הסכם הרפורמה ברשות השידור נחתם היום בהיכל התרבות של העיר לוד, על רקע הפגנה קטנה אך קולנית שהוביל הבמאי דורון צברי. כוח ביטחון שהורכב משוטרים, מאבטחים מטעם העירייה ואנשי ביטחון של רשות השידור שמר על היכל התרבות העירוני והצליח למנוע מקבוצת המפגינים מלפרוץ אל האולם שבו נערך טקס החתימה. אך הצופים בטקס, כמו גם המכובדים שישבו על בימת האולם, שמעו היטב את הקריאות והתיפופים של המפגינים.

תחילה, כאשר המנחה יגאל רביד פתח את האירוע בקביעה כי מדובר ב"יום היסטורי לשידור הציבורי", נראה היה שהטקס יעבור בשלום. אך מיד בהמשך, כשהגיע תורו של יו"ר רשות השידור ד"ר אמיר גילת לשאת את דבריו, קם לפתע עו"ד ברוך אסקרוב, יו"ר ועד עיתונאי הרדיו ברשות השידור, התפרץ לדברי גילת ומחה על כך שלא ניתנה באירוע רשות הדיבור לעובדי הרשות ונציגיהם. אסקרוב ביטא את חוסר שביעות הרצון של עובדי הרדיו, שהתבשרו לאחרונה כי במסגרת הרפורמה יועתקו אולפני הרשות בתל-אביב לעיר לוד.

אחרי שאנשי הביטחון איימו להוציא את אסקרוב, הוא השתתק, וגילת ניסה להמשיך בדברי הברכה שלו, אך לפתע החלו להישמע רקיעות קצובות ושירת סיסמאות כגון "זה הכסף שלנו" (לפי צלילי הפתיחה לפזמון " Seven Nation Army" של הווייט-סטרייפס) ו"השידור הציבורי בשבילך ובשבילי".

"לא ניתן לרעשי הרקע להסיט אותנו מהדרך", הבטיח גילת, הגביר את קולו והאיץ את קצב דיבורו. אנשי אבטחה החלו להתרוצץ אנה ואנה, ויושב-ראש הוועדה הקרואה בעיר, מאיר ניצן, עבר לאחורי הקלעים כדי לסייע בהשתקת המהומה. אך דבר לא עזר. גם כאשר מנכ"ל רשות השידור יוני בן-מנחם הסביר לנוכחים כי הנהלת הרשות החליטה לדחות את טקס החתימה עד לתום ימי בין המיצרים, כיוון שעל-פי המסורת לא נהוג לחתום על הסכמים חגיגיים בימים שבין י"ז בתמוז לט' באב, עדיין נשמעו ברקע תיפופים וקריאות של צברי במגפון, בגנות הנהלת רשות השידור.

רק בהמשך, כאשר אבי גבאי, סגן החשבת הכללית במשרד האוצר, נשא את דבריו, השתתקו המפגינים. מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, פנה לסגן החשבת ואמר: "הם יודעים למי יש את הכסף. תראה איך הפסיקו כשהתחלת לדבר". הנוכחים נתנו קולם בצחוק, אך הסיבה להשתתקות המפגינים היתה דווקא אחרת: שוטרים שהוזעקו למקום מבעוד מועד פיזרו אותם בכוח, ואף עיכבו את צברי לחקירה.

אם הרפורמה תתבצע כמתוכנן, ייאלצו לעזוב את הרשות כ-700 עובדים, ייושמו הסכמי שכר חדשים עם הנותרים, תתחולל מהפכה רבתי בציוד הטכנולוגי ויימכרו נכסי נדל"ן של הרשות, שתתכנס לשלושה מוקדים: ירושלים, חיפה ולוד.

מלמעלה: הבמאי דורון צברי (במרכז) בראש הפגנה מחוץ להיכל התרבות בלוד, היום; מנכ"ל רשות השידור הנוכחי יוני בן-מנחם (מימין), יו"ר הרשות הנוכחי אמיר גילת (באמצע), מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, בטקס חתימת הרפורמה ברשות, בהיכל פנימה; ברוך אסקרוב, יו"ר ועד עיתונאי הרדיו ברשות השידור, מוחה במהלך הטקס (צילומים: "העין השביעית")

מלמעלה: הבמאי דורון צברי (במרכז) בראש הפגנה מחוץ להיכל התרבות בלוד, היום; מנכ"ל רשות השידור הנוכחי יוני בן-מנחם (מימין), יו"ר הרשות הנוכחי אמיר גילת (באמצע), מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, בטקס חתימת הרפורמה ברשות, בהיכל פנימה; ברוך אסקרוב, יו"ר ועד עיתונאי הרדיו ברשות השידור, מוחה במהלך הטקס (צילומים: "העין השביעית")

ההפגנה עצמה החלה עוד קודם לתחילת הטקס. בעת שבכירי הרשות התכנסו במבואה הממוזגת של האולם, בירכו זה את זה ונהנו מכיבוד קל, התקבצו ברחבת הכניסה שטופת השמש כ-20 מפגינים. הם הניפו שלטים וצעקו סיסמאות בגנות הפוליטיזציה ברשות השידור. כוח הביטחון שהתכונן לקראת המפגינים ניסה תחילה לדחוק אותם הרחק מדלתות הכניסה, אך עד מהרה התקרבו המפגינים עד למחסומי ברזל שהציבה במקום המשטרה והחלו בקריאות ממוקדות כגון "רוצים תמורה בעד האגרה" וגם כלליות יותר, כגון "הון, שלטון, עולם תחתון".

צברי נאם מול הדלתות הסגורות של היכל התרבות והגדיר את אירוע החתימה על הרפורמה "נשף מסכות". לדבריו, אין טעם בקידום הרפורמה ברשות כל עוד לא השתנה חוק רשות השידור כך שלא יאפשר לפוליטיקאים לעשות בה כבשלהם.

אין סיבה לחגיגה, אמר, כל עוד הרשות מתפקדת כ"שופר של ממשלת ישראל". הוא הזכיר במיוחד את ההתערבות הבוטה של הנהלת רשות השידור בתוכניתה של קרן נויבך, "סדר יום", ואת ההחלטה לשבץ לצדה מנחים אורחים למטרות איזון פוליטי, כך לפי הנהלת הרדיו. "תתביישו, תתחבאו", קרא צברי לבכירי הרשות שהוסתרו מפניו ומפני יתר המפגינים בעזרת פרגודים גדולים שהוצבו לאורך כל חלונות המבואה.

בכירי רשות השידור, ובהם היו"ר גילת, המנכ"ל בן-מנחם, מנהל הרדיו ד"ר מיכאל מירו, מנהל רשת ב' יוני קורן והעוזר הבכיר למנכ"ל זליג רבינוביץ' התעלמו רוב הזמן מהמפגינים והמשיכו במינגלינג עם בכירים כגון יו"ר הוועדה הקרואה ניצן ומנכ"ל משרד ראש הממשלה לוקר, שכיבדו את האירוע בנוכחותם. רק מדי פעם התקרבו חברי ההנהלה לדלת הכניסה כדי להגניב מבט בנעשה בחוץ.

אחרי שהמפגינים פוזרו וקולות המחאה פסקו, ניגשו נציגי הרשות, משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה לחתום על ההסכמים. מחיאות כפיים ליוו את רגע החתימה החגיגית.

כיבוד קל, טקס חתימת הרפורמה ברשות השידור, היכל התרבות של העיר לוד, 5.8.12 (צילום: "העין השביעית")

כיבוד קל, טקס חתימת הרפורמה ברשות השידור, היכל התרבות של העיר לוד, 5.8.12 (צילום: "העין השביעית")