לאחר חודשים ארוכים של עבודה, הכנות וחתימה על הסכמים עם מוציאים לאור ומפיצים, קיבלה בימים האחרונים קבוצה מצומצמת של אנשים את המכשיר החדש לקריאת ספרים אלקטרוניים (eReader) של קבוצת ידיעות-אחרונות, שהשקתו הרכה צפויה בראשית החודש הבא.

המכשיר, ששמו עדיין נשמר בסוד, יימכר ברשת סטימצקי ובמקומות אחרים. המכשיר מיוצר על-ידי קיסדה (Qisda), יצרנית אלקטרוניקה גדולה בשיטת OEM (חברה המייצרת מוצר עבור חברה אחרת, שדואגת למיתוגו). מחיר הקורא טרם נקבע, אולם נודע כי הוא הוצע לעובדי קבוצת ידיעות-אחרונות תמורת מחיר מסובסד של 899 שקל.

ל"העין השביעית" נודע כי בחברת ידיעות-טכנולוגיות, המנהלת את המיזם עבור הקבוצה, החלו כבר לעבוד על התאמתו של מכשיר שני, מתקדם ויוקרתי יותר, של חברת ספרינג-דיזיין, המכונה "אלכס" (Alex). בכוונת הקבוצה להשיק את אלכס כבר במהלך חודש יולי הקרוב, בשיתוף עם אחת החברות הסלולריות בישראל. אלכס נחשב למכשיר יוצא דופן בשל העובדה שהוא משלב שני צגים במכשיר אחד: צג של 8 אינץ' ומתחתיו צג צבעוני של 3.5 אינץ'. מחירו יהיה גבוה יותר ממחיר הקורא הנוכחי.

הקורא האלקטרוני העברי: המפרט

(צילום: "העין השביעית" cc-by-nc-sa)

(צילום: "העין השביעית" cc-by-nc-sa)

הקורא האלקטרוני שנבדק בימים האחרונים על-ידי "העין השביעית" שייך לקטיגוריית מכשירים המיועדים לקריאת ספרים, בניגוד לאייפאד של חברת אפל, שהוא קטיגוריה נפרדת של מכשירים, שבהם אפשר לצפות בסרטי וידיאו, לשחק במשחקים, להוריד יישומים ועוד.

ממדיו של קורא הספרים של קבוצת ידיעות-אחרונות קטנים: פחות מ-17 ס"מ גובהו, כ-12 ס"מ רוחבו, ועוביו 8.8 מ"מ. שטח מסך המגע, המציג גוני אפור, כ-6 אינץ', בדומה לשטח המסך של המכשיר קינדל של חברת אמזון. ברם, בניגוד לקינדל, הוא אינו מצויד במקלדת מובנית, אלא במקלדת וירטואלית; הוא כולל רמקול פנימי, חיבור לאוזניות, חריץ הרחבה לכרטיס זיכרון וכן חיבור USB, שדרכו הוא נטען.

המכשיר מגיע עם זיכרון פנימי בנפח של 1.2 ג'יגה-בייט. נפח קובץ של ספר דיגיטלי (בפורמט ePub) הוא 700-400 קילו-בייט, משמע הוא מסוגל לאחסן בתצורתו הבסיסית כ-2,000 ספרים. המכשיר תומך גם בקריאת קבצי PDF ו-HTML, שאותם ניתן להעביר אליו מהמחשב האישי.

למכשיר חיישני כיוון, וסיבוב המכשיר ממצב מאונך למצב מאוזן מוביל לשינוי באופן הצגת הטקסט על גביו. משקלו כ-200 גרם, וזו לא תהיה הגזמה לומר שמשקלו וממדיו זניחים, עובדה שהופכת את אחיזתו הפיזית לקלה, נעימה ובלתי מורגשת. לשם השוואה, גובהו של האייפאד הוא 24 ס"מ, רוחבו 19 ס"מ, עוביו 1.3 ס"מ והוא שוקל 680 גרם. האייפאד מצויד גם במסך צבעוני בוהק (מסוג LED) בגודל של 9.7 אינץ' ובזיכרון בנפח שמתחיל מ-16 ג'יגה-בייט.

(צילום: "העין השביעית" cc-by-nc-sa)

(צילום: "העין השביעית" cc-by-nc-sa)

בראש קורא הספרים העברי מתג הפעלה, ובתחתיתו שבעה כפתורי ניווט והפעלה שבאמצעותם ניתן לדפדף בין העמודים השונים, להקפיץ תפריטים, להגביר את עוצמת הקול, לבצע חיפוש ועוד. עם הפעלת המכשיר מוצג בפני המשתמש תפריט המורכב משש צלמיות (אייקונים): "ספרייה", "מוזיקה", "דפדפן", "תמונות", "סימניות" ו"הגדרות". לחיצה על הצלמית "ספרייה" מובילה לתפריט שמתוכו ניתן לבחור מרשימת הספרים המאוחסנים על גבי המכשיר. כל הספרים מוגנים על-ידי טכנולוגיית DRM, שפותחה על-ידי חברת NDS.

דפדוף וקריאה בקבצי הספרים חושפים צג מגע איכותי, אף שאינו צבעוני. למעשה הצג הוא שמגדיר את המכשיר כמכשיר לקריאת ספרים, ונעשה בו שימוש בטכנולוגיית דיו אלקטרוני, המציעה רזולוציה הדומה לרזולוציית דפוס.

הגם שאפקט ה"ואוו" של האייפאד בלתי ניתן להכחשה, דווקא לאפרוריות של קוראי הספרים יש יתרונות כאשר מעוניינים, ובכן, לקרוא ספרים. בסרטון הזה לדוגמה מוצג ההבדל בין אייפאד למכשיר ייעודי לקריאת ספרים בכל הקשור לקריאה בתנאי שמש. גם בבדיקת "העין השביעית" הסתבר כי המסך האפור של קורא הספרים אינו משתקף בשמש והקריאה בו קלה. מאידך, בקורא הספרים לא ניתן לקרוא בחושך, שכן הצג אינו מצויד בתאורה אחורית. האייפאד מצויד בתאורה כזו.

קורא ספרים, וזהו

לאיכות הצג המרשימה, שהופכת את חוויית הקריאה לקלה ואינה מעיקה על העיניים, נלווה מחיר לא מבוטל. צגים המשולבים בקוראי ספרים פועלים כך שרק בעת הדפדוף הם צורכים משאבי סוללה. כך, בזמן הקריאה, הצג, הלכה למעשה, אינו פועל. בעוד שלעובדה זו יתרונות בלתי מבוטלים בכל הקשור לזמן הדפדוף במכשיר (כ-10 שעות) ובכך שהוא אינו מתחמם, חולפות שנייה-שתיים עד שהצג "מתעורר" לפעולה. עובדה זו באה לידי ביטוי מציק בעת השימוש במקלדת הווירטואלית, שכן חל עיכוב קבוע מהרגע שהאצבע לוחצת על "מקש" ועד שהאות מופיעה על הצג. זאת ועוד, אף שהמכשיר מצויד ברמקול פנימי, אין כל חיווי קולי לכך ש"מקש" אכן נלחץ.

התוצאה מתסכלת: האותיות מוקלדות באטיות מרגיזה, שכמעט אינה מוכרת עוד במכשירים אלקטרוניים חדישים, ובהעדר חיווי עלול המשתמש ללחוץ לחיצה כפולה על "מקש", בהנחה שגויה שהוא לא נלחץ, עובדה שמובילה לטעויות הקלדה. גם דפדוף בין דפי הספר, שניתן לבצע באמצעות כפתור הניווט שבחזית המכשיר או על-ידי העברת אצבע מצד לצד על גבי המסך, מתבצע בהשהיה מסוימת.

(צילום: "העין השביעית" cc-by-nc-sa)

(צילום: "העין השביעית" cc-by-nc-sa)

קטיגוריית קוראי הספרים עשויה להיראות חיוורת, כמעט מיושנת, כאשר משווים אותה לאייפאד, המצויד במסך צבעוני גדול המגיב במהירות הבזק לכל מחווה ותנועה. גורם בקבוצת ידיעות-אחרונות הסביר כי האייפאד אינו eReader וכי קורא הספרים שלהם אינו אמור, וגם אינו יכול או מעוניין, להתחרות באייפאד. "מדובר בקורא ספרים, לא בצעצוע מולטימדיה", הדגיש הגורם.

יחד עם זאת, ל"עין השביעית" נודע שבחברת ידיעות-טכנולוגיות מפתחים בימים אלו אפליקציית אייפאד, עובדה המלמדת על כך שבקבוצה מתייחסים אל המיזם כאל כזה שבמרכזו סחר בתוכן, ולא במכשירים עצמם.

אף שבמכשיר משולבות אפשרויות לגלישה באינטרנט (באמצעות חיבור אלחוטי), האזנה למוזיקה בפורמט MP3 (באמצעות רמקול פנימי או אוזניות) או צפייה בתמונות (בפורמט JPG, PNG ו-BMP), הן מציעות חוויית שימוש נחותה: התמונות מוצגות בגוני אפור, איכות הסאונד נמוכה והגלישה באינטרנט – עדיף שלא להרחיב עליה את הדיבור: האתרים אינם מותאמים להצגה על גבי הצג והם נטענים באטיות בלתי נסבלת, אם הם נטענים בכלל. מכאן, שחרף העובדה שהמכשיר מציע יכולות נוספות, השימוש הפרקטי היחיד בו הוא כקורא ספרים ותו לא.

באמצעות מערכת ההפעלה של המכשיר ניתן להוסיף לעמודים השונים הערות (אך לא לשייך אותן לקטעים מסוימים בתוך העמוד), ולאחר מכן לחפש אותן. יש לזכור שהוספת ההערות מחייבת את הקלדתן, וזו, כאמור, מטלה מייגעת. נוסף לכך, ניתן להגדיל ולהקטין את גודל הטקסט המופיע על גבי הצג, אך גם אפשרות זו מוגבלת ביעילותה: אף שהקטנת הגופן מאפשרת "לדחוף" אל הצג יותר טקסט, היא הופכת את הקריאה לקשה. לעומת זאת, הגדלתו הופכת אותו לברור יותר, אך אז נכנסות לעמוד שורות טקסט אחדות בלבד.

ויש גם חנות

בשלב זה לא ידוע אם בכוונתה של קבוצת ידיעות-אחרונות להציע מהדורה דיגיטלית של העיתון על גבי הקורא, ולמעשה נראה שהמכשיר כלל אינו מותאם להצגת עיתון, המאופיין בפרישה רחבה שאינה מתאימה להצגה על גבי צגים קטנים. ברחבי העולם נמכרים מכשירים דוגמת Skiff, המציגים עיתונים, אולם הם מצוידים בצגים בגודל של 10 אינץ' ומעלה.

קבוצת ידיעות-אחרונות חתמה בחודשים האחרונים על הסכמים עם מספר רב של מו"לים שימכרו את ספריהם בחנות הספרים המקוונת שהקימה ידיעות-טכנולוגיות. האתר, שהגישה אליו עדיין חסומה לקהל הרחב, כולל חלוקה לקטיגוריות לפי ז'אנרים ("רבי-מכר", "סיפורת", "מתח ופעולה", "עיון", "ילדים ונוער" ו"יהדות"), וניתן למצוא בו, כבר בשלב זה, כמה עשרות ספרים, בעיקר של הוצאת ידיעות-ספרים וכתר.

דף מתוך החנות המקוונת (צילום מסך: "העין השביעית")

דף מתוך החנות המקוונת (צילום מסך: "העין השביעית")

באתר ניתן לקרוא הסבר קצר על המכשיר וכן לעיין במדריך מסוג "שאלות ותשובות". לקוחות הזקוקים לתמיכה טכנית מופנים למספר טלפון של חברת ניופאן, השותפה השנייה במיזם. המרכיב השיווקי באתר כבר מוכן, ובראשו מופיעה הודעה המכריזה כי במסגרת מבצע ההשקה, יזכו רוכשי המכשיר בעשרה ספרים דיגיטליים חינם.

מי שירכוש ספרים נוספים מהאתר יוכל להוריד את הקבצים אל המחשב האישי ואז להעתיקם אל הקורא. לחלופין, יהיה ניתן להתחבר לאינטרנט מהקורא עצמו ולהוריד את הקבצים ישירות אל המכשיר. הרכישה תתבצע באמצעות כרטיס אשראי, וייתכן שהצרכנים יוכלו לשמור את פרטי המשתמש שלהם בחנות כדי לקצר את הליך הרכישה. בשלב זה לא ידועים מחירי הספרים שיימכרו בחנות החדשה.

יש לציין כי זמורה-ביתן היא הוצאת הספרים היחידה שהקבוצה מתקשה לחתום עימה על הסכם, וייתכן שהדבר קשור לבעלים המשותפים של זמורה-ביתן – רשת צומת-ספרים – שמנהלים תחרות ישירה וחריפה מול רשת סטימצקי, ששותפה במיזם. נוסף לכך, גורמים בשוק מעריכים שלצומת-ספרים תוכניות עצמאיות בתחום המכשירים לקריאת ספרים וייתכן שבעתיד תשיק מכשיר משל עצמה.

לצילומים נוספים של קורא הספרים, הפונקציות השונות ושל חנות הספרים המקוונת >>