אתמול נפתח בנמל תל-אביב פסטיבל פרסומי מטעם חברת בזק שנועד לקדם את רשת האינטרנט המהיר של החברה, NGN. "שלושה ימים של מופעים וירטואוזיים עם אמנים בינלאומיים והמון הפתעות", לשון ההזמנה שמופיעה באתר האירוע.

אילו הפתעות מתכננת בזק? על-פי התכנון, אתמול צולמה במתחם הפרסומי של החברה מהדורה מיוחדת של תוכנית הבישול של זכיינית ערוץ 2 רשת "שגב בא לפנק", שאמורה להיות משודרת היום בשעה 18:50 בערוץ 2. שידור חוזר של התוכנית יתקיים מחר, באותה השעה ובאותו ערוץ.

אין זו הפעם הראשונה שפסטיבל NGNLIVE מתקיים, ואין זו הפעם הראשונה שמצולמת בו תוכנית טלוויזיה לערוץ 2. בשנה שעברה שימש המתחם הפרסומי במה לתוכנית בידור שהופקה עבור קשת.

באופן טבעי, תוכנית טלוויזיה המצולמת במתחם שכל מהותו היא קידום מוצר מסחרי כוללת כמות רבה של פרסום סמוי. אכן, בשנה שעברה התוכנית שצולמה עבור קשת נראתה כמודעה אחת ארוכה לרשת האינטרנט המהירה של בזק. הרשות השנייה בחנה את המשדר לאחר שידורו ומצאה כי הוא כלל "תוכן שיווקי בוטה לחברת בזק ולטכנולוגיית ה-NGN". בעקבות זאת קנסה הרשות השנייה את קשת על-ידי נטילת זמן פרסום מהזכיין.

המתחם הפרסומי של בזק ואולפן השידור של תוכנית הבישול (צילומים: מחשבון הפייסבוק הפרסומי של בזק. לא צוין שם צלם)

המתחם הפרסומי של בזק ואולפן השידור של תוכנית הבישול (צילומים: מחשבון הפייסבוק הפרסומי של בזק. לא צוין שם צלם)

בתשובה לפניית "העין השביעית" נמסר מהרשות השנייה כי השנה נעשתה פנייה אל הזכיינית רשת לפני הקלטת המשדר, וכי נמסרה הנחיה לזכיינית להימנע מחשיפה פרסומית במהלך התוכנית. הרשות התריעה כי כל הפרה של כלליה, תטופל. אך האם ניתן לשדר ממתחם שכל מהותו פרסום בלא לשלב חשיפה פרסומית? על-פי התצלומים מהאירוע שכבר הועלו לעמוד הפייסבוק של חברת בזק, התשובה שלילית.

מנחה התוכנית, שגב משה, נראה בתצלומים האלה על רקע מודעות קבועות לחברת בזק ולמותג ה-NGN. בדומה לאירוע שהתקיים בשנה שעברה, הבמה מוקפת בפרסומות.

אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון ויוחלט לטשטש את שמות המותגים בשידור הטלוויזיוני, לא ניתן יהיה להימנע מהמסקנה כי הזכיינית מפירה ביודעין ובמכוון את כללי הרשות השנייה מתוך הנחה שהנזק הכלכלי שייגרם לה כתוצאה מהסנקציה הצפויה של הרשות יהיה קטן יותר מהרווח שתגרוף לכיסה בעקבות השידור הכפול מהמתחם הפרסומי של חברת בזק.