ביום חמישי ה-8 במאי ערכה ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל אירוע לציון הנכבה: "תהלוכת השיבה", שהתקיימה על אדמות הכפר הפלסטיני ההרוס ספוריה (ציפורי) שבגליל, סמוך לכביש 79. בסיום התהלוכה, שבה השתתפו למעלה מאלף איש, התפתחה התרחשות שעל טיבה חלוקות הדעות. המשטרה טוענת כי המשתתפים בתערוכה החלו לחסום את הכביש וליידות אבנים תוך השמעת קריאות גנאי, ואילו עיתונאים שנכחו במקום ושוחחו עם "העין השביעית" טוענים כי ליידוי האבנים קדמה אלימות של השוטרים. כך או כך, מעדויות ראייה, תצלומים וסרט וידיאו עולה בבירור כי השוטרים התקיפו והיכו גם כתבים וצלמים שהיו במקום.

שוטר בועט בבן וודמן, כתב בכיר של CNN, בהפגנה ליד ציפורי (צילום: אל-ארז)

שוטר בועט בבן וודמן, כתב בכיר של CNN, בהפגנה ליד ציפורי (צילום: אל-ארז)

עם התפתחות האירוע הוזעקו למקום תגבורות יס"מ, שבנוכחות מפקד מחוז צפון, ניצב שמעון קורן, פינו בכוח, תוך שימוש באלות וברימוני הלם, את הנוכחים, שכמה מהם חסמו באותה עת את הכביש. השוטרים גם עצרו שבעה צעירים, אולם סרט שצולם במקום והוצג לפני בית-המשפט הביא לשחרור כמה מהם מאוחר יותר. בסרט שצולם על-ידי חברת ההפקות אל-ארז, המשדרת מנצרת, נראים שוטרי יס"מ מפליאים את מכותיהם בכתב סי.אן.אן בן וודמן, בצלם רשת אל-ערביה ג'ורג' ח'ורי ובאנשי תקשורת אחרים.

כך, למשל, בדקה ה-4:10 של הסרט נראה ח'ורי (לבוש טי-שירט שחורה עם כיתוב ירוק) כשהוא שוכב על הרצפה ומדמם לאחר שהוכה.

סעאדה אבו-חטום מרדיו א-שמס נעצר על-ידי המשטרה (צילום מתוך הסרט)

סעאדה אבו-חטום מרדיו א-שמס נעצר על-ידי המשטרה (צילום מתוך הסרט)

לפחות שישה אנשי תקשורת נפצעו, ביניהם סעאדה אבו-חטום מרדיו א-שמס, שאף נעצר ואחר שוחרר; רימא מוסטפא, כתבת רשת אל-ערבייה; רג'אי ח'טיב וג'ורג' ח'ורי, צלמי רשת אל-ערבייה; ובן וודמן, כתב בכיר של רשת CNN בישראל. תלונה על אלימות השוטרים הוגשה למשטרה על-ידי מפיק תחנת אם.בי.סי ברשת אל-ערביה, חמודי ביקאי.

"בסיום התהלוכה נשארנו כדי לראיין אנשים, ופתאום ראינו שיס"מ מתקיפים אותנו ואת המפגינים", מספרת רימא מוסטפא, כתבת אל-ערבייה, שאף הוכתה באלה. "שוטר יס"מ אחד דחף אותנו פעם לצד אחד של הכביש ופעם לצד שני. אנחנו מתלווים לעימותים רבים ומותקפים מדי פעם, אבל לא בצורה כזו. היתה שם אלימות מוגזמת כלפי עיתונאים, ניסו למנוע מאיתנו לצלם בכל מחיר, ולא ברור למה. אף אחד לא אמר שאסור לצלם, זו היתה הפגנה מאושרת בתוך ישראל. זה היה הזוי לגמרי".

ג'ורג' חורי, צלם אל-ערבייה, מחזק את דבריה: "היתה התמקדות בעיתונאים, היכו אותי במקלות בבטן וברגליים, לא רצו שתמונות ייצאו. צילמתי בהמון התנגשויות, מהן רבות בגדה המערבית, שם החיילים יותר קשוחים. אבל כאן היה משהו מוזר, מאוד יוצא דופן, ואני לא מבין למה".

רב-פקד משה וייצמן, דובר מחוז צפון, מאשר כי ההפגנה אכן נערכה ברישיון, אולם מוסיף: "מבחינתנו היתה חריגה מתנאי הרשיון. המארגנים לא הצליחו לשלוט במפגינים, היו אמירות הסתה ואבנים וכן חסימה של הכביש, ולכן למקום הוקפצו עוד כוחות". לדברי וייצמן, לא ניתן להבחין בין עיתונאים למפגינים בעת הפינוי. "ברגע שמפנים אנשים, כמה מהם נפגעים. יש למשטרה סמכות לפזר בכוח. מה היה שם בסרט לא ראיתי, אבל אם יש תלונות ניתן לפנות למח"ש".

"בחברה שלא מכבדת ערכים דמוקרטיים פוגעים באזרחים, פוגעים בעיתונאים שתפקידם לדווח, ומחר יפגעו בשכבות החלשות בתוך החברה היהודית", אומרת מוסטפא. "ישראל אומרת שהיא מדינה דמוקרטית, אבל צריך להתקיים מינימום של חופש דיבור וזכות עיתונאית להעביר תמונה קיימת. היום שואלים בישראל 'איך הילדים שלנו נהיו אלימים', אבל מאז ומתמיד היתה אלימות כלפי מפגינים וכלפי עיתונאים".

שוטרים מסתערים על צלם בהפגנה ליד ציפורי (צילום: אל-ארז)

שוטרים מסתערים על צלם בהפגנה ליד ציפורי (צילום: אל-ארז)

בן וודמן, כתב CNN, מדווח כבר יותר מעשור מאזורי עימות במזרח התיכון. "זו פעם ראשונה שאני רואה התנהגות כזו כלפי עיתונאים ומפגינים בגבולות הקו הירוק", הוא אומר. אבל וודמן לא שש להתייחס לאירוע, וגם לא הגיש תלונה במשטרה. אחרי הכל, "זה לא משהו יוצא מהכלל. קצת מכות ודחיפות". חוץ מזה, הוא מוסיף, "זכינו ליחס כזה גם כשסיקרנו בלבנון, בירדן ובמצרים".