"'קופי טרור': טליבאן מאמן קופים לתקוף אמריקאים", קראה כותרת ידיעה שהופיעה בשבוע שעבר באתר ynet. גולשי מדור החוץ של האתר למדו כי "על-פי דיווחים של סוכנויות ידיעות בבריטניה, בכמה מעוזי טליבאן במחוז ווזריסטן הסמוך לגבול עם פקיסטן נראו 'קופים חיילים' אוחזים ברובים מסוג AK-47 (קלצ'ניקוב). הקופים עוברים מאומנים [כך במקור] לעשות שימוש בכלי נשק, ולתקוף את ה'מטרה' – חיילים אמריקאים".

בידיעה נכתב עוד כי "ה'חיילים החדשים', שזכו לכינוי 'קופי טרור', הם התשובה של טליבאן לעליונות הצבאית של כוחות הקואליציה באפגניסטן: בעוד חיילי נאט"ו וצבא ארצות-הברית מצוידים בכלי הנשק והטכנולוגיה המתקדמת ביותר, בהם רובוטים לאיתור פצצות ומטוסים ללא טייס – לוחמי טליבאן החליטו לאמן את הקופים בתור 'מחסלים מחליפים' מול הכוחות האמריקאיים".

הידיעה באתר ynet הופיעה כשהיא נטולת קרדיט. גם שמן של סוכנויות הידיעות הבריטיות שהוזכרו כמקור למידע על קופי הטרור לא צוין. ניסיון לתהות על מקורה של הידיעה הוביל לאתר הסיני "People's Daily Online", הגרסה המקוונת של העיתון הרשמי של המפלגה הקומוניסטית בסין. מרבית הידיעה ב-ynet היא תרגום מדויק של דיווח שהופיע באתר הסיני יומיים קודם לכן, בלא פקפוק במהימנות המידע.

"קופי טרור". הידיעה באתר ynet

"קופי טרור". הידיעה באתר ynet

באופן מוזר, לא היתה זו הפעם הראשונה שהאתר באנגלית של בטאון המפלגה הסינית הפיץ את הסיפור. כשבועיים לפני הדיווח שצוטט לעיל הופיע באותו אתר דיווח כמעט זהה לחלוטין, שאף כלל תצלומים של קופים אוחזים ברובי סער. בעקבותיו הפיק אתר החדשות הטייוואני NMA סרטון אנימציה המדגים את אימוני הקופים (אנשי טליבאן עושים שם שימוש בבננות). משום מה, הדיווח הראשוני לא היכה גלים גדולים מחוץ למדינות מזרח אסיה, בעוד שהדיווח השני זכה לציטוטים רבים לא רק ב-ynet, אלא ברחבי העולם.

להבדיל מהיחס שהידיעה הסינית זכתה לו באתר החדשות הישראלי המוביל, בלוגים עצמאיים ואתרים מרכזיים יותר ציטטו את הידיעה תוך לעג וזלזול מופגן. אפילו ה"ניו-יורק פוסט", שדיווח בהתלהבות אופיינית על ההתפתחות האחרונה בשדה הקרב, כינה את הסיפור "ביזארי". ברשת CNN תהו אצל מומחית לפרימאטים אם יכול להיות ממש בסיפור, והיא אמרה להם כי מדובר ב"אבסורד". דובר רשמי של NATO מסר לבלוגר העיתון "The Stars and Stripes" כך: "אין לנו ולו שמץ של סיבה להאמין כי לסיפור הזה יש אפילו אחיזה קלושה במציאות".

הם משתמשים גם בבוטנים. מתוך התקשורת הטייואנית

הם משתמשים גם בבוטנים. מתוך התקשורת הטייואנית

אדם בעל מבטא סיני, שענה לטלפון במערכת "People's Daily" והסכים להציג את עצמו בשם "בריאן" בלבד, אמר כי מקורה של הידיעה הראשונה שהתפרסמה באתר על אודות קופי הטרור היא בדיווח שהופיע בעיתון מקומי בסין ומאז הועתק בכלי תקשורת רבים בסין. "לא שינינו דבר, זהו רק תרגום מהדיווח הסיני", מסר "בריאן", טענה שיכולים להשמיע גם באתר ynet.

על-פי פרסום באתר הסאטירי "The Spoof", מקור הסיפור בידיעה פיקטיבית שפורסמה באתר לפני כשנה וחצי, ועסקה בהודים המאמנים קופים לנטרול פצצות באפגניסטן. כך או אחרת, דיון ניסנבאום, שליח תאגיד העיתונות מקלאצ'י לאפגניסטן, מסר ל"עין השביעית" כי אינו מכיר איש באזור שלוקח את הסיפור ברצינות.

עדכון, 20.7: הידיעה באתר ynet שונתה קלות. כעת, כבר בפיסקת הפתיחה מצוין כי המידע המובא בה דווח על ידי "העיתון הסיני 'פיפל'ס דיילי'". בהמשך הוחלף הנוסח "על פי דיווחים של סוכנויות ידיעות בבריטניה", בנוסח: "על פי הדיווח הסיני".