עיתונאי "וואלה" מזוהים בציבור צרכני החדשות כבעלי קו שמאלי, ובוודאי כמה מהם לפחות מכירים את המונח "תודעה כוזבת" מהלימודים האקדמיים ומהפעולות בתנועת הנוער. למרות זאת, בימים הראשונים של נובמבר 2012, על רקע הקמתם של ועדי עובדים ברבים מכלי התקשורת בישראל, בחרו עובדי מחלקת התוכן של "וואלה" בכיוון אחר.

העיתונאים, שמוקדם יותר באותה שנה החלו להתארגן לקראת הקמת ועד עובדים בחסות ארגון העיתונאים, הצליחו לגייס שליש מעובדי מחלקת התוכן – הישג שהקנה להם את הזכות החוקית להקים ועד עובדים יציג. אף על פי כן, ששת העיתונאים שריכזו את מאמצי הקמת הגוף החליטו שלא להקים ועד באופן אוטומטי, אלא להעמיד את האפשרות להכרעת כלל העובדים.

מערכת "וואלה" בתל-אביב (צילום: "העין השביעית")

מערכת "וואלה" בתל-אביב (צילום: ה"ה)

באוקטובר אותה שנה נפגשו נציגי הוועד הזמני עם מנכ"ל האתר, אילן ישועה, וסיפרו לו על המהלך. עובדי "וואלה" ששוחחו עם "העין השביעית" סיפרו כי המנכ"ל הציע לנציגים לשקול את הקמתו של פורום לא-רשמי במקום ועד יציג (ישועה, בראיון עימו, מאשר כי ההצעה עלתה בפגישה, אך מייחס אותה לעובדים). חברי הוועד הזמני שקלו את ההצעה, ובסופו של דבר החליטו להעמיד אותה להכרעה דמוקרטית, בהצבעה.

ב-1 בנובמבר התבקשו עובדי מחלקת התוכן של האתר העברי הפופולרי בישראל להכריע אם להקים ועד יציג או להסתפק בגוף חסר סמכויות התלוי ברצונה הטוב של ההנהלה. בסופו של הליך ההצבעה התברר כי רק 38 מ-130 עובדי מחלקת התוכן בחרו לממש את זכות ההצבעה שלהם. אלו שמימשו אותה, התברר, החליטו לוותר על הקמת ועד רשמי: 63% מהם תמכו בדחיית ההכרזה על הקמת הגוף, לעומת 34% בלבד שרצו ללכת עד הסוף עם התארגנות העובדים (אדם אחד נמנע).

"בינתיים נשתמש בערוץ ההידברות שנוצר מול מנכ"ל האתר אילן ישועה כדי להציף בעיות", כתבו חברי התארגנות העובדים לעמיתיהם בהודעת דואר אלקטרוני שבה סוכמו תוצאות ההצבעה. העדכון רחב התפוצה הצית פולמוס ער בין עיתונאי "וואלה", שחשף טפח מהדיון הפנימי על מעלותיה וחסרונותיה של עבודה מאורגנת.

איזו תועלת תצמח

"38 מצביעים? אתם רציניים? זה בקושי 10% ממספר העובדים מהחברה", כתב להם בתגובה אחד מעורכי הערוצים (שמו, כמו שמותיהם של יתר העובדים המוזכרים כאן, שמור במערכת "העין השביעית"). "אתם שמים לב מה אתם עושים? כמות זעומה של אנשים רוצים להעניק לעצמם מנדט לייצג את עובדי החברה מול ההנהלה? איזו תועלת הגיונית תצמח ממהלך שכזה? זה נראה לי באופן אישי יותר ויותר שאתם לא יודעים לאן אתם נכנסים ולמה אתם מכניסים את החברה".

עורך ב"וואלה": "יש 38 שרוצים ועד? נהדר, אין בעיה, תעשו ועד לעצמכם. יש עוד יותר מ-100 חברי מערכת שלא בהכרח רוצים את הכפייה הזו"

בתגובה כתב לו אחד מחברי התארגנות העובדים: "למה אתה מתפרץ ככה בלי לדעת על מה אתה מדבר? ב'וואלה' עובדים כ-250 עובדים, מתוכם כ-140 בתוכן, ציבור העובדים הרלבנטיים לבחירות ולוועד. מדובר על התארגנות עובדים של עיתונאים ואנשי מערכת, לא עובדי שיווק, כספים או מוצרים. תוכן, עיתונאים ואנשי מערכת. למה הצביעו רק 38 וקרוב ל-100 לא? שאלה טובה שהם צריכים לענות עליה. דבר אחד בטוח – לא להגיע לאסיפה, לא להצביע, אבל כן להטיח האשמות ותוכחה זו חוכמה קטנה מאוד".

חבר אחר בהתארגנות הוסיף: "הודענו על ההצבעה מראש, ובאופן אישי הייתי שמח לו היו באים יותר, אבל גם כ-40 עובדים שהצביעו מעידים על כמות מכובדת".

את העורך שהלין על מספר המצביעים זה לא משכנע: "חברים, למי שהדבר עוד לא ברור, אף אחד לא יכול לחייב אף אחד במהלך כזה", כתב לעמיתיו. "יש 38 שרוצים ועד? נהדר, אין בעיה, תעשו ועד לעצמכם. יש עוד יותר מ-100 חברי מערכת, לא כולל כאלה שאינם כותבים, שלא בהכרח רוצים את הכפייה הזו, לא רוצים שידברו בשמם, לא רוצים שישתמשו בהם כבכלי משחק כוחות.

"רק בכלא 'חייבים'", הוסיף. "פה זה לא כלא, זה מקום עבודה. לא מדינה, לא מתקן בטחוני ולא שום דבר שקרוב לזה. אני באופן אישי לא מוכן ולא אתן יד או אפשרות לכך שאף אדם ימנה את עצמו למייצג שלי, למדבר בשמי או למנסה לקבוע מדיניות. מהמיילים שקיבלתי ביומיים האחרונים, אני לא היחיד שחושב כך. [...] לתשומת הלב של כולכם, עובדים, שכירים, כותבים, עצמאיים, עורכים ואנשי ועד".

רספקט הדדי

בניגוד למערכות אחרות בישראל, שבהן במוקדם או במאוחר מצאו את עצמם לפחות כמה מיוזמי הוועד בלא עבודה, רוב עובדי "וואלה" שהזדהו כחברי צוות ההקמה עדיין מועסקים באתר. את היוזמה שניסו להוציא לפועל גנזו בשלהי השנה שעברה; בחודשים שחלפו מאז, נפגש המנכ"ל עם קבוצה מצומצמת של עובדים המייצגים את עצמם ואת עמיתיהם באופן לא פורמלי.

מנכ"ל "וואלה" אילן ישועה (צילום: דוברות "וואלה")

מנכ"ל "וואלה" אילן ישועה (צילום: דוברות "וואלה")

המנכ"ל ישועה מספר כי המפגשים בינו לנציגי העובדים נערכים אחת לחודש. "הפורום מעלה דרישות, נקודות ובעיות, ואני בודק", הוא מספר. "בכל מקום שאני יכול אני הולך לקראתם, קובעים לוחות זמנים לדברים, ועוקבים אחריהם". בעתיד, אומר ישועה, הוא מתכוון להתייעץ עם העובדים אפילו בנושאים כפיטורים. "זה אמנם לא חוזי, אבל יש בינינו רספקט הדדי", מסביר המנכ"ל.

עובדי "וואלה", מצדם, לא תולים תקוות רבות בפורום הלא-רשמי. כשהם נשאלים על הסוגיות שהועלו עד כה במסגרת זו, מתברר כי זכורות להם בעיקר התעסקויות בעניינים שבשוליים. "סידרו את הנסיעות בלילה, שיהיו כמו שצריך", מפרט אחד העובדים, "כל מיני אירועים כאלה קטנים, אבל שום דבר אקוטי".

בתקופת קיומו של פורום העובדים ספגה המערכת פיטורים של שניים מבכיריה, התפטרות של עורכת ראשית ומינוי של עורך ראשי ללא ניסיון ממשי בתחום העיתונות המקוונת. עורכים וכתבים ששוחחו עם "העין השביעית" העידו על התערבות הולכת וגוברת בעשייה העיתונאית מצד ההנהלה, כמו גם על משבר אמון בינם לבין האחראים על הפן העסקי של החברה. מדוע אפוא לא מימשו את זכותם החוקית והמירו את הגוף החלש ונטול הסמכויות שמייצג אותם בוועד עובדים אמיתי?

"'וואלה' הוא גוף יחסית קטן, משפחתי, ואולי זו העובדה שבסופו של דבר גרמה להם להחליט מה שהם החליטו", מנחש המנכ"ל.