סכסוך העבודה שהחל לפני כחצי שנה ב"מקור ראשון" לבש אופי יוצא דופן עת רוב בכירי העיתון – עורכים, כתבים ופרילנסרים – התאגדו יחדיו במטרה לתבוע את פירוקו.

עילת המאבק היתה אי-תשלום משכורת נובמבר 2007, עיכוב והעברה חלקית של משכורות אחרות, אי-תשלום דמי הבראה לשנת 2008 ואי-העברה של חלקה של הנהלת העיתון בתשלומי קרנות ההשתלמות והפנסיה, זאת אף שכספים נגבו ממשכורות העובדים. נסיונות הידברות עם הנהלת העיתון נכשלו, וכחמישים מהעובדים שהתאגדו, ובהם גם העורכים הראשיים אמנון לורד ואורי אליצור, תבעו מבית-המשפט המחוזי בתל-אביב שיכריז על פירוק העיתון בשל חובותיו לעובדים.

בבקשת הפירוק נכתב: "עובדי העיתון אשר הסכימו לקיצוץ בשכרם [...] איבדו כל אמון בעיתון וביכולתו לשלם את חובותיו כלפיהם [...] לאור חשיבותו הציבורית של העיתון, נאמנותם ומסירותם, הבליגו העובדים במשך שנה על סדרת הלנות שכר, ההתעמרויות והפרות החוק לכאורה ביחסם של הבעלים אליהם. אולם כעת, על רקע אי-תשלום משכורת בפעם השנייה בטווח של שנה אחת [...] הגיעו העובדים למסקנה כי בעליו הנוכחיים של העיתון אינם יכולים לעמוד עוד בפרעון חובותיו [...] לפיכך יטענו המבקשים כי יש להורות על פירוק החברה".

כשנודע לבן-צבי על ההתארגנות של בכירי העיתון, הוא נכנס למשרדו של אליצור והודיע לו על כוונתו לפטר אותו. בסופו של דבר הוחזר אליצור לעבודתו והנהלת העיתון הגיעה לפשרה עם העובדים, שיוצגו על-ידי עו"ד אפרת דויטש. במסגרת הפשרה התחייבה ההנהלה להחזיר את חובותיה לעובדים בפריסת תשלומים, וכמו כן לא לעכב תשלומים בעתיד.

בחודשים שעברו מאז הושגה הפשרה נראה כי ההסכם מתקיים, אולם פרילנסרים שאינם כלולים בו מדווחים עדיין על אי-תשלומים או עיכובם. נחום פצ'ניק, ממקימי כתב-העת לשירה "משיב הרוח", היה כתב לענייני אקולוגיה ב"מקור ראשון". כיום הוא כותב ב-ynet ומעביר סדנאות צחוק. "פרילנס הוא תמיד הדיוטא התחתונה. אנחנו העובדים הזרים של העיתונות. עזבתי כי לא שילמו לי כסף. הכי פשוט. זה לא גמ"ח, נכון? עדיין חייבים לי כסף. הם ציפו כמובן שאמשיך לכתוב ללא תשלום, והיו כאלה שהמשיכו ולא קיבלו תשלום, אבל אני לא הסכמתי".

* * * * *

משקיעים חדשים השתלטו על העיתון "מקור ראשון", העורך הראשי הוחלף, המצב הכלכלי מדורדר, סכסוך עובדים זה עתה נפתר, הרפתקת אינטרנט חדשה בפתח, והמאבק על דמותו של העיתון מתלהט: האם זהות המשקיעים וההעדפות השיווקיות יובילו להקצנה וסגירות?

לכתבה המלאה>>