שתף קטע נבחר

הנשק החדש של משרד החוץ: קריקטורות

נמרוד רשף, המוכר כ"נימי נימ" משב"ק ס', הצטרף לפעילות ההסברה לעולם הערבי באמצעות קריקטורות שאייר. באחת מהן נראה רופא אומר לחולה כי "ישראל תרמה תרופות, אך אתה מחרים אותה". הן זכו למאות אלפי צפיות ברשתות: "בעולם המוסלמי - כוח הקריקטורה חזק כפליים"

העולם הערבי העריץ מאז ומתמיד קריקטורות. אין עיתון ערבי שמכבד את עצמו שלא מחזיק קריקטוריסט הבית. מעתה, גם למשרד החוץ יש קריקטוריסט שהאיורים שלו משמשים בקרב ההסברה מול העולם הערבי. אגף תקשורת והסברה במשרד החוץ פועל לאחרונה עם המוזיקאי והמאייר נמרוד רשף, שידוע בכינוי "נימי נימ" מלהקת "שב"ק ס'" המיתולוגית.

קריקטורות של נימי  (איור: נימי)
קריקטורה בה נראה נסראללה זועק ש"ישראל הרסה את המוניטין שלנו עם הסיוע שלה"(איור: נימי)

הקשר בין משרד החוץ לרשף, שהוא גם יו"ר איגוד אמני הקריקטורה והקומיקס בישראל, החל לפני כחצי שנה, כשאגף תקשורת והסברה ביקש ממנו עזרה באיור קריקטורות עבור הקהל הערבי. רשף אייר למשרד החוץ עשר קריקטורות שהועלו לעמודי הרשתות החברתיות בשפה הערבית וחלקן גם תורגמו לפרסית.

 

בין הקריקטורות שאייר: חפירת מנהרות של חמאס מתחת לבית ספר והסיוע הישראלי לפליטים בסוריה עם דמותו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, אומר: "ישראל הרסה את המוניטין שלנו עם הסיוע שלה". בקריקטורה נוספת מוצגות ההמצאות הישראליות הרבות בתחום ההייטק ולצידן עומד טרוריסט שאומר כי "ישראל היא הסיבה להרס בעולם". 

 

קריקטורות של נימי  (איור: נימי)
"ישראל היא הסיבה להרס העולם" קורא הטרוריסט - כשבצד מוצגות המצאות ישראליות(איור: נימי)

  (צילום: עומר מסינגר)
נמרוד רשף(צילום: עומר מסינגר)

בקריקטורה אחרת נראים ראש הממשלה בנימין נתניהו ומקבילו ההודי נרנדרה מודי מתחבקים ובצד עומדים שתי דמויות ערביות, כשאחת אומרת לשנייה: "בכל מקום מחבקים את ישראל, הגיע תורנו". בקריקטורה נוספת נראה אדם שוכב במיטה והרופא נאלץ להודיע לו כי "ישראל תרמה תרופות, אך למרבה הצער אתה מחרים אותה".

 

הקריקטורות של "נימי" זכו למיליוני צפיות בפייסבוק ובטוויטר. חלק מהן הגיעו לבדן למיליון צפיות, כמו הקריקטורה של נתניהו ומודי. הקריקטורה המציגה את הקדמה הישראלית אל מול הטרוריסט שמאשים את ישראל בחוליי העולם הגיעה ל-700 אלף צפיות.

 

"הקריקטורות של נימי זכו להמון תגובות", סיפר יונתן גונן, ראש ענף ערבית במחלקה לדיפלומטיה דיגיטלית במשרד החוץ. "הן מעוררות דיון רב בקרב הצופים. חלק גדול מהתגובות עדיין שלילי, אבל אנשים מאוד מתעניינים וזה פותח אצלם נכונות לקיים דיון ודיאלוג ולדבר על התוכן - זה מה שרצינו", הוסיף.

 

גונן ציין כי עד עתה נימי עבד עם משרד החוץ ללא תשלום, אך כעת, לאחר שרצו במשרד להפוך את שיתוף הפעולה עימו לקבוע, ההתקשרות נעשית בתשלום.

קריקטורות של נימי  (איור: נימי)
נתניהו וראש ממשלת הודו מתחבקים - והעולם הערבי מקנא. קריקטורה שאייר רשף(איור: נימי)

 

קריקטורות של נימי  (איור: נימי)
(איור: נימי)
 

נמרוד רשף הסביר מדוע החליט להירתם לפעילות הייחודית הזו של משרד החוץ: "בכל פעם שאנו נתקלים בסיקור חדשותי לא הוגן, אז כולנו, כל הישראלים, קמים ואומרים שצריך מאמצי הסברה רבים יותר. אז נרתמתי למאמץ, ויחד עם האנשים המצוינים במשרד החוץ החלטתנו להסביר את הזווית הישראלית באמצעות קריקטורות".

 

"יש משהו לא מתפשר ובלתי אמצעי בפאנץ' ליין של הקריקטורה. האיור נוגע ישירות בקורא. זה מהיר, זה נכון וזה מצחיק. הרצון הוא להגיע לקהל דובר הערבית ולהציג בפניו את הסיטואציה בצורה אחרת. מאתגרת. בעולם המוסלמי כוחה של הקריקטורה חזק כפליים. תזכורת חשובה לעליונותה של קריקטורה על פני מאמר ארוך הוא פיגוע הטרור במערכת העיתון 'שארלי הבדו'", אמר רשף. 

 

רשף הוסיף כי "כיום המאבק על דעת הקהל ברשתות החברתיות חשוב לא פחות ממלחמות אחרות באזורנו. צריך להבין שבחירת הנושאים, דרך הצגתם בקריקטורה, הסמלים, השפה וההומור, שונים בתכלית בגלל ההבדלים התרבותיים. אני נפגש עם קולגות ויוצרים רבים בכנסים בינלאומיים כשחלק לא מבוטל מהם מארצות ערב. לא תאמינו איזו סקרנות יש להם לשמוע את הצד שלנו".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איור: נימי
קריקטורה שצייר רשף
איור: נימי
מומלצים