"לא ייתכן שבעלי דרגות בכירות בצה"ל יתייחסו לצבא ולשירות המילואים כאילו הם נחלתם הפרטית, ואם יש הסבר כלשהו לדבר, יש לפרסמו בפרסום רשמי מטעם צה"ל לאלתר", כך הודיעה אתמול מועצת העיתונות.

"מליאת מועצת העיתונות", נאמר בהודעה הפומבית, "שמעה הערב דיווח מהעיתונאי קלמן ליבסקינד מ'מעריב' לגבי החלטות שרירותיות, לכאורה, הנוגעות להמשך שירותו במילואים בצה"ל, בשל כתבות תחקיר שעשה (בעניין האלוף יואב גלנט). המליאה שמעה פרטים על מקרה נוסף של התייחסות בעייתית לעיתונאי [...] מליאת מועצת העיתונות מתייחסת לדיווחים בחומרה, ורואה בהם פגיעה חמורה בחופש העיתונות".

העיתונאי רן דבירי, אתמול בישיבת מועצת העיתונות (צילום: "העין השביעית")

העיתונאי רן דבירי, אתמול בישיבת מועצת העיתונות (צילום: "העין השביעית")

המקרה של ליבסקינד מוכר יחסית, הן בשל הפרופיל הגבוה וההשלכות של תחקיריו על ביטול מינויו של האלוף גלנט לרמטכ"ל, והן בשל העובדה שלפני כשבוע וחצי חלה בו התפתחות – תא"ל במיל' צביקה פוגל, לשעבר ראש מטה פיקוד דרום, התראיין לרדיו והודה כי אכן הוחלט להפסיק לזמן את ליבסקינד למילואים בשל התחקיר שפירסם על אלוף הפיקוד.

ה"מקרה הנוסף" שמוזכר בשולי ההודעה של מועצת העיתונות נוגע לתחקירן רן דבירי, שפירסם לפני כשנתיים, במסגרת התוכנית "שתולים", כתבת תחקיר המדגימה עד כמה פרוצים בסיסי צה"ל ברחבי הארץ וכמה קל לחדור אליהם. דבירי הוזמן על-ידי מועצת העיתונות כדי לדווח לה על התנסותו האישית, וזאת עשה.

לדבריו, ההשלכות של התחקיר שביצע על שירותו הצבאי היו חמורות עוד יותר מאשר במקרה של ליבסקינד. ראשית, כפי שקרה לליבסקינד, חדלו לזמנו לשירות מילואים. דבירי, שמאחוריו עשר שנות שירות קבע בצה"ל, סיפר כי כשבכל זאת זומן לשירות קיבל הודעת SMS מקצינת הקישור שלו ובה הערה כי עדיף שלא יבוא לשירות "מפאת עודף כוח אדם". אחר-כך שוב חדלו הזימונים.

לפני כשמונה חודשים חלה התפתחות נוספת כשנודע לו שהסיבה להפסקת זימונו למילואים היא הורדת הסיווג הבטחוני שלו. "התברר לי שבמשך שנתיים אני מסתובב לא רק בלי סיווג גבוה שהיה לי קודם, אלא עם סיווג שלילי", אמר והסביר: "יש הערה שקופצת כל פעם שמזכירים את השם שלי".

דבירי הדגיש כי למרות עברו הצבאי, לא עשה שימוש בדרגותיו או בתעודת המילואים שלו לצורך ביצוע התחקיר, אלא עשה זאת כאזרח לכל דבר, "מתוקף האתיקה העיתונאית", כהגדרתו. דבירי הוסיף, בדרך אגב, כי כשסיפר על שאירע לו לתת-אלוף פוגל, הקצין שתמך בהרחקת ליבסקינד משירות מילואים, אמר לו פוגל, "מה עושים לך? בוא אלי למילואים, אני אדאג לשבץ אותך".

אף שהוזמן על-ידי מועצת העיתונות כדי לספר על יחס הצבא אליו בעקבות עבודתו העיתונאית, הושמט שמו של דבירי מהודעת המועצה. מנכ"ל אגודת העיתונאים תל-אביב יוסי בר-מוחא, שבמהלך הפגישה ישב לצדו של עורך "מעריב" אבי משולם, שנכח גם הוא בדיון, אמר: "אני הייתי מציע דבר נוסף. אני חושב שיש להפריד בין מקרה ליבסקינד לבין מקרה דבירי, כי המקרה של דבירי היה לפני כשנתיים-שלוש".

מימין: מנכ"ל אגודת העיתונאים יוסי בר-מוחא ועורך "מעריב" אבי משולם, אתמול בישיבת מועצת העיתונות (צילום: "העין השביעית")

מימין: מנכ"ל אגודת העיתונאים יוסי בר-מוחא ועורך "מעריב" אבי משולם, אתמול בישיבת מועצת העיתונות (צילום: "העין השביעית")

נשיאת מועצת העיתונות, השופטת בדימוס דליה דורנר, הסכימה והגדירה זאת כך: "ניקח את המקרה הנקי". "המקרה שלי נקי", מחה דבירי, "הוא נבדק, עבר", אך טענותיו נדחו. "המקרה שלך ראוי מאוד וחמור", הסבירה דורנר, "אבל הוא קצת יותר מורכב. יש לי כלל גדול בחיים, שלקונסטיטוציה צריך גם שכל".

דורנר הסבירה שאם תציין המועצה שני מקרים בהודעתה, היא "תחליש" את עמדתה. "אבל אתה על השולחן", ניחמה את דבירי וציינה כי המועצה מתכוונת להמשיך לטפל במקרים שהועלו בפניה. מ"מ נשיאת מועצת העיתונות, עו"ד ארנה לין, תרמה הסבר נוסף להשמטת שמו של דבירי מההודעה. "זו החלטה עיתונאית", אמרה, והוסיפה כי המקרה האקטואלי יותר הוא של ליבסקינד, ועל כן אליו תתייחס המועצה.

עם זאת, השמטת שמו של דבירי מהודעת המועצה עשויה להקשות על העיתונאי לשכנע את צה"ל להשיב לו את סיווגו הבטחוני ואת האפשרות לשרת במילואים. לא רק העדרה של תמיכה פומבית של המועצה פוגע בדבירי – השמטת המקרה שלו מהודעתה של המועצה יכולה לשמש לצבא מעין עדות לכך שנפל פגם בהתנהלותו.

מגישת "שתולים", אורלי וילנאי, אמרה ל"העין השביעית" כי "בשנים שחלפו מאז שידור הפרק ב'שתולים' שעסק במחדלי הצבא, עובר כתב התוכנית עינוי בכל מה שקשור ליחס הצבא כלפיו". לדבריה, דבירי "הפך למוקצה ודחוי, קורבן למערכת מפוחדת שמנסה להגן על עצמה על-ידי פגיעה באחרים".

וילנאי הדגישה כי "מן הראוי שמועצת העיתונות תטפל בסוגיה הקשה הזו לעומק ותפעל בכל כוחה גם כשאין וידוי כל-כך ברור כמו במקרה של ליבסקינד מצד המפקדים הפוגעים. בשם ההפקה ובשמי אני יכולה לומר שאנחנו לא נרפה עד שייעשה הצדק".

מזכ"ל מועצת העיתונות אריק בכר סירב למסור תגובה.