הלו"ז המוגן. המשנה ליועמ"ש עו"ד דינה זילבר
הלו"ז המוגן. המשנה ליועמ"ש עו"ד דינה זילברצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתשובה שהגיעה לתנועה למשילות ודמוקרטיה נקבע כי על מנת לקבל את פרטי היומנים של המשנים ליועמ"ש יהיה על התנועה לשלם סכום של 6180 שקלים

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם יהודה עמרני, מנהל התנועה, על הדרישה ועל המחיר, ואולם בראש ובראשונה תהינו למשמעות דרישת היומנים המפרטים את לוחות הזמנים של היועצים המשפטיים, והוא מספר:

"יש הנחיה מפורשת של היועמ"ש ששרים וחברי כנסת צריכים לפרסם את היומנים שלהם. ההיגיון הוא שצריך להיות שקוף לציבור. האינטרס לחשוף את היומנים של אותם שרים הוא שניתן יהיה לפקח על הפעילות. בתנועה דרשנו לפני שנתיים שהדבר יחול גם על שופטי העליון ועל היועמ"ש דאז ויינשטיין והמשנים שלו".

"נתקלנו בקושי גדול. השופטים והיועמ"שים קיבלו את הדרישה לראשונה והם היו מאוד מופתעים ולא ידעו איך להגיב לה. בסופו של דבר השופטים דרשו 18 אלף שקלים והיועמ"שים דרשו סכום לא מבוטל כדי לעכב אותנו. בעזרת הציבור גייסנו את הסכום וקיבלנו את היומנים", מספר עמרני ומיד נשאל אם אכן נמצאו בין דפי היומנים הללו גם דברים בעייתיים, והוא משיב בחיוב:

"גילינו דברים חמורים. השופטת חיות, לפני שמונתה לנשיאת העליון, עברה על החוק כשהשתתפה בישיבות שנועדו לתאם עמדות בין שופטי העליון לפני הישיבות של הוועדה לבחירת שופטים. החוק מחייב את נציגי השופטים בוועדה לא לפעול כאנשי ביהמ"ש העליון, אלא כאנשים פרטיים ויחידים. זה לא הפריע לשופטים שבוועדה לתאם עמדות עם אסתר חיות. זו עבירה על החוק לפי ספר החוקים". ומה נעשה מול הגילוי הזה? "פנינו בתלונה שלא טופלה. קראנו לנוגעים בדבר לטפל אבל לא ידוע לי שנעשה משהו בעניין. לשכת הנשיאה נתנה הסבר פתלתל למה שבעיניהם הוא בסדר".

ביומנים הללו, מסתבר מדבריו של עמרני, היו תגליות נוספות, אם כי מורכבות יותר: "עורכי דין שנחשפו ליומנים דרך האתר שלנו מצאו את סדר הזמנים וכך נחשפו למספר עוולות שחלקן פורסמו בתקשורת. מבחינתנו המטרה הושגה. לא שר וראש ממשלה צריכים למסור מידע לציבור כחשודים אלא להיפך, אם יש מישהו שפועל במסתרים ובצורה לא שקופה ולא עומד לבחירת הציבור הוא שצריך למסור את המידע לציבור עוד לפני נבחר הציבור, כי אם נבחר ציבור פעל בניגוד לרצוננו נוכל להצביע נגדו בעוד אם הפקידים פועלים בצורה שלא מוצאת חן בעינינו אין לנו דרך למתוח עליהם ביקורת. לכן חשיפת היומנים נכונה הרבה יותר כשמדובר בשופטים ופקידים".

כאשר ביקשו אנשי התנועה למשילות ודמוקרטיה חשיפה נוספת של פרטי יומני היועמ"שים הם נדרשו במכתב המדובר לתשלום סכום של 6180 שקלים שלטעמו של עמרני לא נועד אלא לחסימת המידע מהציבור, על אף שמדובר במידע שהיועמ"ש עצמו מצא לנכון לחייב שרים וראש ממשלה לחשוף אותו כאשר מדובר בהם. "מנסים לחסום מידע שהיועמ"ש עצמו מחייב את השרים לחשוף בלי לחייב את הציבור בתשלום".

הסכום המדובר מקבל פירוט המבהיר כיצד הגיעו במשרד המשפטים לסכום הזה. "הם מציגים תחשיב כלשהו של מי שאמור לעבור על כל יומן של כל משנה ומשנה, אבל בסופו של דבר מדובר בחומר שצריך להיות נגיש על פי הנחיית יועמ"ש. לבוא ולהכביד על הציבור זה חסם בפני מידע".

"חשוב לומר את האמת, היומנים הללו גלויים לאנשי משרד המשפטים ונמצאים כבר בטבלאות ואקסאלים. מה שצריך זה רק להסתיר דברים פרטיים. כשהפרסום לוקח כל כך הרבה זמן אני מפקפק בעובדה שמטרת התשלום היא לא לחסום את המידע. עובדה היא שלא דורשים תשלום על חשיפת מידע על שרים וראש ממשלה שלהם יש עניינים הרבה יותר רגישים".