דו"ח מבקר המדינה על שירותי הכיבוי נחשף היום באינטרנט שלוש וחצי שעות לפני מועד הגשתו המתוכנן לכנסת בשעה שלוש אחר הצהריים. אנשי משרד מבקר המדינה העלו את המסמך לאתר האינטרנט של המשרד, הגולש משה "הלמו" הלוי פירסם קישור לדו"ח באתר רוטר, ומאוחר יותר הועלה הדו"ח עצמו לאתר שיתוף קבצים.

מתוך חשבון הפייסבוק של רות שפירא

מתוך חשבון הפייסבוק של רות שפירא

באתר "גלובס", שם דיווחו על המקרה, ציינו כי דובר משרד המבקר הזהיר את כלי התקשורת כי הפרסום הוא עבירה על חוק מבקר המדינה. אלא שהדובר לא התייחס לכך שמי שהפך את הדו"ח נגיש לציבור לפני שעת ההגשה המיועדת, גם אם בלי לפרסם הפניה אליו בדף הבית של האתר, הם אנשי המשרד עצמם. בעקבות הפרסומים באינטרנט הסירו במשרד המבקר את הדו"ח מהאתר, אולם כאמור, הוא כבר נצפה, נשמר ועותקים שלו הועלו לאינטרנט על-ידי גולשים.

כיצד הגיע לאתר רוטר קישור ישיר לדו"ח? נראה כי קובצי דו"חות המבקר מועלים לאתר כשהם מסומנים במספרים סידוריים, ושינוי המספרים בשורת הכתובת לדפים שבהם מתפרסמים דו"חות קודמים הוביל את הלוי אל הדו"ח שטרם היה אמור להתפרסם.

"העיתונאים כבר יודעים מה יש בדו"ח וכמוהם גם הפוליטיקאים. היחידים שאינם רשאים לדעת בינתיים כמעט דבר הם האזרחים, קהל היעד העיקרי של המבקר במאבקו למינהל תקין, יעילות ושקיפות בתפקוד הרשויות. אלה יצטרכו להמתין בסבלנות עד אחר הצהריים כדי לגלות מה נכתב בדו"ח", כתב היום עמוס הראל ב"הארץ" על עיתוי הפרסום של דו"ח המבקר.

עיתונאים מקבלים עותקים של דו"חות המבקר לפני שניתן להם פומבי, כדי שיספיקו ללמוד אותם ולאסוף תגובות בטרם פקיעת האמברגו. "אמברגו" – איסור פרסום קולקטיבי עד מועד מסוים של חומר שנמסר לתקשורת – מקובל ככלי עבודה עיתונאי מול מושאי סיקור שונים, אולם בכל הנוגע למשרד מבקר המדינה לא מדובר בהסכם וולונטרי תועלתני בין מערכות כלי התקשורת לגופים מסוקרים, אלא בהליך המעוגן בחוק. סעיף 28 בחוק מבקר המדינה קובע קנס או שנת מאסר למי שיפרסם את הדו"ח "לפני המועד הקובע", כלומר "מועד ההנחה על שולחן הכנסת [...], המועד להגשת הדו"ח, ואם נקבע מועד לפרסומו – המועד לפרסומו".

דו"ח מבקר המדינה באתר scribd

דו"ח מבקר המדינה באתר scribd

"הסיבות לאיסור הפרסום בחוק הן היסטוריות וספק אם הן רלבנטיות כיום", אומר עו"ד יהונתן קלינגר, העוסק בדיני מידע. "מה שלפני 50 שנים היה הגיוני, שעיתון לא יפרסם את הדו"ח לפני שהגיע לידי הגוף המבוקר שיכול להגיב עליו, הפך לדרך היחידה בחוק לקיים אמברגו: קודם מוציאים את הדו"ח לתקשורת ורק אחר-כך מניחים אותו. לכן, אין כל טעם באיסור הזה אלא כדי לשרת את האמברגו".

הפרסום ברוטר צוטט במקומות נוספים, ואחת הגולשות שנחשפו כך לדו"ח היא רות שפירא, מנהלת תוכן במשרד הפרסום ענבר-מרחב-שקד. שפירא פירסמה בעמוד הפייסבוק שלה את הקישור ובהמשך העלתה עותק של הדו"ח לאתר שיתוף המסמכים Scribd. לדבריה, "אני לא עיתונאית, אז אני לא חושבת שאני כלולה באמברגו הזה. מה שלמדנו מכל מיני ועדות חקירה זה שכולם מספיקים לכסתח את עצמם בינתיים, וגם אם הדו"ח הזה היה משתחרר בשקט ומגיע קודם לשר הפנים ולשר האוצר, כל אחד היה מספיק לכסתח את עצמו. בימים שאנחנו חווים אני חושבת שזכות הציבור לדעת על כל המחדלים. הדברים צריכים להיות בפנים של הציבור, הם צריכים לקרוא, להיות מעורבים, ולא לתת לאנשים שיושבים שם ומרוויחים את המשכורות שלהם מהמסים שלנו להספיק עוד קצת לכסתח את עצמם".

"מבקר המדינה הניח את הדו"ח במקום פומבי ונגיש", אומר עו"ד קלינגר. "מבחינה משפטית, לא בוצעו כאן מעקפים של אמצעי אבטחה או פריצה, אלא ניסיון להראות כיצד סידורי אבטחה לקויים חושפים מדיניות של ניהול והגנה על נכסים. בתי-המשפט קבעו לא אחת שהעניינים האלה מוגנים, למשל בעניינם של משה הלוי ואבי מזרחי".

אולם גם אם לא נעברה עבירת פריצה, לא ברור אם בפרסומים של הגולש ברוטר ושל שפירא בפייסבוק וב-Scribd היו עבירות על חוקים אחרים. קלינגר: "יכול להיות שפרסום הקישור לדו"ח, ולא רק דבר עצם פרסומו באתר המבקר, הוא עניין פגום". שפירא לא חוששת: "אני לא חושבת שאמורות להיות פה השלכות. זה הרי ישב באתר [של מבקר המדינה], אני פשוט הורדתי PDF למחשב. ואם יהיו השלכות – אז יאללה בכיף על דבר כזה".

משרד מבקר המדינה: "מישהו פרץ לשרת, בדעתנו להתלונן במשטרה"

ממשרד מבקר המדינה נמסרו הדברים הבאים: "הדו"ח עלה לאתר משרד מבקר המדינה בעת שהסרנו את האמברגו בשעה 15:00. מישהו פרץ לשרת שנמצא בחברה חיצונית שאליו הועלה הדוח לכמה דקות לצורך בדיקה פנימית.

"למשתמש רגיל אין כמובן גישה לשרת ואין לו יכולת לקרוא פרסומים שלנו לפני שהם מופיעים באתר משרד מבקר המדינה. הנושא נמצא בבדיקה ובדעתנו להתלונן במשטרה.

"סעיף 28 קובע שלמבקר המדינה הסמכות מתי ומה לפרסם. כך שגם אם היינו מעלים את הדוח לפני המועד – מה שכאמור לא קרה – הרי שזה בהתאם לחוק".

בנוגע לתגובת המבקר יש לציין כי הקישורים שפורסמו ברשת אל דו"ח המבקר, לפני שעת הפרסום המיועדת, היו אל אתר המבקר עצמו, בשם המתחם mevaker.gov.il, ולא אל אתר חיצוני כפי שטוען דובר המשרד.