלה עובדים כמו שכירים בדיוק מבחינת תנאי העבודה (שעות, התנהלות, מחויבות למעסיק יחיד), אך כמו יתר העצמאים, אינם זכאים לזכויות הנובעות מיחסי עובד-מעביד, כגון נסיעות, ימי חופשה ומחלה, דמי אבטלה ועוד. יצוין שכבר הוגשה הצעת חוק בנושא, המבוססת על המודל הספרדי, אך ועדות הממשלה מכשילות אותה, למרבה התמיהה".

"אנו חשים שיש משהו מטעה מאוד במונחים כמו 'עצמאים', 'פרילנסרים' ו'עסקים קטנים'", נכתב עוד בהצהרת הכוונות שהוגשה לוועדת טרכטנברג. "הם מטשטשים את מה שאנחנו באמת: עובדים. אנחנו עובדים במשרות מלאות פלוס, בלי לנוח בימי חופש רשמיים, כי איש אינו משלם לנו עליהם, ואנחנו מרוויחים בממוצע פחות מהשכר הממוצע במשק. בעצם אנחנו עובדים כמו שכירים, מרוויחים כמו שכירים ומשלמים מס וביטוח לאומי כמו שכירים, אבל אין לנו זכויות סוציאליות שאצל שכירים הן כה טריוויאליות".

כדי לשנות את המצב דורשות שניידובר ויפרח לבטל את האפליה של העצמאים והפרילנסרים לעומת השכירים בכל הנוגע לביטוח-לאומי, כולל הענקת דמי אבטלה, סיוע למי שחלה או נפצע ומתן דמי לידה מלאים; לסייע במימוש הזכות לימי מחלה חופשה והבראה; לאסור על תשלום במתכונת של יותר משוטף +30 במגזר הציבורי; להשלים את החקיקה המעניקה אישור לשלם מע"מ על הכנסות רק עם קבלתן בפועל; ולהעביר את "חוק המשתתף החופשי" שיזמה ח"כ שלי יחימוביץ', המקנה לפרילנסרים עצמאים שעובדים במתכונת של שכירים זכויות דומות לאלה של שכירים שיש להם יחסי עובד-מעביד.

לדברי שניידובר, היענותם של עיתונאים שאליהם פנתה עד כה היתה חיובית ביותר. היא מבקשת לשמור את שמותיהם חסויים, אך אומרת כי רבים מהם חתמו על העצומה ואף משתתפים בפועל בפגישות שיוזמות השתיים.

כשהתראיינה לאחרונה לתוכנית "עושים סדר חדש" עם בן כספית וגל גבאי בערוץ 23 ולתוכנית הבוקר של גיא מרוז ואורלי וילנאי בערוץ 10, היא מוסיפה, נתקלה בעובדים מתוך המערכות שהגיבו בהתלהבות ליוזמה. "הם חיכו לזה", היא אומרת על העיתונאים הפרילנסרים שפגשה שם.

המטרה שלכם היא לשנות את החקיקה הנוגעת לעצמאים ופרילנסרים?

"כן, אבל קודם כל לייצר כוח, כי בלי הכוח לא נצליח לייצר חקיקה. לא סתם דרכו עלינו עד היום. השלב השני הוא לשנות את התפיסה של החברה והממשלה בנוגע לעצמאים ולתרומה שלהם למשק. השלב השלישי הוא לשנות חקיקה, כדי שנוכל לחיות בכבוד".