"לאבא שלי יש סולם", כך שר במוצ"ש גיא לוי, מאמן כדורגל ופרשן "שער השבת" בערוץ הספורט. זה קרה במסגרת הפינה "היי, רק רגע", שבה הפאנליסטים של התוכנית מקריאים טור אישי.

ארבעה ימים קודם לכן פוטר לוי מאימון הפועל רמת-גן. הטור שחיבר תחת לחן שיר הילדים הידוע היה חיסול חשבונות עם מי שלדעתו גרם לפיטוריו: ישראל דיאמנט, אביו של שחקן הקבוצה, לירון דיאמנט. שמו של האבא לא הוזכר, אבל מי שמעורה בכדורגל ומכיר את הנפשות הפועלות צריך לדעת, ואם לא – שיבדוק, ואם לא יבדוק – לא נורא. העיקר שהאיש שאליו כוון החץ הפנים את המסר והסמיק מבושה, ויידעו כולם שגיא לוי הוא מאמן עם עקרונות.

"רציתי לספר לכם סיפור דמיוני על קבוצה דמיונית, כל קשר למציאות שלנו הוא פרי דמיונו של הצופה בלבד. הלחן, אגב, הוא עממי", פתח גיא לוי בהקדמה (שעשתה עוול עם מלחין השיר נמרוד טנא). מיד אחר-כך עבר לשורר את המלים שחיבר במו ידיו העממיות:

"לאבא שלי יש סולם/ מגיע הוא עד גבעתיים/ ואבא שלי מממן/ אז אני בהרכב בינתיים/ ובא מאמן שחשב שיכול/ להעיף מקצועית ולקבוע המון/ ורק בגללי, בזכות אבא שלי/ קיבל הוא עכשיו מכתב פיטורים/ ומה הוא מוסר ההשכל/ שחשוב לכל אבא ואבא?/ כי הילד יכול להתרגל/ שהכל בחיים זה סבבה/ אז תן לו לדעת לצעוד לבדו/ ואפילו אם קושי יעמוד בדרכו/ כי כך בחיים לא תמיד ההורים/ יהיו שם זמינים לפתור משברים".

כשגיא לוי החל לפרשן בתוכנית בפתיחת העונה, הוא עוד לא היה מאמן הפועל רמת-גן (הקבוצה שאני אוהד). הוא מונה לתפקיד באוקטובר 2013, לאחר פיטוריו של אריק גילרוביץ'. בערוץ הספורט החליטו שאין בעיה שמאמן פעיל ימשיך להיות הפרשן שלהם, מאחר שהתוכנית מבוססת על משחקי ליגת-העל, בעוד שהפועל רמת-גן משחקת בליגה הלאומית.

כך המשיך גיא לוי לאמן בליגה השנייה, ובמקביל לבקר ולהחמיא לקבוצות, למאמנים ולשחקנים מהליגה הראשונה. מדי פעם, בעת הסקירה הקצרה במהלך התוכנית על משחקי הליגה השנייה, הגניב לעברו המגיש יונתן כהן משפט מחויך או הערה על הקבוצה שלו, ולוי הגיב במשפט ובהערה. כך הם זרמו להם על מי מנוחות עד מוצ"ש האחרון (1.3.14).

"שער השבת" בערוץ הספורט, 2.3.14. משמאל: מוטי פשכצקי, משה פרימו, יונתן כהן, גיא לוי ועמרי אפק

"שער השבת" בערוץ הספורט, 2.3.14. משמאל: מוטי פשכצקי, משה פרימו, יונתן כהן, גיא לוי ועמרי אפק

פיטוריו של גיא לוי מהקבוצה ריחפו באוויר בשבועות האחרונים. לפני כעשרה ימים התחוללה ברמת-גן מהומה לאחר שפורסם כי לוי פוטר והיו"ר התפטר. אלא שלאחר כמה שעות התברר שלוי לא פוטר והיו"ר חזר בו. ב"יציע העיתונות" של ה-20.2.14 אף הקדישו לנושא דיון מיוחד. גיא לוי לא נכח באותה תוכנית, אבל יומיים אחר-כך, ב"שער השבת", התוכנית הקבועה שלו, הוא היה גם היה. התברר כי מה שרלבנטי ל"יציע העיתונות" לא נמצא מתאים ל"שער השבת". גיא לוי כלל לא נשאל באותה תוכנית מה בדיוק קורה בקבוצה שהוא מאמן: האם פוטר והוחזר, או שלא היו דברים מעולם. אולי עורכי התוכנית חשבו שאין זה מן הראוי לברר את הנושא, שהיה מעמיד את איש הצוות שלהם במבוכה, אולי זה לא לעניין ואולי סתם לא מעניין.

המגיש יונתן כהן, בגיבוי העיתונאים הדעתנים ויודעי-הכל של התוכנית, משה פרימו ומוטי פשכצקי, מצטיירים כמי שאינם נותנים לשום בדל של ידיעה או שמועה לחמוק מתחת לרדאר שלהם. דווקא כשלצדם ישב מי שיכול להאיר טוב מכולם מה קורה בהפועל רמת-גן, הם נאלמו.

(בשולי הדברים: מוטי פשכצקי וגיא לוי מופיעים כבר חודשים רבים ב"שער השבת". בן דודו של פשכצקי הוא השוער השני של הפועל רמת-גן, שמאז הגעתו של גיא לוי כמעט שאינו משחק. יתרה מכך: אביו של השוער, שהוא הדוד של מוטי פשכצקי, פעל מאחורי הקלעים אצל הבעלים של הקבוצה לפיטוריו של גיא לוי.)

ביום שלישי שעבר פוטר, כאמור, לוי בעקבות האכזבה מהתיקו נגד עפולה. מה בדיוק קרה מאחורי הקלעים? שום כלי תקשורת לא חשף. בראיון קצרצר ל-one סירב גיא לוי לספר על נסיבות פיטוריו. "צריך לדעת ברגע זה לשמור על כבוד הדדי", אמר. "לא רוצה להיכנס לדברים מסביב, זה לא ראוי. אני רוצה לשמור על הכבוד של כולם. זה הדבר הכי נכון לעשות".

חלפו שלושה ימים, גיא לוי חזר והפציע ב"שער השבת", אבל העיתונאים חברי הפאנל, שאינם מהססים להיכנס לכל חור של גרב מיוזעת בחדר ההלבשה, לא שאלו את גיא לוי המפוטר מדוע ואיך. ככה זה עובד כשהמסוקר שלהם חולק איתם אותו אולפן, אותו שולחן ואותה מכונת קפה בשעות שלפני התוכנית.

נראה שלפרימו ופשכצקי גונבה השמועה שהמאמן המפוטר עומד להפוך למשורר עממי, שתחת איצטלה של סיפור דמיוני על קבוצה שלא היתה ולא נבראה, ישמיע מחאה מקורית שנועדה לצייר אותו כמי שפוטר רק בגלל שלא נכנע ללחצים מבית.

בלי לנתח את השיר ואת משמעויותיו העמוקות, בלי לנסות להבין את גיא לוי, שכמה ימים קודם הטיף על שמירת כבוד הדדי, ובלי קשר לשאלה אם הביקורת שהשמיע על פיטוריו מוצדקת – הבמה שלקח לעצמו היא ניצול בוטה של מעמדו ותפקידו. מערכת התוכנית שאיפשרה את חיסול החשבונות הנמוך הזה מעלה גם היא בתפקידה. ממרומי העץ שממנו הטילו את מימיהם, גם הסולם הכי גדול של אבא לא יעזור לרדת.

בקטנה

"כמה תובנות על העיתון של המדינה", סטטוס בפייסבוק על ספורט "ידיעות אחרונות"

"כמה תובנות על העיתון של המדינה", סטטוס בפייסבוק על ספורט "ידיעות אחרונות"

ביקורת תקשורת ספורט יש גם בפייסבוק: הקורא יוסי זעפרני חובט ב"ידיעות אחרונות".

לתגובות: yegerm9@walla.co.il