כך נראה אתר ערוץ הספורט בשבת ובראשון בערב: קידום מכירות מסיבי וחסר פרופורציה של שלב ההכרעות בצ'מפיונס-ליג של אירופה הקלאסית. בראש סדר העדיפויות נמצא כרגע הדרבי החיפאי המסקרן מאוד, משמאל אפשר להבחין בהבזקים לקראת הדרבי התל-אביבי הענק מאז ומעולם. מלמטה מיד יעלו ויבואו הקולות הראשונים מההתמודדות בין אשדוד המתחזקת לבית"ר ירושלים המחוזקת. ולא לשכוח את דרבי הגדולות של הדרום: באר-שבע מול אשקלון. הישארו עימנו.

קוראים לזה גביע הטוטו, מפעל הכדורגל הזניח והמושמץ ביותר בעשרים השנים האחרונות. בשלושת סופי-השבוע האחרונים, שבהם שיחקו בגביע הטוטו, אפשר היה להתרשם על-פי ערוץ הספורט שכולם מחכים רק לזה. ברור, 5 פלוס לייב משדר את המשחקים, וכולם צריכים להתיישר על-פי סדר היום החדש שקובע ערוץ הספורט.

אתר הערוץ פותח במצוות הקידומים ביום חמישי, מגביר הילוך ביום שישי, מתחזק בשבת בצהריים, מגיע לשיאו סמוך לשעת המשחק ונמשך למחרת, אל שני משחקי יום ראשון. תזכורת לגולשים שעוד לא התחברו למהר לצלצל לחברת הכבלים ולשלם עבור ערוץ התשלום. מדליה אירופית בשחייה? טורניר כדורסל חשוב? ביומיים האלה תשומת הלב סובבת סביב דבר אחד. כשהמשחק הראשון ייצא לדרך תתחלף הכותרת הראשית ל"ישיר כעת ב-5 פלוס לייב".

אתר ערוץ הספורט, עמוד הבית. 14.8.10

אתר ערוץ הספורט, עמוד הבית. 14.8.10

בכתבה הראשית בשבת, ששיווקה את הדרבי החיפאי, התוודה לירן מוסלי כבדרך אגב כי ביקשו ממנו לכתוב על המשחק. אילוץ. בסך-הכל עוד משחק הכנה לקראת הליגה. אפילו כותרת המשנה רומזת שאין סיפור גדול: "נכון, הדרבי לא ממש העסיק מישהו בעשור החולף, אלא שהפעם יש הזדמנות לחגוג על הפועל ולצאת מהדכדוך". אם הדרבי הזה לא ממש העסיק מישהו בעשר השנים האחרונות, מדוע שיעסיק אותם דווקא עכשיו, ועוד במפעל הזניח? שאלה רטורית.

כתבה מצולמת שכיכבה יומיים באתר נקראה "לא דופקים חשבון". 1.9 מיליון דולר שילמה מכבי תל-אביב תמורת ברק יצחקי, וערוץ הספורט יצא לבדוק מה אפשר לקנות בסכום הזה (התשובה: פנטהאוז, מכונית ספורט, אופנוע יוקרתי, טיול מסביב לעולם, שעון זהב ובלה בלה בלה).

בערוץ השקיעו בהפקת סרטון (כשבעה לוקיישנים) כדי למחזר את אחד הנושאים הצרכניים השחוקים ביותר. באותה הזדמנות דחפו פרסום סמוי לכמה ספונסרים ומותגים. ידיעה לקראת משחקה החשוב במוצאי-שבת של נבחרת הכדורסל הישראלית מול מונטנגרו כנראה לא מספיק מעניינת ככותרת ראשית. ככה זה כשהחדשות המרעישות מזירת גביע הטוטו זורמות.

השיווק ביום ראשון של שני המשחקים הבאים מליגת האלופות הישראלית היה לא פחות דרמטי. מי ששילם הפעם את המחיר היה ענף השחייה הישראלי (מדליית ארד לגל נבו באליפות אירופה). הסיפור של נבו החזיק מעמד דקות אחדות ככותרת ראשית בערוץ הספורט, לפני שנשדד לטובת שידור ישיר של באר-שבע מול אשקלון. באתרים האחרים אף אחד לא חשב להוריד מהפרונט את ההישג הגדול מהבריכה ולהתמקד במשחק מבאר-שבע.

ערוץ הספורט בטלוויזיה ואתר האינטרנט שלו הם כלי התקשורת הספורטיביים הפוריים ביותר מבחינת היצע תכנים (כולל וידיאו). הם כיום מדורת השבט של אוהדי הספורט. מלבד עשרות זכויות על ליגות ומפעלים, מעסיק הערוץ מספר רב של עיתונאים ועורכים מצוינים. ככאלה, הם אחראים ליצירת סדר יום שמשרת קודם את הספורט, ורק אחר-כך את גחמות הבעלים. אלא שהניוז שהם יוצרים, המקדם את מסחטת הכספים, הופך בוטה וחסר בושה יותר ויותר. עיתונאים שנותנים לזה יד שותפים למעשה נוכלות הגורם לרבים לחוש מרומים.

אתר ערוץ הספורט, עמוד הבית. 15.8.10

אתר ערוץ הספורט, עמוד הבית. 15.8.10

אני רוצה להאמין שהכותרת הראשית על הכסף הגדול של ברק יצחקי, מקורה בהברקה שעלתה בישיבת מערכת, והיא אינה חלק ממסע הקניות בשירות בעלי הערוץ. אני רוצה להפסיק לחשוד שהאתר, שאני נכנס אליו 57 פעם ביום, לא משליך למדורת השבט חומרי בעירה עשויים פסולת. אני רוצה להפסיק להיות מתוסכל מכך שהמקום המרכזי ביותר בתקשורת הספורט מפרסם תוכני מכירות וגורם לי להתרחק ממנו. אני רוצה שאתר חשוב, שמרכז המון כוח והשפעה בדעת הקהל, יתנהג במקצועיות.

ואולי כאן המקום להזכיר למנהלי הערוץ שקידום מכירות הוא חרב פיפיות: כשהוא בוטה, אינטנסיבי והופך את הטפל לעיקר, הקורא לומד שמישהו בטוח שהוא אידיוט גמור, בובה על חוט מזהב, צרכן ספורט שאין לו שיקול דעת וחוש ביקורת. וממש כפי שהוא ינסה לחמוק מחנות שהמוכר שלה יתעקש לדחוף לו מעיל מרופט במחיר מופקע, כך הוא ילמד להדיר את רגליו מאתר שצרכיו ורצונותיו של הלקוח שלו הם לכל היותר הפרעה זמנית בעיניו.

4 קטנות

שוחים בעמוקים. ביום ראשון בערב, כשאתר ערוץ הספורט שיווק בכותרת ראשית את מהלך משחק גביע הטוטו בין אשדוד לבית"ר ירושלים ב-5 פלוס לייב, שאר האתרים הלכו בעקבותיו. רק וואלה, למרות הפיתוי לרייטינג גבוה, המשיך לתת את הכבוד המגיע לשחיין גל נבו. צל"ש.

הפסד שלהם. כל שערי הספורט של עיתוני יום ראשון עסקו בנצחונה של נבחרת הכדורסל על מונטנגרו. העורכים בעמוד הראשי של "ידיעות אחרונות" חשבו שההפסד של אברם גרנט בליגה האנגלית ראוי ומעניין יותר לשמש הפניה למדור שלהם. החלטה משונה מאוד.

אילוסטרציה. ב"ידיעות אחרונות" התפרסמה ביום שני כתבה חשובה ומעניינת על מהפכת האבטחה במגרשי הכדורגל: את מקומם של השוטרים יתפסו סדרנים. בהפניה בשער הספורט נבחר צילום לא רלבנטי ולא משקף של שוטרים חמושים מכף רגל ועד ראש בציוד לפיזור הפגנות. התמונה הזו לא צולמה בשום איצטדיון כדורגל בישראל. אולי בתפילות יום שישי בהר הבית, או בהתפרעות של חרדים.

מי היה קודם. הפרסום הראשון על הגעת שחורציאניטיס למכבי תל-אביב היה ב-ynet, ולא בערוץ הספורט כפי שנכתב כאן בשבוע שעבר. ניצחון קל בהפרש של חצי שעה, אבל באתר ערוץ הספורט היו מספיק הוגנים להסיר את הכתר שמיהרו לקשור לעצמם.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il