כמה כתבות קראתם, ראיתם או שמעתם שבהן שורת הפתיחה היתה "שוב חורצים את דינו של אדם באינטרנט"? אמצעי התקשורת המסורתיים אוהבים להביט בהתנהגות הגולשים בפייסבוק ולצקצק בלשונם. הם אוהבים להביט בבוז על האופן הנמהר, האלים, שבו ההמון חורץ את דינו של אדם לפני שנודעו כל העובדות. בצדק הם מפנים זרקור אל התופעה הזו, שכן היא אחת הרעות החולות של תרבות האינטרנט בישראל. גם אנחנו הקדשנו לה תשומת לב לא פעם.

אבל המקרה של הקומיקאי ירון ברלד, שנעצר בחשד שתקף מינית נערה בת 17, מציג פן שונה של התופעה. מי שניסה הפעם לארגן לינצ'טרנט בחשוד לא היו פמיניסטיות נזעמות, לא פעילי רשת, לא עדים למעשה, לא הקורבן ואפילו לא סתם אזרחים מודאגים. מי שמארגן את העניין הוא לא פחות מאשר העיתונאי הוותיק רפי רשף בתוכניתו "חמש עם רפי רשף" שבערוץ 10, לב התקשורת המרכזית בישראל.

ביום רביעי האחרון, זמן קצר ביותר אחרי שברלד יצא מעימות עם הנערה במשטרת חדרה, ניהל רשף אייטם ארוך שהוקדש כולו לפרשה. הוא ביקש עדכונים מכתבים על מה שהתרחש בעימות, הדגיש שככל הידוע לו (לרשף) ברלד נשבר במהלכו ופרץ בבכי, וסיים את האייטם בדברים אלו (העבירו לדקה 10:20):

עמוד הפייסבוק שלנו, חמש עם רפי רשף, כתבו לנו: האם נראה לכם שמדובר בתלונה קנטרנית או תלונה שתבשיל לכתב אישום או שהתיק ייסגר מבלי שירון ברלד בכלל יועמד לדין, והאם יוכל לחזור לעולם הבידור ולבמה ברגע שהתיק ייסגר. חמש עם רפי רשף בפייסבוק, אתם בהחלט מוזמנים לכתוב לנו, עכשיו".

האם הצופים יודעים מה באמת קרה באירוע? לא. האם רפי רשף מסר את פרטי האירוע במהלך האייטם ששידר? לא באמת. האם מישהו מהצופים שמע את גרסתו המלאה של ברלד? ממש לא. האם הם שמעו את גרסת הנערה? מובן שלא. האם הצופים מצוידים בכלים כלשהם כדי להביע דעה מלומדת על הפרשה? לא. אז מה? אז בואו נקרא כמה מהתגובות שפורסמו בפוסט הפייסבוק שהתפרסם על-ידי תוכניתו של רשף:

אבי חכם: "הומור? סתם אידיוט שמתאים לטלוויזיה רדודה ושטחית".

חדווה יוסף: "אני חושבת שלא יוגש כתב אישום, אבל אני אשמח אם הוא ינוח קצת ולא יחזור לטלוויזיה. ההתנהגות שלו וולגרית ומגעילה. תשומת לב אפשר להשיג בדרכים יותר יפות".

סיון גודייב: "איכס הוא נראה מטרידן סוטה".

שמואל מורדכייב: "לקבור אוטו בבית סוהר את הזבל הזה".

מתוך דף הפייסבוק של "5 עם רפי רשף", 26.2.14

מתוך דף הפייסבוק של "5 עם רפי רשף", 26.2.14

רפי רשף רוצה לחגוג על ברלד שלוש פעמים. פעם ראשונה כקומיקאי שעושה חיקויים פופולריים (אייטם). פעם שנייה כחשוד בפלילים (ברלד יוצא בפנים מזועזעות מתחנת המשטרה, גם זה אייטם). פעם שלישית כשהוא מזמין את הצופים להגיע לעמוד הפייסבוק של התוכנית עם לפידים בוערים. אחרי הכל, זה מה שעושים שם באינטרנט, לא? אני, אומר בעצם רפי רשף, עיתונאי רציני, אבל אתם, ובכן, אני מכיר אתכם. אין לכם אלוהים. אז במקום שתעשו את זה בעמוד הפייסבוק שלכם – בואו לעמוד שלנו ויאללה, תשפכו. אבל עכשיו, כן?

למרבה צערו של רשף, רבים מהמגיבים סירבו לשתף פעולה עם ההצעה המגונה:

עמליה עמית: "אתם מבקשים שנביע דעתנו אם התלונה תהפוך לכתב אישום. נו באמת, האם מדובר פה ברולטה או במשאלת לב של מישהו? מה זה משנה מה דעתנו או שזה נושא להימור או בידור? זה עניין גורלי מאוד למעורבים בפרשה ולא משחק להמונים, אלא להחלטת בית-המשפט ולא לינץ' כן או לא".

רעות נגר: "הפוסט שלכם מאוד מוזר – מה זאת אומרת 'מה דעתכם?' בנושא שעשוי להיות פלילי הן מהכיוון שהוא עשוי להיות מואשם במעשים מגונים בקטינה, או מאידך, מהכיוון שהנערה עשויה להיות מתלוננת שווא... זו שאלה שמתאימה לטוקבקיסטים המביעים דעות לא ענייניות. אני חושבת שכדאי שהמשטרה תעשה עבודתה ללא הפרעה תקשורתית, כי יש לנו מעין מנהג להעלות לגרדום בטרם יש בידינו את הפרטים לאמיתם.. בקיצור, דעתנו לא מעניינת, כל עוד אין עובדות מאומתות".

אסף דדון: "בארץ המדיה קיים מושג הנעשה ונשמע. קודם נעשה עליהום נשפוך דם נקי ואחר-כך נשמע מה יש למסכן לומר".

שלום עמרני: "רפי רשף הנכבד, אנא חכה עד שתסתיים הבדיקה ואל תשפוט כמו כל רשתות התקשורת, תן לבית-המשפט לשפוט".

מה נסגר עם הגולשים האלו? הם לא מבינים מה התפקיד שלהם במחזה שרשף אירגן להם? ולמה הם כותבים ככה על רפי? שוב חורצים את דינו של אדם באינטרנט.