כמה כסף שווה ידיעה שגויה בדף הבית של ynet? בין רבע מיליון לשני מיליון שקל. אלו ההכנסות, לפי הערכות של גורמים בתעשיית הבידור, שזרמו לכיסיהם של מארגני המופע של הזמרת מדונה בזכות הפרסום המטעה על התארחותו במופע של הזמר ג'סטין טימברלייק. למעשה, טימברלייק לא רק שלא השתתף במופע, אלא ככל הנראה כלל לא עזב את ארצות-הברית.

שמועות על בואו של טימברלייק והשתתפותו במופע רחשו בימים שלפני הגעת מדונה. שעות אחדות לפני ההופעה הראשונה פירסם דייוויד ברין, כתב ה"ג'רוזלם פוסט", ידיעה באתר העיתון שלפיה טימברלייק אכן נחת בארץ ועתיד להשתתף בשתי ההופעות המתוכננות בפארק הירקון. בסופו של דבר הזמר נראה בפארק רק על גבי מסכי הווידיאו שהוצבו במקום.

ערב המופע השני של הזמרת מדונה בפארק הירקון (2.9.09), מופע שחתם את סיבוב ההופעות העולמי שלה, נותרו עדיין כרטיסים בקופות. כפי שמכנים זאת גורמים בתעשייה: "המופע לא היה סולד אאוט". בבוקרו של יום יחצנית המופע, מורן פז, צייצה בחשבון הטוויטר: "כרטיסים אחרונים למדונה נמכרים עכשיו בקופות הקסטל בפארק הירקון. רוצו!".

כמה שעות לפני תחילת המופע השני, הפרסום על בואו של טימברלייק והשתתפותו במופע חזר על עצמו, הפעם בתקשורת בשפה העברית. למקום בולט בדף הבית של ynet הועלתה ידיעה בחתימתו של ערן בר-און תחת הכותרת "ג'סטין טימברלייק בארץ". בגוף הידיעה נכתב כי הזמר הפופולרי צפוי להצטרף למדונה בביצוע שירם המשותף, "4 דקות".

לא רק ynet פירסם את המידע השגוי. גם אתרים אחרים, ובהם וואלה ו"עכבר העיר", פירסמו ידיעות ברוח דומה. מדור "סלבס" באתר וואלה העלה זמן מועט לאחר אתר ynet ידיעה שלפיה "ג'סטין טימברלייק כאן", כדבר הכותרת באתר. בידיעה נכתב: "אחרי אינסוף השערות וניחושים, וואלה! סלבס יכולה לבשר שהגבר הכי שווה בתעשיית המוזיקה נחת בישראל היום, ועשוי להצטרף למדונה הערב בהופעה שתסגור את הטור העולמי שלה". בוואלה אף הדגישו את העדיפות של המופע באותו ערב על פני זה שהיה יום קודם לכן: "כל מי שהיה אתמול נאלץ להסתפק בבת לורדס, וכל מי שחיכה בסבלנות להיום - יקבל את הצ'ופר האמיתי".

אתרים אחרים, שנחשפו גם הם למידע, התייחסו אליו בחשדנות ופירסמו אותו בעירבון מוגבל או שלא פירסמו אותו כלל (העיתונות המודפסת ניצלה מדילמת הפרסום, שממילא היה רלבנטי לאותו יום בלבד). כדי לגלות שמדובר באינפורמציה מפוקפקת לא נדרש תחקיר עיתונאי מעמיק. חיפוש לא מסובך באינטרנט היה מגלה כי הזמר, המנוטר תדיר באתר האישי שלו, בחשבון הטוויטר או באתרי רכילות שונים, נמצא באותו יום עצמו בארצות-הברית, במרחק שיקשה עליו מאוד להגיע להופעה מעבר לאוקיאנוס.

רקדנים מהמופע של מדונה ברחבת הכותל, 2.9.09 (צילום: קובי גדעון)

רקדנים מהמופע של מדונה ברחבת הכותל, 2.9.09 (צילום: קובי גדעון)

בחלוף השעות לאחר פרסום הידיעה, התברר לאתרים שפירסמו אותה כי נפלו בפח. בוואלה מצאו דרך מקורית לטפל בפרסום השגוי. לכותרת "ג'סטין טימברלייק כאן" התווסף סימן שאלה, ומכותרת המשנה נעלם הטון הוודאי והוספו סייגים מסייגים שונים. ב-ynet, שם נכתב "ספוילר לצופי המופע של מדונה שייערך הערב (ד') בפארק הירקון בתל-אביב: ג'סטין טימברלייק נחת הבוקר בארץ והוא צפוי לעלות על הבמה עם מדונה", הוחלפה המלה "צפוי" ב"עשוי", ובהמשך הועלתה לאתר ידיעה בלתי חתומה שהסבירה כי "בהפקת מדונה התבלבלו".

על-פי הידיעה המתוקנת, "גורמים בענף הבידור הסבירו הערב את המהלך כמה שכנראה היה ניסיון להגדיל את מכירת הכרטיסים בשעות האחרונות שעד ההופעה, ניסיון שצלח חלקית כאשר רבים הגיעו לרכוש ברגע האחרון כרטיסים למופע, שאליו לא נמכרו כל הכרטיסים מראש". ואכן, כאמור, ההערכה היא כי הפרסומים על השתתפותו במופע של הזמר הפופולרי הניבו מכירות של עוד כמה מאות כרטיסים, או אפילו יותר. מחיר כרטיס רגיל עמד על 500 שקל, וכרטיסים יקרים יותר הגיעו עד למחיר של 1,500 שקל, כך שסך-הכל הניב הפרסום, שהתברר כמצוץ מן האצבע, מאות אלפי או אף מיליוני שקלים, כך לפי הערכות.

כיצד הגיעה לתקשורת ההטעיה השווה מיליונים? את הידיעה ב"ג'רוזלם פוסט" כתב ברין בעקבות מידע שקיבל ממקור בהפקת המופע, שככל הנראה קיבל בעצמו מידע שגוי. הידיעות באתרים בעברית, לפי גרסת כמה מהעיתונאים המעורבים, פורסמו בעקבות קומוניקט שנשלח מהפקת המופע. לפי גרסה אחרת, המידע הגיע קודם לאתר ynet, ואחרי שהתפרסם שם זלג לאתרים אחרים. כך או כך, עיתונאים רואים את אשת יחסי-הציבור של המופע בישראל, מורן פז, אחראית להפצת המידע השגוי. עד לפני כמה חודשים היתה פז יחצנית של אירועים קטנים בלבד, ולאחרונה החלה לעבוד ביחצון המופעים של המפיק שוקי וייס. הופעתה של מדונה היתה בין האירועים הגדולים הראשונים יחצנה.

הנפגעים הישירים מהפרסום הם הקוראים שמיהרו לקנות כרטיסים ברגע האחרון והתאכזבו לגלות כי הזמר האהוב עליהם לא הופיע על הבמה. האם גם היחצנית עלולה לשלם את מחיר הפרסום המוטעה? לפחות כמה מהעיתונאים באתרים שפירסמו את המידע השגוי החליטו להחרים את פז ולא לשתף עימה פעולה. כתבים ועורכים בכלי תקשורת אחרים קיבלו גם הם פניות להשתתף בחרם. האם המהלך אכן ייצא בסופו של דבר לפועל? ייתכן. מה שבטוח הוא שלקהל צרכני העיתונות נוספו כמה קוראים חשדנים במיוחד.

אור אלתרמן, עורכת מדור התרבות ב-ynet, דוריה למפל, עורכת "וואלה סלבס", והיחצנית מורן פז סירבו להשיב לפניית "העין השביעית".

עדכון, 13.9: דוריה למפל, עורכת "וואלה סלבס", מבקשת להבהיר כי לא סירבה להגיב לפניית "העין השביעית" אלא אמרה כי אין בסמכותה להגיב, והפנתה את הפנייה לדוברת "וואלה". דוברת "וואלה" סירבה להגיב.