השימוש הבוטה שעושות זכייניות הערוצים המסחריים בתוכניות הבוקר שלהן כבימות פרסומיות של תוכניות הערב עולה לכותרות לעתים נדירות, כשאירוע חריג מתרחש. כך קרה בשבוע שעבר, כאשר מנחה תוכנית הבוקר של רשת, אברי גלעד, זעם על קידום תוכנית המציאות "המירוץ למיליון" ודרש בשידור חי להפסיק את הפינה שהוקדשה לכך. זו אינה הפעם הראשונה שגלעד מתקומם נגד הנוהג הזה: לפני כחמישה חודשים גרמה לו פינה דומה בתוכנית הבוקר לעזוב את האולפן.

אך בין אירוע חריג אחד לאחר מתנהלת השגרה, ובשגרה זכייניות הערוצים המסחריים מקדמות במסגרת תוכניות הבוקר, באופן קבוע, מדי יום, לאורך דקות ארוכות, את תוכניות הבידור המשודרות בערבו של יום. הקידום מתבטא בכתבות וראיונות הקשורים בצורה זו או אחרת לתוכניות שהן מושא הפרסום, כשבשנים האחרונות מדובר בדרך כלל בתוכניות ריאליטי. כך לעתים מגיעים לאולפן משתתפים בתוכנית כדי לדבר על חוויותיהם, לעתים משודרים קטעים מפרק שטרם הוקרן, ולעתים מגיעים לאולפן משתתפים מעונות קודמות כדי לשמש "פרשנים" לעונה הנוכחית.

הדברים מגיעים עד כדי כך שכתבים ממונים באופן קבוע על קידום תוכניות הזכיינית, ובעצם יוצרים שלוחה של מחלקת השיווק במערכת התוכנית עצמה. קרן נתנזון, למשל, שנקלעה כבר פעמיים לעימות מול אברי גלעד בתוכנית הבוקר של רשת, הוגדרה על-ידיו בעבר כ"אחראית מטעם רשת על 'מפרץ האהבה'" (אחת מתוכניות הריאליטי בערוץ).

ההפסד לצופים ברור: במקום שיוגש להם תוכן שהמניע לשידורו הוא העניין שהוא מעורר, החשיבות שבשידורו או היותו מבדר ומהנה, הם מקבלים תשדיר פרסומת ארוך שלא מן המניין. גם הרווח לזכיינית ברור, כפי שמסביר מקור בהפקה של תוכנית בוקר באחד הערוצים המסחריים: "התוכניות האלה לא רווחיות בפני עצמן. הן לא שוות לזכייניות כסף. במה הן כן שוות? כפלטפורמה לקידום שידורים. כל הזכייניות מתייחסות לתוכניות הבוקר כאל פלטפורמה לקידום שידורי הערב. הן צובעות את המסך לקראת הפריים-טיים של 'הישרדות', 'המירוץ למיליון' 'כוכב נולד', לא משנה מה".

כי אלה התוכניות הרווחיות?

"נכון. ומעונה לעונה זה יותר אגרסיבי, כי היום כבר אין כמעט תוכניות רגילות על המסך. גם מהדורת החדשות הרבה יותר צהובה, אז תוכנית הבוקר? אפשר לתת אייטם ראשון של חדשות כבדות עם איזה פרשן בטחוני או כלכלי, וישר לרוץ לקשקושים ולקידומים. בזמנו היו תוכניות הבוקר עצמאיות, עם שעתיים מלאות בתוכן, אבל זה כבר מזמן לא קיים. התוכנית ממש נצבעת כולה בצבעי הריאליטי של התקופה. ראיונות עם אשתו של זה, ועם הילדים של ההוא, והמון קפיצות לערוץ 20 בתוכנית הבוקר של קשת. גם בימים שאין גמר ואפילו אין תוכנית ריאליטי, יש אייטמים סביב זה. וזה יכול להיות הדברים הכי דפוקים שיש. השיר שבובליל שר ב'אח הגדול', למשל – מביאים את הזמר שביצע את השיר במקור ומדברים איתו על זה".

דני קושמרו: חיכוך כמעט מתמיד עם הזכיין

"ההנחיה היא ברורה: קדמו את התוכניות", מוסיף אותו מקור. "זה ברור, אפילו לא צריך להגיד את זה". הדברים הגיעו לידי כך שיו"ר מועצת הרשות השנייה, נורית דאבוש, מבקשת כעת לבחון כיצד ניתן להפסיק את התופעה. "זו סוגיה חשובה, ואני מתכוונת להעלות אותה בדיון בפני ועדת הטלוויזיה של הרשות השנייה", היא אומרת בשיחה עם "העין השביעית". לדברי דאבוש, בעבר נתקלה המועצה בתופעה דומה במסגרת מהדורות החדשות של הערוצים, והצליחה לעצור אותה על-ידי העברת תקנה המחייבת את מנכ"ל חברת החדשות לקבל את אישור יו"ר הדירקטוריון של החברה בכל פעם שהוא מבקש לקדם תוכנית בערוץ באמצעות אייטם במהדורה.

"פתרנו את שאלת החדשות, לא פתרנו את השימוש הזה [בתוכניות הבוקר כבימה פרסומית]", אומרת דאבוש. "בתוכניות הבוקר זה קצת יותר בעייתי, כי שם, להבדיל ממהדורת חדשות, המרכיב הציבורי הוא לא מרכיב מוביל. אתה לא יכול להתערב בתכנים של תוכניות הבוקר, אלא אם כן היא מפירה את הכללים". נכון להיום, מדגישה דאבוש, אין בכללי הרשות השנייה התייחסות לקידום תוכניות באופן המתבצע בתוכניות הבוקר של הערוצים המסחריים. 

דני קושמרו, איש חברת החדשות של ערוץ 2, הגיש בעבר את תוכנית הבוקר של קשת ונתקל תדיר בדרישה לקדם תוכניות אחרות של הערוצים המסחריים. "זה סוג של חיכוך כמעט מתמיד עם הזכיין", הוא אומר, "כמה מותר, כמה רצוי, כמה מסכימים. מצד אחד, זו תוכנית מאוד ארוכה של שעתיים ורבע ברוטו, כך שאכן יש מקום, לפחות מבחינת הזמן, לקדם עניינים כאלה. השאלה היא תמיד הכמות והאיכות".

ואיפה עובר הגבול?

"אצל סיוון [רהב-מאיר, שותפתו להגשה] ואצלי הקו היה קצת יותר גבוה, או נמוך, תלוי איך אתה מסתכל על זה. במקרים שממש הרגשנו שזה לא מתאים, אז לפעמים פינינו את מקומנו ברבע האחרון של התוכנית, ואנשים מהחוץ, שמגיעים מתחום הבידור, עשו את העניינים. זו היתה פשרה שמקובלת על כל הצדדים".

חשת לחץ מצד הזכיינית?

"מה זה לחץ? הם רוצים, ואנחנו לא תמיד רוצים. חלק מהעניין של תוכנית בוקר, לפחות בקונסטלציה הנוכחית, הוא גם במידה מסוימת לקדם את מה שהזכיין רוצה".

אורן וייגנפלד: "אני רואה את זה כמשהו מסקרן"

מור סופר, לשעבר עורכת תוכנית הבוקר בקשת בהנחיית גידי גוב והחל מהשבוע האחרון עורכת תוכנית הבוקר של ערוץ 10, יוצאת להגנת הנוהג: "בעיני אין בזה שום דבר פסול, כל עוד זה נעשה במינון ובאופן שתואמים את רוח אותה תוכנית", היא אומרת.

"יש זכייניות שעושות את זה יותר ויש כאלה שפחות", היא מבחינה ומוסיפה: "בדרך כלל פונים אל התוכנית מיחסי-הציבור של הזכיין ואומרים, 'יש לנו ככה וככה, איך אפשר לקדם את זה?'". לדבריה, החשוב הוא האופן שבו מתבצע קידום תוכניות הערב. "בתקופה שאני ערכתי את תוכנית הבוקר עם גידי גוב", היא נזכרת, "בקשת עשו מאמץ גדול להתאים את הקידום לאופי של התוכנית. הם ידעו ללכת איתנו באופן שמצד אחד נקדם תכנים של קשת, אבל מצד שני זה גם ישרת את תוכנית הבוקר. כשעלתה תוכנית של גיא מרוז ואורלי וילנאי, למשל, הם ידעו שלא מתאים סתם להושיב אותם ולשאול אותם על התוכנית. במקום זה הבאנו את גיא מרוז, והוא בישל ושר עם גידי, וגם סיפר על התוכנית. להביא את גיא מרוז לבשל ולשיר זה משהו ששימח אותי, זה לא היה תיק מבחינתי".

מור מספרת כי בינתיים היא מתרשמת שגם בערוץ 10 "הדברים נעשים בהדדיות", כך שיועילו לשני הצדדים. "כשהגעתי לערוץ 10 דבר ראשון אמרתי שאני רוצה את המודחים של 'הישרדות'. אני רוצה אותם כי זה משרת אותי. זה לא שאני עושה טובה לערוץ שאני מביאה את איגור [אחד המתמודדים בתוכנית] ביום חמישי. אני אולי משרתת אותם, אבל זה גם מאוד משרת אותי להביא אותו. גם לקדם אייטם של 'עובדה' זה לא תיק, זה משהו מעניין וחשוב".

לדברי מור, הזכיינית שדוחפת את שידורי הערב שלה לתוכניות הבוקר באופן האגרסיבי ביותר היא קשת, אך לדעתה, "הם יודעים למצוא את הדרך שבה זה יתאים לאופי התוכנית. כלומר, זה לא משהו שעושה נזק לתוכנית".

להבחנה זו מסכים גם בעל הבלוג האנונימי "המסך הקטן", הבוחן את אחורי הקלעים של תעשיית הטלוויזיה הישראלית והיה הראשון לכתוב על התפרצותו של אברי גלעד בשבוע שעבר. "קשת יותר אגרסיביים, אבל עושים את זה בצורה יותר מעודנת", הוא אומר, ומסביר את הסתירה לכאורה בדבריו. לדעתו, בזכיינית זו, קידום תוכניות הערב "משתלב יותר בטבעיות" מאשר ברשת, שם אף שהדחיפה אגרסיבית פחות, החיבור בין המנחים לקטעי קידום תוכניות הערב אינו טבעי. "ברשת זה נראה כאילו יחצן חיצוני מגיע ומנסה לדחוף את זה; בקשת נראה שהמנחים מתחברים לעניין", הוא אומר. יחד עם זאת, הבלוגר האנונימי מדגיש כי למנחים בכל הערוצים אין אפשרות ממשית להתנגד. "גם מי שלא רוצה, די מכריחים אותו", הוא אומר, "אין פה הרבה זכות בחירה. מי שלא מספיק קליבר בשביל להגיד 'לא', אז אין לו הרבה ברירות".

אורן וייגנפלד, איש חברת החדשות של ערוץ 2, המנחה בימים אלה את תוכנית הבוקר של קשת, אינו רואה פגם באייטמים שכאלה. "כשאני מדבר עם מישהו שיצא מהבית של 'האח הגדול', אני רואה את זה כמשהו מסקרן", הוא אומר. "בן-אדם יושב בתוך בית ונעול שם מאה יום, מה התהליך הפסיכולוגי שעובר על בן-אדם כזה? העובדה שיש בקשת אנשים שמתפרנסים מזה לא הופכת את קידום התוכניות למשהו פסול. הכל עניין של מינונים".

ואתה לא מרגיש שהמינון גבוה מדי?

"ממש לא. תוכנית הבוקר היא לא תוכנית שעוסקת רק באקטואליה. יש לנו תוכנית של שעתיים וחצי, והאייטמים שאנחנו מקדמים או מדברים עליהם הם בדרך כלל אייטמים שיש להם נגיעה חדשותית, כמו 'עובדה' ותוכניות תחקירים של קשת. וגם אם תיקח לדוגמה את 'האח הגדול', זה משהו שכבר יצא מהמסגרת הזאת של קשת כזכיין, זה נהיה תופעה ישראלית".

איך אתה, כאיש חברת החדשות, חש עם קידום התוכניות?

"כשאני בא לראיון מהסוג הזה, אני מתעניין בצד העיתונאי ואני שואל שאלות שמסקרנות אותי. בגישה הזו אני בא לראיון, וככה מצפים מאיתנו שנבוא לראיון. באייטם שקשור ל'עובדה' לא מצפים ממני להגיד כמה אילנה דיין היא אשה מדהימה. אנחנו מתייחסים לאייטם עצמו, וזה תמיד היה ככה, גם לגבי פליטי ריאליטי. יש גם צופים שמסתכלים וזה מה שמעניין אותם. בידור זה לא דבר רע".

תגובה: "לא מתוך כפייה"

תגובת ערוץ 10: "מקובל בארץ ובעולם לקדם תכנים של ערוץ טלוויזיה בתוכניותיו השונות, ובתוכנית הבוקר בפרט. יחד עם זאת, דווקא ערוץ 10 אינו מרבה לעשות זאת, וגם כשזה קורה, הדבר נעשה מתוך שיתוף פעולה ולא מתוך כפייה". תגובת רשת וקשת לא נמסרה.