עיקרי ההחלטה

בבית המשפט העליון
רע"א 10266/04 - א'
בפני: כבוד השופט א' א' לוי

המבקש: יצחק הרשקוביץ
נ ג ד
המשיבים:
1. חברת החדשות הישראלית בע"מ
2. אברהם ברזילי

בקשה לסעד זמני בבקשת רשות ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, מיום 11.11.04, בתיק בש"א 22933/04, שניתנה על ידי כבוד השופטת ש' סירוטה

תאריך הישיבה: כ"ח בחשון תשס"ה (12.11.2004)
בשם המבקש: עו"ד שרון מאירי
בשם המשיבים: עו"ד ישגב נקדימון

המבקש, מהנדס מחוז הצפון ומחוז תל-אביב של מע"צ, עותר למנוע את פרסומה של כתבה אשר עתידה להיות מוקרנת במסגרת תכנית "אולפן שישי" של הערוץ השני ושאמורה לעסוק, בין היתר, בדרך האחזקה והטיפול בכבישים על ידי מע"צ. המבקש הוזמן להשיב על מספר שאלות בעניין דרך תפקודו ואחריותו לתאונה קטלנית שהתרחשה במחוז שבפיקוחו ושבגינה הוא עומד לדין. לטענת המבקש, שידור הכתבה הוא בגדר "משפט שדה" המתנהל במקביל להליך הפלילי המתנהל נגדו.

ביהמ"ש העליון דחה את הבקשה ופסק כי:
פומביות הדיון הנה עקרון חוקתי המאגד שני עקרונות חשובים - חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת. היא מאפשרת לציבור לקבל מידע על פעילותן של הרשויות, וביניהן בתי המשפט והרשות החוקרת, וכן לפקח ולבקר את איכות תוצאותיהם של הליכים משפטיים. חשיבות השמירה על העיקרון מקבלת משנה תוקף כשמדובר בחקירה אודות חברות ציבוריות ודרך התנהלותם של בעלי תפקיד בכירים בהן. כדרכם של סייגים לתחולתם של עקרונות חוקתיים, יש לפרש את הסייגים לפומביות הדיון בזהירות רבה ועל דרך הצמצום, ולהגביל את הפומביות רק מקום שההשפעה על ההליך הפלילי אינה ערטילאית, אלא ברמה של "קרוב לודאי".

בנסיבות העניין, הצגתם בכתבה של מסמכים שכבר הובאו בהרחבה בכתב האישום אינה מעוררת חשש מפני השפעה על ביהמ"ש או על עדים, ובלבד שהמשיבים יקפידו שלא לנקוט עמדה.

לקריאת ההחלטה המלאה