הדסה

המשבר בבית-החולים הדסה נמצא עדיין במקום גבוה בסדר היום של העיתונים הכלליים, אולם העיתונים הכלכליים, כך נראה, עברו כבר לנושאים אחרים. אולי לכן משתנה בימים האחרונים מוקד הסיקור, ואת הדיון על החוליים הכלליים של מערכת הבריאות, על הרפואה הציבורית והפרטית ועל המשבר הניהולי המתמשך בהדסה, מחליף דיווח סטנדרטי ומוכר על מאבק עובדים.

"מתבצרים בהדסה" ("ידיעות אחרונות") ו"הפיטורים בדרך, עובדים מתבצרים" ("ישראל היום") הן הכותרות הראשיות של שני הטבלואידים הנפוצים. אותה תמונה, פחות או יותר, היא התמונה המרכזית בשערי שני העיתונים, ותמונה של העובדים המוחים בבית-החולים מופיעה גם בשערי "מעריב" ו"מקור ראשון". העיתונים מדגישים גם את הוראתו של מנכ"ל משרד הבריאות רוני גמזו לבתי-החולים שלא לקלוט רופאים מהדסה.

בשני הטבלואידים מתפרסמת בשער הפניה לטור פרשנות. ב"ידיעות אחרונות" כותבת שרית רוזנבלום בגנותם של העובדים השובתים, ש"יורים לעצמם ברגל", וקוראת לרופאים לשמש "מבוגר אחראי" ו"לחזור בהקדם לתפקוד מלא". ב"ישראל היום" כותב רן רזניק בגנותו של משרד הבריאות, שכשל מלטפל במשבר או בחולים הנפגעים ממנו, ומסיים בקריאה להלאים את הדסה.

גם בקבוצת "מעריב"-"מקור ראשון" הכוונת נקבעת על משרד הבריאות. "רופאי הדסה: ראשי משרד הבריאות 'הורסים את בית-החולים'", נכתב בכותרת הראשית של "מקור ראשון", המפנה לכתבה של אבי יופה. "פגישה קשה נערכה בין ראשי ועדי הרופאים בבית-החולים לשרת הבריאות יעל גרמן", נכתב בכותרת המשנה. "לדבריהם: השרה ומנכ"ל המשרד מנותקים מהנעשה בשטח ומובילים לפגיעה קשה בבית-החולים. גרמן: 'הפתרון בהדסה גם בידי העובדים'". ב"מעריב" הכותרת על השער היא "סגן שר הבריאות לשעבר ליצמן: 'התנהלות גרמן בהדסה משקפת את הכאוס בכל מערכת הבריאות'". גם כאן חותם אותו ציטוט של גרמן את כותרת המשנה.

מאבק העובדים אכן שולט בהתפתחות הנוכחית של המשבר בהדסה, ויש לו בוודאי חשיבות בפני עצמו וגם כחלק משגרה של מאבקי עובדים במשק, אולם ההתמקדות בו חוטאת למהות הכללית יותר של המשבר, ובעיקר – היא מצריכה סוג אחר של עיתונות.

אופיו של הסיקור הקודם של המשבר בהדסה דרש עבודה עיתונאית רבה יותר, חשיפת מידע חדש ובעיקר עבודת ניתוח עמלנית וידענית והתמקדות בתמונה הרחבה ולא במדורה התורנית. עם החזרת הלפיד לידיה של העיתונות הכללית, דורש אופי הסיקור בעיקר שליטה בתפעול מכשיר טלפון, ליקוט ציטוטים וניסוח כותרות. מהפרשנים נדרשת גם היכולת לבחור צד, תוך שקלול משקלן של הדמויות המעורבות כמקורות עבר, הווה ועתיד וההטיה הנוכחית של הנהלת העיתון.

יש, כמובן, יוצאים מן הכלל, אולם הכלל עצמו מוכיח שוב, גם במקרה של סיקור המשבר בהדסה, שישראלי המעוניין להשכיל במאורעות השעה דווקא באמצעות עיתון מודפס יצטרך לקנות מנוי לאחד העיתונים הכלכליים ולהתרחק מכמה מהעיתונים הכלליים.

מתוך עיתוני הכלכלה

"הדסה: בית-חולים שמעולם לא נוהל", נכתב בכותרת מאמר של מירב ארלוזורוב בעמ' 4 של "דה-מרקר". "פנסיה תקציבית לרופאים פורשים, העדר תמחור של פרוצדורות, ניהול ללא יעדים ומטרות, רופאים שמקבלים שעות נוספות אחרי שמיעטו לעבוד בבוקר, הסכם שר"פ שלא שונה 50 שנה, דירקטוריון מסורס ובעלים שמתפקדים כ'כיס עמוק'. הדסה הוא בית-חולים פרטי – שהתנהל כמו הגרועים במוסדות הציבוריים. כרוניקה של כישלון ידוע מראש – שרק המדינה הצליחה להיות מופתעת ממנו", נכתב בכותרת המשנה.

"בעקבות תחקיר 'גלובס': המדינה ביטלה הקמת המגדל הפרטי ברמב"ם", נכתב בכותרת הראשית של "גלובס". "החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג'ו, בשיתוף מנכ"ל משרד הבריאות רוני גמזו וצוות בפרקליטות המדינה בראשות אורית סון, מחסלת היום (ג') סופית את התוכניות של הנהלת בית-החולים רמב"ם, בראשות פרופ' רפי ביאר, להקים מגדל בן 20 קומות בבעלות פרטית במתחם בית-החולים הממשלתי", כותבים משה ליכטמן וסטלה קורין-ליבר. "במכתבים ששלחה החשבת למנהל רשות המקרקעין בנצי ליברמן, לפרופ' ביאר ולחברת ק.מ.ר (החברה הפרטית של אגודת הידידים של רמב"ם), המיוצגת על-ידי משרד הרצוג-פוקס-נאמן, היא קובעת כי עסקת המקרקעין שעל בסיסה מוקם הפרויקט היא תוצאה של הטעיה ומצג שווא למינהל מקרקעי ישראל ולגופי התכנון, מאחורי גבם של משרדי האוצר והבריאות".

"תהינו אם אהרון פוגל ייקח את אי.די.בי לדרך חדשה. אתמול הוא סיפק את התשובה", נכתב בכותרת במעלה שער "דה-מרקר", המפנה לשער האחורי של העיתון. "יו"ר אי.די.בי החדש, אהרון פוגל", נכתב שם בכותרת המשנה למאמר של איתן אבריאל, "הביע אתמול עמדה חד-משמעית בעד שימור המבנה הפירמידיאלי של אי.די.בי, ונגד החוק החדש שאמור לשפר את התחרותיות במשק. מה זה אומר עליו? מה זה אומר על בעלי השליטה החדשים באי.די.בי? ומה זה אומר עלינו?". ב"כלכליסט" כותבת אתי אפללו על נאומו של פוגל.

"אנחנו ה-0.15 אחוז", נכתב בכותרת הראשית העוקצנית של "כלכליסט", לצד כותרת הגג "הגופים הפיננסיים הגדולים בישראל נגד דורית סלינגר". "המפקחת על שוק ההון מבקשת לשים סוף לחגיגות דמי הניהול הכפולים בפנסיה. מבול הלחצים שמופעלים כדי לטרפד את המהלך הופך את העניין למאבק עקרוני על יכולתו של הרגולטור להגן על כספי החוסכים", נכתב בכותרת המשנה, המפנה לכתבה של גולן פרידנפלד. "מחקר מקיף ב-50 מדינות בארה"ב מצא כי המומחים שעולים הון לחוסכים לפנסיה לא מייצרים תשואה עודפת לאורך זמן. ראוי ללמוד היטב את הנתונים המאלפים שבמחקר לפני שמכריעים כמה ישלם החוסך הישראלי עבור ניהול הפנסיה שלו".

"קנס אישי למנהלי נמל אשדוד – על פגיעה בתחרות על יבוא רכב", נכתב בכותרת הראשית של "דה-מרקר". לפי כותרת המשנה, המפנה לכתבה של אבי בר-אלי ודניאל שמיל, "רשות ההגבלים חושדת כי הנמל הבטיח ליבואני רכב הנחות בתנאי שלא יפרקו מכוניות בנמל חיפה, ואף איים על חברה פרטית שניסתה להתחרות בו. הטיפול במכוניות בנמל הועבר לחברה בבעלות מקורב ליו"ר הוועד, אלון חסן. בצעד תקדימי שוקלת הרשות, כפוף לשימוע, להטיל קנסות אישיים על המנכ"ל לשעבר שוקי סגיס ועל סמנכ"ל הלקוחות בנמל – בסך 200 אלף שקל כל אחד".

ב"כלכליסט" כותב משה גורלי: "האם מדובר בסטארט-אפ משפטי חדש? ב-2013 הוגשו בישראל שלוש תביעות ייצוגיות על קרטל בינלאומי. עד כה טרם אושרה בארץ תביעה כזו, והשאלה הגדולה היא אם אכן יירשם התקדים הזה. קרטל בינלאומי הוא קרטל שנוצר בחו"ל, שחבריו אינם ישראלים, שהמזימה שנגדה מוגשת התביעה נרקמה בחו"ל וגם נחשפה שם במסגרת 'הלשנה', כשאחד מחברי הקרטל החליט לחשוף את הקשר בפני הרשויות. התביעה בישראל היא ניסיון לגייר את התביעה לשוק ולניזוק הישראלי".

עוד ב"כלכליסט", גיל קליאן כותב על המשבר בהדסה בראי המגזר השלישי: "המשבר בבית-החולים מוכיח שוב שגם ארגונים שאינם מכווני-רווח זקוקים לניהול כספים נכון. בארגון מידות, שמסייע למינהל תקין ב-200 חברות, מסבירים כיצד ניתן היה למנוע את הקריסה בעזרת מערך גיוס עצמאי בנפרד מנשות הדסה, העסקת מומחים שיחליטו כיצד יושקעו התרומות ושקיפות פנים-ארגונית וציבורית בדיווחים".

בית-שמש

ההתמודדות בבחירות לראשות העיר בית-שמש הוצגה על-ידי העיתונים כמלחמת דת, או למצער מלחמת תרבות; מן הצד האחד המחנה החרדי ומן הצד האחר חילונים ודתיים מתונים. ממילא בית-שמש זכתה לתשומת לב יתרה, בוודאי ביחס להזנחה של הפריפריה שמחוץ לתל-אביב הנהוגה בעיתונות. משה אבוטבול החרדי ואלי כהן החילוני היו בין המועמדים המעטים בבחירות לרשויות המקומיות שפניהם הפכו מוכרים.

אלא שהסיקור השוטף מלמד כי לפחות מבחינה עיתונאית, מדובר במלחמה בהעדר צד אחד. בעוד שהעיתונים הכלליים עוסקים בסוגיית הבחירות בבית-שמש רק בנקודות מפנה והכרעה, העיתונות החרדית עוסקת בה באופן תדיר. בעוד שהעיתונות הכללית מסקרת את המערכה מן הצד, או לפחות מנסה לשוות לסיקור תדמית כזו, העיתונות החרדית מתגייסת באופן ברור לשמש במה לקמפיין של צד אחד, וזאת תוך שהיא מצליחה לזנוח את המחנאות הארסית המפלגת אותה דרך קבע.

יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, מציג בפני קהל תומכיו את ראש העיר בית-שמש והמועמד שנית משה אבוטבול. בית-שמש, 15.2.14 (צילום: יונתן זינדל)

יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, מציג בפני קהל תומכיו את ראש העיר בית-שמש והמועמד שנית משה אבוטבול. בית-שמש, 15.2.14 (צילום: יונתן זינדל)

"מחזקים אחיזה: מטה הבחירות המרכזי של ראש עיריית בית-שמש נפתח בלב העיר הוותיקה", נכתב בכותרת ידיעה בעמ' 2 של "המבשר" (מאיר קליין). ידיעה צמודה נושאת את הכותרת "פורום ראשי הרשויות החרדיות התכנס להבעת תמיכה ברב משה אבוטבול" (מאיר קליין). גם בעמ' 2 של "המודיע" מתפרסמת ידיעה תחת הכותרת "מטה הבחירות המרכזי של ראש עיריית בית-שמש נפתח בלב העיר הוותיקה". הפעם אין איש חתום על הקומוניקט.

בשער "הפלס" נדפסת הכותרת "ראשי הערים החרדיות הכריזו על התגייסות לבחירתו מחדש של רה"ע בית-שמש הרב משה אבוטבול". הידיעה עצמה נדפסת בראש עמ' 2, לצד מאמר המערכת. הידיעה (א' בן-מנחם) נפתחת בקביעה שלפיה "הבחירות לראשות העיר בית-שמש נחשבות לגורליות עבור הציבור החרדי בכללותו".

ב"הארץ"

נראה שחיפושיו של "הארץ" אחר תמונה ראשית חזקה מכתיבים היום גם את תוכנה של הכותרת הראשית: "13 הרוגים במהומות אלימות באוקראינה". מעל לכותרת נדפסת תחילת דיווחו של אילן ליאור, המספק אישור מ"מקור ממשלתי בכיר" כי המדינה האפריקאית שאליה שולחת מדינת ישראל זרים – גם מסודאן – היא אוגנדה. "בכיר ישראלי: עשרות מבקשי מקלט מאפריקה מוטסים בחשאי לאוגנדה", לשון הכותרת.

בית-המעצר לזרים חולות שבנגב, 17.2.14 (צילום: פלאש 90)

בית-המעצר לזרים חולות שבנגב, 17.2.14 (צילום: פלאש 90)

בעמ' 5 נמשך העיסוק בזרים והגירה עם המשך דיווחו של ליאור, הכותב כי גם שוהים במתקן חולות אישרו כי נציגי המדינה לחצו עליהם לחתום על טופסי "יציאה מרצון" כשהיעד הוא אוגנדה. שתי הידיעות הנוספות בעמוד הן "הרוג ופצועים רבים במהומות במתקן מבקשי מקלט אוסטרלי" ו"עוזרות הבית בהונג-קונג: העסקתנו היא עבדות". מתחת לאלו מתפרסמת הבהרה: "בניגוד למשתמע ממאמרו של קובי ניב ('האנטישמיות הנכונה', 17.2), במרכז הבינתחומי בהרצליה לומדים גם סטודנטים בני העדה האתיופית וסטודנטים מאריתריאה, דרום-סודאן, טוגו ועוד. זה שנים אחדות פועלת בו התוכנית 'ישראל שבלב', שבמסגרתה למדו ולומדים מדי שנה עשרות סטודנטים מבני העדה האתיופית".

האחר

ב"ידיעות אחרונות" מעניקים בולטות לדיווח על מעשה נבלה. "ירו לנו על הבית. שברו חלונות. שפכו שמן במדרגות? למה? גם אנחנו בני-אדם" הוא הציטוט המודפס בתחתית שער העיתון, ובהמשך לו הכותרת "חוסים המתגוררים בדירת אקי"ם שהותקפה בצהלה מדברים על הפחד, על הכאב ועל העלבון". כל עמ' 10 מוקדש לנושא, כמו גם כתבת השער של המוסף היומי.

תרבות

ב"גלריה", מוסף התרבות של "הארץ", כותבת תמר רותם כתבת מעקב לתחקיר שלה על אודות יו"ר המועצה לתרבות ואמנות חיים פרלוק: "מינוי חבר מדור ללא ידיעת ראש המדור עצמו; ניסיון בהול לאייש מדור אחר, למרות חשש לניגוד עניינים; הוראה המונעת בפועל מאנשי משרד החוץ להשתתף בפגישות מקצועיות הנוגעות להם", מסכמת כותרת המשנה.

ענייני תקשורת

אתמול נכתב כאן בסקירת העיתונות כי ב"כלכליסט" התפרסמה הבהרה בנוגע לכתבה של שאול אמסטרדמסקי ושניר הנדלר, וכי הכתבה עצמה הוסרה מאתר העיתון. ב"כלכליסט" מוסרים שהתיקון היה בקשר לניסוח הכותרת בלבד (שהיתה הכותרת הראשית של העיתון), ולפיה בטבע איימו על רשות המסים, אך העיתון עומד מאחורי כל מה שנכתב בכתבה עצמה. היעלמות הכתבה מהרשת היתה, כך טוענים ב"כלכליסט", תקלה בלבד. ואולם, גם היום לא השכלתי למצוא אותה באתר "כלכליסט".

"22 שקל לשעה למתרגמי הכתוביות בטלוויזיה: יפתחו בשביתה בשבוע הבא", נכתב בכותרת הידיעה המרכזית במדור החדשות של "גלריה" (רותה קופפר). "לדברי עליזה פרידמן, יו"ר הוועד הארצי של מתרגמי הכתוביות בטלוויזיה, 'הגופים [המשדרים] מתחרים ביניהם במכרזים שבהם אין שום דרישה לאיכות תרגומים, ומי שזוכים בהם הם מי שמציעים את המחיר הזול ביותר. הם מגלגלים את ההפחתה במחיר לפתחם של המתרגמים, כאשר לאולפני התרגום הפרטיים נותר מרחב תמרון מאוד קטן".

ב"דה-מרקר" מדווחים נתי טוקר וצבי זרחיה על דיון אתמול בוועדת הכספים בדו"ח ביקורת פנימית חמור על התנהלות מערך הגבייה ברשות השידור, תחת הכותרת "סמנכ"ל הגבייה ברשות השידור: 'ייתכן שעורכי-דין גבו כספים מתחת לשולחן'".

באותו עמוד חתום טוקר על מאמר דעה תחת הכותרת "לחשוף את פרשת אדלסון אחת ולתמיד". ב"גלובס" מדווח לי-אור אברבך כי ערוץ 10 שלח מכתב לרשות השנייה ובו הוא דורש שלא לחשוף את הפרוטוקולים הנידונים.

ראובן וייס ומאיר תורג'מן מדווחים ב"ידיעות אחרונות" כי תחנת הרדיו הצבאית גלי-צה"ל תעבור מיפו ללוד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מככב ב"ידיעות" בידיעת כיתוב תמונה מחמיאה הנפרשת לאורך חלקו העליון של עמ' 6 (גואל בנו ואיתמר אייכנר).

שר הפנים גדעון סער מככב בידיעת תצלום מחמיאה קטנה יותר, בתחתית עמ' 20.

בעמוד הלפני אחרון של העיתון, עמ' 30, מתפרסמת ידיעת תצלום בכיכובה של קייט מידלטון. הנסיכה הבריטית נראית בתצלום כשהיא אוספת צואת כלב ממדשאה.