בספטמבר 2009 דווח ב"מעריב" כי לשכת ראש הממשלה החליטה להעניק תעודות עיתונאי לבלוגרים. ראש מטה ההסברה, רון דרמר, השתתף אז בפאנל בלוגרים יהודים ואמר: "צריך לאתר כמה בלוגרים רציניים וטובים, ולהעניק להם תעודת עיתונאי".

לפני כשבועיים הורה בג"ץ ללשכת העיתונות לבחון מחדש את התנאים להענקת תעודות עיתונאי לעיתונאים עצמאיים ברשת, במסגרת עתירה של אתר עיתונות האזרחים "יופוסט" (לשעבר "סקופ"). סימן, ששוחח על כך עם "העין השביעית" (14.4.10), אמר שכבר יש בלוגרים שקיבלו תעודת עיתונאי. התעודות, אמר, חולקו ל"כמה וכמה אנשים [...] יותר ישראלים מאשר זרים".

סימן הבהיר כי כדי לקבל תעודה, על הבלוגר להיות קשור לגוף תקשורת ממוסד ומוכר, או לעמוד במספר הגולשים הנדרש (אלה גם התנאים שבהם עסקה העתירה של "יופוסט").

תעודת עיתונאי (פרט) (צילום: עידו קינן cc-by-nc-sa)

תעודת עיתונאי (פרט) (צילום: עידו קינן cc-by-nc-sa)

בעקבות הפרסום פנו בלוגרים ועיתונאים רבים וביקשו לדעת מי הם הבלוגרים שקיבלו תעודת עיתונאי. בתגובה לשאלת "העין השביעית" הסביר סימן כי לאחר שהתייעץ עם המחלקה המשפטית של לשכת העיתונות, הגיע למסקנה כי הוא מנוע מלמסור את המידע מחמת צנעת הפרט.

עוד תהו בלוגרים שפנו אלינו אם גם הם עומדים בקריטריונים לקבלת תעודת עיתונאי, ומה הם התנאים הנדרשים מבלוגר לקבלת תעודה כזאת. "בעיני בלוגר הוא לאו דווקא עיתונאי, ולכן אני לא רוצה להגדיר את הבלוגר כמי שזכאי לפנות אלינו", אומר סימן בתגובה. "אם לבלוגר יש טור קבוע שמופיע באתר אינטרנט של כלי תקשורת ממוסד או בעיתון – אין בעינינו הבדל בינו לבין כותב דעות אחר.

"אנחנו לא דורשים מהבלוגרים שיהיו עיתונאים לכל דבר, אבל העיסוק העיקרי שלהם צריך להיות בתחום העיתונות", אומר עוד סימן. "הם צריכים להוכיח שהעיסוק בעבודה עיתונאית אינו 'משהו שאני עושה בערב, קראתי כמה ידיעות ואני רושם את הדעה שלי'. צריך להראות עבודה עיתונאית מסוימת. אם הבלוגר עוסק בתחום העיתונות החדשותית ועומד בתנאים כמו מספר הכניסות וקשר לאתר חדשותי, שיגיש בקשה ונבחן אותה".

עם זאת סימן אומר כי יבחן גם בקשות של בלוגרים שאינם פועלים במסגרת כלי תקשורת ממוסד. לדוגמה הוא מציין את דבורית שרגל, הכותבת את הבלוג בנושאי תקשורת "ולווט אנדרגראונד". "אם היא היתה מגישה בקשה היינו בוחנים אותה", אומר סימן, "כי היא עיתונאית, והנושאים שהיא עוסקת בהם הם חדשותיים. חדשותי לא חייב להיות פוליטיקה, זה יכול להיות ספורט, עיתונות ומדיה והמון דברים אחרים. אבל יש לה רקע עיתונאי".