תחום החדשות בישראל נמצא בשנים האחרונות על סף קריסה. התופעה בולטת במיוחד בעיתונות הדפוס, שבמובנים רבים איבדה את המודל הכלכלי שהצדיק את קיומה. "מעריב", שעובדיו סובלים מגלי קיצוצים חוזרים ונשנים, ממשיך להפסיד עשרות מיליוני שקלים מדי רבעון, ולאחרונה הודיע על כוונתו למכור את בית-הדפוס שלו ולצמצם את המהדורה המודפסת. "הארץ" מכר עשרות אחוזים ממניותיו ועדיין ממשיך לקצץ בתקציבים ולהקטין ולסגור מוספים. בעתיד הנראה לעין הקבוצה עלולה לאבד הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים בשנה אם אכן תועבר פעילות הדפוס של "ישראל היום" לבית-דפוס אחר.

גם עתידן של מערכות החדשות הטלוויזיוניות לוט בערפל. רשות השידור סובלת כבר שנים מבעיות ניהול ופוליטיזציה מתמדת. הרשות מנסה זה כעשור לעבור רפורמה מקיפה שתהפוך אותה ליעילה ומתפקדת, בינתיים ללא הצלחה. חברת החדשות של ערוץ 10, כמו הערוץ כולו, נמצאת על סף קריסה כלכלית זה זמן, ונתונה לחסדי המשקיעים (והפוליטיקאים). מצבה של חברת החדשות של ערוץ 2 מעט טוב יותר, אך גם היא סובלת ממצוקה תקציבית. אם יוקם הרגולטור המאוחד לטלוויזיה המסחרית על-פי תזכיר החוק שפירסם באחרונה משרד התקשורת, שתי חברות החדשות של הערוץ יעמדו בפני לחצים פוליטיים מוגברים.

אל מול כל אלה ניצבים קבוצת "ידיעות אחרונות" הוותיקה, שעודנה גוף החדשות החזק בישראל, ועיתון "ישראל היום", שנהנה מגב כלכלי של אחד האנשים העשירים בעולם, איש העסקים והפילנתרופ האמריקאי שלדון אדלסון. על אף שהזירה הדיגיטלית, שהביאה לקריסתו של המודל הכלכלי המסורתי של העיתונות, טרם מצאה לה מודל כלכלי חלופי שווה ערך, ברור לכל השחקנים המסחריים בשוק כי עתידו של התחום נתון בזירה המקוונת. בעוד שרוב כלי התקשורת, כאמור, הם בשלבים שונים של צמצום או דעיכה כלכלית, הרי ש"ידיעות אחרונות" ו"ישראל היום" נהנים מהפריבילגיה להשקיע משאבים במיזמים שאמורים להצעיד אותם אל העתיד הדיגיטלי.

"ישראל היום": במקום להתחרות ב-ynet - טלוויזיה באינטרנט

ב"ישראל היום" מתלבטים זה זמן רב בשאלה כיצד ניתן לתרגם את ההצלחה במהדורת הדפוס, הנהנית משיעורי חשיפה גבוהים, לנוכחות בזירה המקוונת. הבעיה המרכזית של "ישראל היום" נובעת מכך שיתרונו בזירה המודפסת – חלוקה חינם – הוא ברירת המחדל באתרי האינטרנט הישראליים. מכל יתר הבחינות, ידם בזירה המקוונת על התחתונה. המערכת העיתונאית קטנה יחסית ומוגבלת ביכולותיה, אתר האינטרנט לא מפותח והעורך הראשי הוא איש עיתונות-דפוס מובהק.

הגם שיצאו בהכרזות דרמטיות על פריצות דרך בתחום, עד לאחרונה פיגרו המוצרים הדיגיטליים של "ישראל היום" בפער של שנים אחר מתחריהם. העיתון אמנם היה הראשון שהציע אפליקציית אייפד, אך זו היתה למעשה העתק סטטי של העיתון המודפס. אתר האינטרנט הציע אף הוא מדי בוקר מחזור של הידיעות בעיתון המודפס, ובמשך כל שעות היממה נותר סטטי, בניגוד מוחלט למהות של אתר מקוון ולאתרים הדינמיים של כל העיתונים המתחרים.

בעבר נעשו צעדים משמעותיים לקראת שיפור התוצר הדיגיטלי של העיתון, אך הם לא הבשילו. בשנה שעברה גויס אמיר מזרוח, לשעבר סגן עורך ה"ג'רוזלם פוסט", לקראת השקת האתר של העיתון בשפה האנגלית. זה כשנה מכהן מזרוח כעורך הראשי של הגרסה האנגלית של האתר ואף תורם מאמרי פרשנות פרי עטו.

מזרוח, שהיה בעבר גם עורך אתר האינטרנט של ה"ג'רוזלם פוסט", הביא עימו לא רק היכרות עם הקהל הבינלאומי שמתעניין בישראל, אלא גם הבנה בעיתונות מקוונת. ב"ישראל היום" בחנו את האפשרות להיעזר בו לקראת הקמת אתר אינטרנט חדש ומתוחכם יותר מזה שפועל כיום, אך בסופו של דבר התוכנית נבלמה.

נראה שב"ישראל היום" הבינו כי התמודדות חזיתית עם הזרוע המקוונת של קבוצת "ידיעות אחרונות", אתר ynet, תדרוש השקעה עצומה של משאבים או שתידון מראש לכישלון. במקום להתחרות בעיתונות המקוונת הכתובה, החליטו ב"ישראל היום" לנסות להתמודד עם העיתונות המקוונת המשודרת. כך גויס יניב דורנבוש, עורך בכיר ב"חדשות 2" באינטרנט, ותוכנן אולפן טלוויזיה. הכוונה, כך נראה, היא להשיק אתר חדש שיתבסס במידה רבה על תוכני וידיאו.

ניצנים של שינויים הופיעו בשבועות האחרונים. מאז ה-15 במאי החל הידיעון היומי שמופיע באתר "ישראל היום" להתעדכן גם במהלך היום עם ידיעות קצרות בחתימת "מערכת 'ישראל היום'". לצד זאת החלו להתווסף לידיעות באתר המקוון סרטונים קצרים, מהם על בסיס חומר גלם שמפיצים גורמים רשמיים ולצדם כאלה שמתבססים על חומרים מקוריים.

אמנם, בהשוואה למספר הכניסות לאתר ynet על-פי מדד גוגל-טרנדס, אתר "ישראל היום" כמעט שאינו קיים. אין עדיין מקום ממשי להשוואה אפילו עם אתר "הארץ" בעל הנתונים הצנועים בהרבה, אך המעבר מאנדרטה קפואה לזכר הגיליון המודפס של הבוקר לזירה חדשותית שמתעדכנת לאורך היום הוא צעד הכרחי בדרך לשינוי תמונה זו.

עם ההחלטה לשים דגש על שידורי וידיאו מדלג אתר "ישראל היום" על שלב אתר החדשות וקופץ היישר לזירת החדשות המשודרות. יש בכך מידה של תבונה, שכן בעוד שאתרי החדשות בישראל פעילים ומנוסים בסיפוק ידיעות כתובות, הזירה המשודרת עודנה בחיתוליה והנסיונות הרבים לייצר "טלוויזיה באינטרנט" נכשלו באופן מלא או חלקי.

מאז החל "ישראל היום" לצאת לאור, היה "ידיעות אחרונות" יריבו המרכזי. בשל היריבות בין זכיינית ערוץ 2 קשת (הנחשבת ל"ידיעות אחרונות" של הטלוויזיה המסחרית בשל ההובלה ללא עוררין שלה את הענף) לבין "ידיעות אחרונות", נרקמה ברית בין קשת לבין החינמון, שבאה לידי ביטוי בסיקור מוגבר ובשיתופי פעולה שונים.

אם ב"ישראל היום" אכן ידבקו באסטרטגיה הזו בדרכם לכבוש נוכחות ביקום הדיגיטלי, תהיה לכך משמעות מבחינת יחסי הכוחות בתחום העיתונות המסחרית. במקום להתחרות ב-ynet, הזרוע המקוונת של "ידיעות אחרונות", יתחרה "ישראל היום" באופן ישיר מול "מאקו", אתר האינטרנט של קשת.

"ידיעות אחרונות": מתכנן xnet לחרדים ומשיק אפליקציית אייפד

לאחר שכבש לעצמו "ידיעות אחרונות" מאחז יציב באינטרנט (ynet הוא אתר החדשות המוביל ברשת הישראלית), מתקדם יריבו הגדול של "ישראל היום" לקראת שינויים בזירה הדיגיטלית. בקבוצת "ידיעות אחרונות" ממשיכים להרחיב את פריסתם באינטרנט, בלי לחשוש להכניס שותפים עסקיים. בעבר רכשה הקבוצה את השליטה באתר הספורט one, בבעלות אנשי העסקים אודי מילנר וגיל מנקין, ולאחרונה רכשה חברת ידיעות-אינטרנט, המפעילה את אתר ynet, מחצית מהאתר "כיכר השבת", שפונה למגזר החרדי.

בעקבות הרכישה עומד האתר לעבור הרחבה משמעותית ולהציע תוכן מגזיני מגוון בנושאי פנאי, עיצוב, אופנה, אוכל וכדומה. "כיכר השבת" עדיין יפנה לקהל דתי וחרדי, וינסה למצב את עצמו כאתר xnet לציבור החרדי. כך ינסו באתר לממש שיעור נכבד יותר מקרב הפוטנציאל בציבור החרדי, אחד הקהלים האחרונים של צרכני תוכן שטרם מוצה.

התפתחות מרכזית עוד יותר בקבוצה צפויה בחזית מחשבי הטאבלט. זה קרוב לשנתיים שוקד צוות בראשותו של שילה דה-בר, העורך לשעבר של העיתון המודפס ומי שעומד בראש תחום התוכן בזרוע הטכנולוגית של קבוצת "ידיעות אחרונות", על אפליקציית אייפד שתביא את התכנים המודפסים של הקבוצה לעידן הדיגיטלי.

בשנה האחרונה יצאו כבר כמה מוצרי תוכן מבית ידיעות-טכנולוגיות לאייפד. אחרי נסיונות ראשוניים כמו אפליקציה שאיגדה את מיטב הכתבות של המוסף "7 ימים" ואפליקציה שיצאה לכבוד פתיחת עונת הכדורגל, הושקה בחודש אפריל השנה אפליקציית אייפד מתקדמת בהרבה למגזין "בלייזר". ניתן לראות בה מעין פיילוט לקראת השקת האפליקציה של העיתון המודפס. בעוד כמה שבועות אמורה האפליקציה להיות זמינה סוף-סוף, לאחר עיכובים רבים, להורדה ולהתקנה.

בעוד שהצדדים הטכניים והעיצוביים הקשורים לאפליקציה החדשה בוודאי מעניינים, הרי שהשאלה המכרעת נוגעת לאופן שבו תשפיע ההשקה על קבוצת "ידיעות אחרונות" מבחינה מערכתית. בעוד שהשקה של קורא-אלקטרוני (עברית) או אתר דמוי פייסבוק היו נסיונות של הקבוצה לכבוש מאחזים נוספים בזירה הדיגיטלית שלא נגעו כמעט לייצור תוכן, הרי שכניסה רצינית לתחום האפקליציות דורשת עדכון והתאמה של המערכת העיתונאית עצמה.

ב"ישראל היום" סירבו להגיב.