רשות השידור והרשות השנייה יעבירו כל אחת 200 אלף שקל לעמותה הדואגת לזכויותיהם של לקויי שמיעה, כך הוסכם במתווה למתן פסק דין, שהוגש אתמול (רביעי) לבית-המשפט המחוזי בירושלים והגיע לידי "העין השביעית" באמצעות מערכת נט-המשפט.

הסכם זה, אם וכאשר יקבל תוקף של פסק דין, ישים סוף לתביעה ייצוגית שהוגשה לפני כשנתיים על רקע אי-היכולת לצפות בתוכניות רשות השידור עם כתוביות דרך ממירי עידן-פלוס. התביעה הוגשה על-ידי שלומי אבני, עורך-דין כבד שמיעה, המכהן בהתנדבות בעמותת "בקול – ארגון כבדי שמיעה ומתחרשים". אבני נתקל בקשיים לצפות בתוכניות ערוץ 1 במערך שידורי עידן-פלוס, שכן לטענתו, לא נוספו להן כתוביות סמויות עבור לקויי שמיעה, וזאת בניגוד להוראות החוק.

לפי כתב התביעה, שהוגש באמצעות עורכי-הדין אסף פינק ונעמי מה-נעים, הרשות השנייה, שמפיצה את מערך שידורי עידן-פלוס, מסרה לאבני לפני כשנתיים כי "רשות השידור טרם רכשה את הציוד המתאים לשם שידורי כתוביות סמויות דרך מערך עידן-פלוס". שידורי עידן-פלוס, מזכיר עו"ד אבני, החלו כבר במרץ 2011, והוא עצמו התריע על הבעיות הצפויות עוד קודם לכן. בשל התנהלות הרשויות דרש אבני פיצוי בסך כ-85 מיליון שקל (מאז, יש לציין, תוקנה התקלה וכיום ניתן לצפות בכתוביות הסמויות בשידורי רשות השידור בעידן-פלוס).

מודעה לשירותי הממיר עידן +, הרשות השנייה

"ערוצים ישראליים דיגיטליים נגישים". מודעה לשירותי הממיר עידן +, הרשות השנייה

רשות השידור, שיוצגה על-ידי עורכי-הדין מוטי ארד ולירון אמיר-קורן, טענה כי יש לדחות את התביעה, שכן העדר הכתוביות בשידוריה במערך עידן-פלוס נבע מ"קושי טכנולוגי שאינו באחריות או בשליטת רשות השידור". לדבריה, האחריות להפעלת מערך עידן-פלוס היא של הרשות השנייה. הרשות השנייה, שיוצגה על-ידי עורכי-הדין יאיר עשהאל, דרור גדרון ויונה ולרשטיין, טענה כי יש לדחות את התביעה בין היתר משום ש"רשות השידור היא זו אשר לא שידרה בתקופה מסוימת את הכתוביות למערך עידן-פלוס" והאחריות על הכתוביות מוטלת לפתחה.

לאחר כמה דיונים, שמיעת ההוכחות והסיכומים, ובעקבות המלצת שופט בית-המשפט המחוזי בירושלים דוד מינץ, הגיעו הצדדים להסכם שנושא את הכותרת "מתווה לפשרה". לפי ההסכם, בית-המשפט יציין בפסק דינו כי מיום תחילת השידורים במערך עידן-פלוס, ביולי 2011, ועד לספטמבר 2012 לא ניתן היה לצפות כלל בכתוביות סמויות בשידורי ערוץ 1 בעידן-פלוס וכי תקלות בכתוביות המשיכו עד ליוני 2013.

"כל אחת משתי המשיבות – רשות השידור והרשות השנייה", נכתב בהמשך מתווה הפשרה, "סבורה כי פעלה כדין במסגרת אחריותן על-פי דין ובהתחשב בבעיות החריגות שאירעו בעניין. ברם, למרות האמור, לצורכי פשרה בלבד, לאור נסיבות העניין, ותוך מתן מירב המשקל למהות הציבור שנפגע במקרה דנן, מסכימות רשות השידור והרשות השנייה לפיצוי של אוכלוסיית כבדי השמיעה צופי ערוץ 1 במערך עידן-פלוס, על הפגיעה שנגרמה להם בשל העיכוב שחל ביכולת לצפות כראוי בכתוביות סמויות בשידורים חיים בערוץ 1 במערך עידן-פלוס".

לפיכך הסכימו הרשויות להעביר כל אחת 200 אלף שקל לעמותת "בקול – ארגון כבדי שמיעה ומתחרשים". כמו כן, הוסכם כי רשות השידור תעביר 120 אלף שקל שכר טרחת עורך-דין ו-50 אלף שקל גמול לעו"ד אבני, שיזם את הבקשה. סכום ההוצאות שישולם על ידי הרשות השנייה ייקבע לפי שיקול דעת בית המשפט.

2745-07-12