ב-2000, עם פריצתה של אינתיפאדת אל-אקצא, נורו למוות 12 אזרחים ערבים ופלסטיני אחד על-ידי שוטרי משטרת ישראל במה שייקרא לימים "אירועי אוקטובר". בעקבות האירועים החליטה קבוצה של עיתונאים ואנשי אקדמיה ערבים-ישראלים להקים את ארגון אעלאם (בערבית: תקשורת), מרכז תקשורת לחברה הערבית-פלסטינית בישראל, ששם לו למטרה לאזרח ולקדם את ערכי הדמוקרטיה בכלי התקשורת בארץ, להעלות את המודעות לשמירה על זכויות אדם ולסייע לייצוג אמין והוגן יותר של הפלסטינים ושל אזרחי ישראל הערבים בתקשורת הישראלית. מטרותיו המוצהרות האחרות של המרכז כוללות את העצמתם והכשרתם של גופי ואנשי תקשורת ערביים, חיזוק זיקתם לערכים דמוקרטיים, הגברת מחויבותם לשינוי חברתי בר-קיימא, קידום נושאי זכויות אדם, מודעות למצוקותיהם של אזרחי ישראל הערבים ועידוד ההשכלה בקרבם.

המרכז שוכן בנצרת, ממומן על-ידי קרנות בינלאומיות וזוכה לתמיכה כלכלית ולשיתוף פעולה של האיחוד-האירופי. מנכ"ל אעלאם, חנין זועבי, סיפרה בראיון ל"הארץ" בפברואר 2006 על נסיבות הקמתו של הארגון: "המרכז הוקם מתוך הבנה שהתקשורת הישראלית אינה דמוקרטית, והיא משקפת את העדרה של הדמוקרטיה בישראל. אבל אנו מאמינים שעדיין יש בתקשורת הישראלית מידה של עצמאות ואוטונומיה, שמאפשרת לה לפעול בכיוונים נגדיים לתרבות הפוליטית ולהשפיע על דעת הקהל".

באותה כתבה התראיין גם ד"ר אמל ג'מאל, מרצה בכיר למדע המדינה באוניברסיטת תל-אביב ועמית מחקר במרכז אעלאם, שטען כי "הערבים עדיין כמעט שאינם מיוצגים בתקשורת הישראלית, להוציא שני תחומים מרכזיים: פעילות בארגוני טרור ופלילים, ובהקשרים אלה הם מוצגים כסכנה חיצונית או פנימית למדינה. כך התקשורת מדירה את האינטלקטואלים הערבים מהתודעה הציבורית ומצמצמת את הקרדיט שלהם בתחום האקדמי".

לטענת אנשי אעלאם, אחד האופנים שבהם מתבטאת הדרתם של אזרחי ישראל הערבים מהתקשורת הישראלית הוא העובדה שלעתים רחוקות בלבד בוחרים כלי התקשורת לראיין אזרחים ערבים בנושאים שאינם קשורים באופן ישיר למגזר. אותו הלך רוח, טוענים באעלאם, מביא לכך שחרף הימצאותם של עיתונאים ערבים במערכות התקשורת הגדולות, מעטים מהם זוכים לסקר נושאים שאינם קשורים באופן ישיר למגזר הערבי. לשם כך הוציא לאור המרכז ב-2006 מדריך לאנשי תקשורת, ובו פרטי ההתקשרות עם עיתונאים ומומחים שונים ממוצא ערבי.

פעילותו של מרכז אעלאם מתרכזת בכמה תחומים עיקריים: סיקור, ניתוח ומעקב אחר התקשורת ואחר המציאות הפוליטית בישראל ובשטחים, והפצת המידע בקרב אנשי תקשורת בארץ ובעולם. בעיקר מתרכז המעקב סביב שלושת העיתונים המרכזיים ("ידיעות אחרונות", "מעריב" ו"הארץ") ושלושת ערוצי הטלוויזיה הישראליים המחזיקים מערכת חדשות (ערוץ 2, ערוץ 1 וערוץ 10). לשם כך מפיק המרכז דו"חות, ניירות עמדה וסרטים תיעודיים בענייני השעה, ואנשיו מעבירים לעיתונאים מידע העשוי לשמש חומר גלם לכתבות עיתונאיות, מפרסמים הודעות לעיתונות ולעיתונים אלקטרוניים (ניוזלטרים) שונים בערבית, עברית ואנגלית ומקיימים אירועים שונים.

פעילות משפטית לקידום חקיקה שתסדיר את ייצוגם השוויוני של אזרחי ישראל הערבים בתקשורת הישראלית ותקדם את חופש הביטוי, חופש המידע וזכויות אדם ומיעוט. לצורך כך מבקש המרכז ליצור רשת של ארגוני תקשורת, עיתונאים, עמותות, אישי ציבור, חברי-כנסת, מומחים ואנשי אקדמיה שיעסקו בייעוץ, תמיכה ושתדלנות למען קידום נושאים אלו. כמו כן מספק מרכז אעלאם ייעוץ משפטי לעמותות ולאנשי תקשורת ערבים.

פעילות חינוכית-עיונית להעלאת המודעות למטרות המרכז בקרב תלמידי בבתי-ספר יסודיים ותיכוניים, פעילים חברתיים ואנשי תקשורת ערבים ויהודים. פעילות זו כוללת בנייה והעברה של מערכים חינוכיים לילדים בנושאי תקשורת כללית ודמוקרטיה, כמו גם ארגון דיונים, סמינרים, סיורים וימי עיון בהשתתפותם של אנשי תקשורת ואקדמיה יהודים וערבים. כמו כן מקיים המרכז קורסי הכשרה והעשרה מקצועית לאנשי הפקה ותקשורת ערבים.

כמו כן עורך מרכז אעלאם סקרי חשיפה לכלי תקשורת בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל, המספקים נתונים על אופני צריכת התקשורת של אוכלוסייה זו ויחסה לתוכן הנצרך (סקר החשיפה המרכזי בתחום התקשורת בישראל, ה-TGI, נערך אך ורק בקרב האוכלוסייה היהודית). סקר החשיפה היחיד שערך המרכז עד כה, שאיסוף נתוניו הסתיים בינואר 2005, נערך בידי ד"ר ג'מאל וגרר בעקבותיו תגובות מעורבות בקרב עורכים ומו"לים בתקשורת הערבית.

ברוב תפקידי הניהול במרכז אעלאם מכהנות נשים. הארגון שם לו למטרה לקדם ייצוג שווה ושוויון הזדמנויות בין גברים ונשים בתקשורת, להעלות את שיעור השתתפותן של נשים בכלי התקשורת בישראל, להקל על נגישותן של נשים ערביות לתחום התקשורת (אפשרויות תעסוקה, מידע, מימון וטכנולוגיה) ולהגביר את המודעות לזכויות נשים בתקשורת הערבית והיהודית גם יחד.

מרכז אעלאם ב"העין השביעית"

"מוכרים בלבד – מדוע לא ניגש ולו יזם אחד למכרז על הקמת ערוץ טלוויזיה בשפה הערבית?", מאת תמר גוטמן, גיליון מס' 49

"שפתיים חתומות לרווחה: היחס לעיתונאים ערבים", מאת תמר גוטמן, גיליון מס' 52

"לא מתעניינים בפוני של נינט", מאת נורית קנטי, גיליון מס' 68

קישורים

אתר מרכז אעלאם

"אל תגידו אין מומחים ערבים", מאת ורד לי, "הארץ", 6.2.2006

אינדקס טורים פרי עטה של מנהלת מרכז אעלאם לשעבר, פלסטין אסמאעיל, באתר Ynet

ידיעה על מחקר החשיפה של מרכז אעלאם באתר "מחסום": האזרחים הערבים לא מאמינים בתקשורת הישראלית, מערכת מחסום, 18.5.05

ידיעה על המחקר הנ"ל באתר Ynet

תגובותיהם של אנשי תקשורת ערבים למחקר הנ"ל, אתר "מחסום": בעלי עיתונים ערביים לא אהבו את תוצאות המחקר ופתחו במסע הכפשות והשמצות, מערכת "מחסום", 20.5.05