ביום חקירתו השני במשפט המו"לים לא סיפק ניצב משנה מומי משולם תוכן רב. את הפרטים המעניינים ביותר היום (21.2) נידב דווקא עו"ד עמית חדד, סנגורו של ראש הממשלה ונאשם מספר 1 בנימין נתניהו, אך למרבה הצער אלו נגעו לאירועים שאת רובם העד משולם לא הכיר, ועל כן לא יכול היה לתרום בעניינם דבר. כך, לדוגמה, בכל הקשור למקורות הפרשה המכונה "תיק 2000", היא פרשת שיחות השוחד בין נתניהו למו"ל "ידיעות אחרונות" ונאשם מספר 4 בתיק, ארנון (נוני) מוזס (במסגרתה הציע מוזס לנתניהו לשנות את הסיקור שלו ושל משפחתו בקבוצת "ידיעות אחרונות" בתמורה לכך שראש הממשלה יפעל להעביר חוק שיפגע ב"ישראל היום").

אתמול העיד משולם כי נחשף לראשונה לקיומן של השיחות בשלהי חודש יוני 2016, זמן קצר לאחר שנעשה לראש מפלג ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה). לדבריו, הוא אינו יודע כיצד נמצאו ההקלטות במכשיר הטלפון של ארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה נתניהו. כל שידוע לו, העיד משולם, הוא שבישיבה אצל היועץ המשפטי לממשלה בסוף יוני 2016 אמר פרקליט המדינה שי ניצן שישנן שתי השיחות במכשיר של הרו.

היום הציג עו"ד חדד פרטי מידע על כך שחקירת התיק החלה עוד קודם לכן, אולם כיוון שהעד משולם לא היה מעורב בה, החקירה עליהם בבית המשפט היתה בעיקרה מונולוג ספקולטיבי של ההגנה. ובכל זאת, יש בהם עניין.

השיחות שבמוקד "תיק 2000" הוקלטו במכשיר הטלפון של ארי הרו בדצמבר 2014. שנה לאחר מכן, בדצמבר 2015, נעצר הרו בחשד לעבירות שחיתות, ללא קשר לנתניהו. הרו נחשד, ובהמשך גם הורשע בעסקת טיעון, בפרשה שכונתה 3H גלובל במסגרתה המשיך להפעיל במרמה חברת יחסי ציבור בינלאומית וניצל לשם כך את מעמדו כראש הסגל. כשנעצר נתפס גם מכשיר הטלפון שלו, הועתק, ובהמשך הוחזר לו.

ניצב משנה מומי משולם, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 21.2.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

ניצב משנה מומי משולם, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 21.2.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

ב-13.3.2016 הגיש רפ"ק רוני לוי מיאח"ה לבית-משפט השלום בראשל"צ בקשה להוצאת צו חיפוש שיאשר למשטרה "להאזין ולתמלל שיחות אודיו וכל דבר אחר הקשור לחקירה מתוך העתק הטל"ס שברשותנו".

"תראה דבר מוזר, זה נקרא בתורת הקוונטים קוטביות הפוכה", אמר עו"ד חדד לעד משולם כשהציג לו ולבית המשפט את הבקשה להוצאת צו חיפוש. "תסתכל על מספר התיק", הוסיף וכיוון את העד לפינה הימנית העליונה בעמוד. "רואה?".

"כן", השיב העד משולם.

"מה כתוב?", ביקש עו"ד חדד מהעד לקרוא.

"תיק 2000", קרא העד משולם

"יכול להיות שב-13.3 יש לנו 'תיק 2000' כשפעולות החקירה הראשונות הן רק אחרי יוני אותה שנה?", שאל עו"ד חדד.

"אני לא יודע", השיב משולם.

בקשה להוצאת צו חיפוש במכשיר הטלפון הסלולרי של ארי הרו, 13.3.2016

יומיים לאחר מכן, ב-15.3, כבר ישנו תמליל ראשון של שיחות השוחד בין מוזס לנתניהו, אמר עו"ד חדד למשולם והציג לו קטע מהתמליל, עם התאריך. "אם כבר ב-15.3 יש תמליל מלא, זה מלמד אותי שמישהו האזין לשיחות לפני כן. אתה מכיר את זה?".

"לא", השיב משולם.

בבקשה שהגיש בעבר נתניהו לבית-המשפט בדרישה כי התביעה תמסור לו מידע על כל שימוש שעשתה המשטרה בתוכנת הריגול פגסוס ("סייפן" בשמה המשטרתי), טענו באי-כוחו של ראש הממשלה כי אחת האינדיקציות לשימוש בתוכנה בתיקי האלפים היא שאין כל הסבר אחר לעובדה שלפרקליטות נודע על קיומן של השיחות בין נתניהו למוזס במכשיר הטלפון של הרו.

עו"ד חדד, שהיה אחד החתומים על הבקשה ההיא, סיפק היום דווקא הסברים אחרים. לדבריו, תת-ניצב קובי זריהן, שהיה אז קצין המודיעין של יחידת להב 433, קיבל מידע מהעיתונאי בן כספית על פרשות שונות שבהן היו מעורבים בני הזוג בנימין ושרה נתניהו. אותו זריהן, הוסיף בהמשך עו"ד חדד, גם ידע על השיחות בטלפון של הרו.

"אנחנו טוענים שמקור המידע שלכם זה ארי הרו ועו"ד רועי בלכר [בא-כוחו של הרו]", הכריז עו"ד חדד בשלב מסוים בחקירה. כדי לאשש זאת התבסס עו"ד חדד על העובדה שבמשטרה לא חששו שהרו ישבש את חקירת "תיק 2000", אף שהיא נסובה על מה שהגדיר הסנגור "שיחה טופ סיקרט, שאף אחד כמעט לא יודע עליה בעולם, על השיחה הזו בין ראש הממשלה לנוני מוזס".

שיחות נתניהו-מוזס "כבר היינו בסרט הזה, עשינו את זה. זאת מערכת בחירות רביעית שלנו, לא שלישית, רביעית, 96, 99, 2009 ועכשיו" (צילום מסך מתוך תמלילי השיחות בין בנימין נתניהו ונוני מוזס, חדשות ערוץ 2)

שיחות נתניהו-מוזס "כבר היינו בסרט הזה, עשינו את זה. זאת מערכת בחירות רביעית שלנו, לא שלישית, רביעית, 96, 99, 2009 ועכשיו" (צילום מסך מתוך תמלילי השיחות בין בנימין נתניהו ונוני מוזס, חדשות ערוץ 2)

לא רק ששיחות נתניהו-מוזס היו חומר מסווג ביותר בלשכת נתניהו, אמר עו"ד חדד, הרו ידע עוד לפני שנחקר על השיחות שבמשטרה יודעים עליהן. העד משולם טען תחילה כי היתה למשטרה "אינדיקציה" שהרו יודע שהם יודעים על השיחות. "זו לא 'אינדיקציה'", הדגיש עו"ד חדד. "אנחנו טוענים שמישהו אצלכם עדכן אותו שיש לכם את החומר, לכן הוא ידע שתבואו אליו, לזה כיוונת נכון?". "נכון", השיב העד משולם.

לאור זאת גדלה תמיהתו של הסנגור. "למה לא חשבתם שפה הוא יכול לשבש?", שאל את העד משולם. "להגיד לראש הממשלה 'דע לך, יודעים על השיחה', הוא יכול להגיד לנוני מוזס 'דע לך, יודעים על השיחה', הוא יכול להגיד לעיתון".

משולם השיב כי הרו אמנם ידע שבמשטרה יודעים על השיחות שבמכשיר שלו, אך הוא אינו יודע מה המועד שבו נודע להרו על כך וכי הוא עצמו למד על כך רק בחודש יוני 2016.

"יכול להיות שאתם לא חשבתם שהרו ישבש את החקירה הזו כי מי שמסר את המידע הזה למשטרה זה ארי הרו?", שאל עו"ד חדד. לשמע הודעה זו קמה עו"ד קרן צבירן מפרקליטות מיסוי וכלכלה והתנגדה. עו"ד חדד ויתר על השאלה.

דיוקנאותיהם של אביחי מנדלבליט ושי ניצן בהפגנה של תומכי בנימין נתניהו, מאי 2020 (צילום: יונתן זינדל)

דיוקנאותיהם של אביחי מנדלבליט ושי ניצן בהפגנה של תומכי בנימין נתניהו, מאי 2020 (צילום: יונתן זינדל)

בהמשך החקירה העלה עו"ד חדד סברה גם לגבי זהות הגורם שלו מסרו הרו ובלכר את המידע על שיחות נתניהו-מוזס שהיו שמורות במכשיר הטלפון שלו. הסנגור הפנה את משולם לקטע בחקירת הרו שבו אומר עורך-דינו בלכר שהוא הולך לשבת עם "אסף". עו"ד חדד שאל האם הכוונה לאסף שביט, שהיה אז עוזרו של פרקליט המדינה שי ניצן. משולם השיב בחיוב.

"העוזר של שי ניצן היה בחקירה הזו?", תהה עו"ד חדד.

"אני מניח שכן", השיב משולם וטען כי אמנם לא מדובר בעניין שבשגרה אך זה הגיוני לאור רגישות החקירה.

"אולי זה הגיוני כי שי ניצן הוא שקיבל את המידע?", שאל עו"ד חדד.

"אני לא יודע", השיב משולם.

עו"ד חדד מצטט את עמית סגל

חלק מיום החקירה של עו"ד חדד הוקדש לענייניו של רב-פקד אבי רוטנברג, שניהל חקירה נגד שרה נתניהו, הסתיר ממפקדיו את מערכת היחסים הרומנטית שניהל עם ג'ודי ניר-מוזס, אחותו של מוזס ובעלת מניות ב"ידיעות אחרונות", והועבר מתפקידו בשל כך.

עו"ד חדד טען כי רוטנברג היה מעורב גם בשלבים הראשונים של הפרשה המכונה "תיק 2000", ולאור מערכת היחסים שניהל עם ניר-מוזס פעל בניגוד עניינים. הפרקליטות כבר טענה בעבר כי לרוטנברג לא היה כל קשר ל"תיק 2000", והעד משולם חזר בעדותו על עמדה זו

עמית סגל מדווח בחדשות 12 על הטענות של משה סעדה נגד מערכת החוק ומקדם קונספירציה בקשר לתיקי נתניהו, 7.9.20 (צילום מסך)

עמית סגל מדווח בחדשות 12 על הטענות של משה סעדה נגד מערכת החוק ומקדם קונספירציה בקשר לתיקי נתניהו, 7.9.20 (צילום מסך)

בין היתר הסתמך עו"ד חדד על כתבה שפרסם עיתונאי חדשות 12 ובעל הטור ב"ידיעות אחרונות", עמית סגל, על אודות ניגוד העניינים שבו היה שרוי רפ"ק רוטנברג. בכתבתו ציטט סגל ממזכר שחיבר משולם בזמן אמת, כשנודע לו על הפרשה.

"היו שמועות", העיד משולם היום, "לא בדקתי את השמועות, לא נכנס לחייו, אני שוב מדגיש שאני מאוד מעריך אותו, קצין מאוד מקצועי. קרא לי ראש יאח"ה אמר לי 'אני מבקש שתשאל את רפ"ק רוטנברג האם באמת יש לו קשר רומנטי'. באותו יום שאלתי אותו לראשונה, השיב לי בחיוב אמר שזה ענייניו הפרטיים, שאלתי האם הוא יוכל לטפל בתיקי נתניהו בהמשך, לא דיברנו לא איזה תיקים ולא שום דבר, אמר שמבחינתו אין בעיה ואני אומר לך שהייתי סומך עליו במאה אחוז, כי הוא יודע לעשות את ההפרדה, אבל לא משנה. חזרתי עם תשובה לראש יאח"ה, הוא זימן את אבי רוטנברג, מיד לאחר הראיון איתו הועבר ליאחב"ל ולכן לא היתה לו לא ב'תיק 1000' ולא ב'תיק 2000' שום פעולת חקירה".

רפ"ק אבי רוטנברג וג'ודי ניר מוזס שלום בכתבה של עמית סגל בחדשות 12, 7.9.20 (צילום מסך)

רפ"ק אבי רוטנברג וג'ודי ניר מוזס שלום בכתבה של עמית סגל בחדשות 12, 7.9.20 (צילום מסך)

עו"ד חדד הטיח בעד משולם עוד שלל פרסומים הנוגעים לרפ"ק רוטנברג, אך משולם לא היה קשור לאף אחד מהם ועל כן כל תשובותיו התמצו ב"לא יודע".

שם נוסף שעלה כמה פעמים ביום החקירה היה זה של העיתונאי בן כספית. לפי עו"ד חדד, כשחוקרי "תיק 1000" זימנו את היועץ האסטרטגי ישראל בכר לחקירה, היה זה כדי לחקור אותו על פרסומים ומידעים שסיפר להם בן כספית. משולם לא תרם גם כאן כל בדל מידע.

גם כשזימנו לחקירה במשטרה את גיל שפר, ראש סגל נוסף של נתניהו, הסיבה לכך לפי עו"ד חדד היתה ש"בן כספית אמר לכם שגם הוא עזב את הלשכה בטריקת דלת ויכול לספר על ראש הממשלה ורעייתו". "אני לא מכיר את הסיבה הזו", השיב משולם.

עו"ד חדד כועס על השופטים

חלק נכבד מיום החקירה הוקדש להצגת מחדלים שונים של החוקרים, כמו היעדרם של מזכרים לפעולות חקירה (משולם טען כי לא על כל פעולה חייבים לרשום מזכר); חוקרת שרשמה בבקשה מבית המשפט לקבלת צו חיפוש כי ארי הרו חשוד בשוחד, אף כי לא היה חשוד בשוחד ("כנראה שהיא טעתה", אמר משולם); ושיחה לא מתועדת בין ראש יאח"ה כורש ברנור לבין העד ארי הרו מחוץ לחדר החקירות (משולם אמר כי אינו יודע על מה שוחחו אם בכלל).

עו"ד גיל שפר, ראש הסגל בלשכת רה"מ נתניהו, 2012 (צילום: קובי גדעון)

עו"ד גיל שפר, ראש הסגל בלשכת רה"מ נתניהו, 2012 (צילום: קובי גדעון)

דקות ארוכות הוקדשו לחקירת העד משולם על אודות חקירתו את גיל שפר. עו"ד חדד ציטט ארוכות מתמליל החקירה של שפר כדי להראות שמשולם וחוקריו הפנו לשפר פעם אחר פעם שאלות כלליות, כחלק ממה שהגדיר כ"מסע דיג" בניסיון לדלות ממנו כל בדל מידע שלילי על התנהלותם של בני הזוג נתניהו. משולם דחה את הטענה למסע דיג וטען כי הפנו לשפר שאלות כלליות כי העריכו שהוא יודע יותר ממה שהוא מספר.

עו"ד חדד המשיך להתייחס לחקירתו של ארי הרו, שלימים יהפוך לעד מדינה בשתי פרשיות שונות בזו אחר זו. ראשית כל מסר עדות פתוחה ב"תיק 2000" ובהמשך נחקר תחת אזהרה ב"תיק 1000". עו"ד חדד הדגים כיצד כבר במהלך החקירה שנועדה להיות מוקדשת ל"תיק 2000" הפנה אליו משולם שאלות על הנושאים שבלב "תיק 1000", וזאת בלא אזהרה כנדרש. העד משולם טען כי לא חקר את הרו ברזולוציה שאליה הגיע בחקירה הרשמית של "תיק 1000".

בהמשך, אחרי שהרו הוזהר רשמית בחקירה של "תיק 1000", הוא ביקש להתייעץ עם עורך-דינו. בעודם ממתינים לבואו של עו"ד רועי בלכר, הראה עו"ד חדד, נמשכת החקירה במשך דקות ארוכות. משולם טען כי לא חקר בשלב זה את הרו, לא הטיח בו ראיות, אלא נשא נאום כללי על החשדות.

ככלל נראה משולם ביום השני של חקירתו עייף, על גבול המותש. הוא פיהק ללא הפסקה ומדי פעם שפשף את פניו. במחצית היום הראשונה התעמת לא אחת עם עו"ד חדד, אולם עם שובם של הצדדים מהפסקת הצהריים העירו השופטים בחריפות לעו"ד חדד כי עליו להדק את חקירת העד כדי להביא אותה לסיומה כבר למחרת היום.

הסנגור התרעם, התווכח, ואף איים לחדול מחקירת העד באותו הרגע, אך כשחודשה החקירה שינה את סגנונו. בעקבות נזיפה דומה לעד משולם, ובקשה ממנו להסתפק בתשובות קצרות וענייניות, הואצה החקירה.

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 2.5MB)

משפט המו"לים