הפרסומות המעודדות את הציבור הישראלי להצטרף למאגר הביומטרי יישאו מעתה והלאה הודעה שלפיה ההצטרפות למאגר אינה בגדר חובה, וכי אדם המנפיק תעודת זהות "חכמה" למעשה תורם את פרטיו למאגר הביומטרי – כך הוחלט בדיון שנערך הבוקר (19.2.14) בבג"ץ, בעקבות עתירה שהגישו התנועה לזכויות דיגיטליות ושלושה מחבריה נגד שר הפנים, רשות האוכלוסין וההגירה, הרשות השנייה ורשות השידור.

בחודשים האחרונים מקדם משרד הפנים קמפיין פרסומי שמטרתו לעודד את הציבור להנפיק תעודות זהות "חכמות", וזאת תוך הסתרת העובדה שהנפקתן כרוכה בהצטרפות למאגר הביומטרי, כמו גם את עצם היותו של הפרויקט בגדר ניסוי.

השופטת מרים נאור: "כשצפיתי באופן אישי בטלוויזיה בתשדיר הזה אמרתי בלבי, 'למה לא אומרים שזה פיילוט ואין חובה'"

על-פי הצו הממשלתי שמתוקפו פועל הניסוי, רשות האוכלוסין וההגירה רשאית לגייס משתתפים באמצעות מסע פרסום – אם כי עליה לכלול בו מידע על כך שהמיזם פועל במסגרת תקופת מבחן, שאדם עדיין רשאי להנפיק תעודת זהות רגילה, ושהפרטים הנאספים במסגרת הנפקת תעודת זהות ביומטרית נשמרים במאגר מרכזי. רשות האוכלוסין וההגירה, טענו העותרים, לא ציינה פרטים אלה – ובכך הטעתה את הציבור. על רקע זה, בין היתר, ביקשו אנשי התנועה לזכויות דיגיטליות מבג"ץ להורות על גניזת הקמפיין.

"נדמה לנו שלמנוע כליל פרסומת אין שום עילה", אמרה בדיון שנערך הבוקר השופטת מרים נאור, המשנה לנשיא בית-המשפט העליון. "יחד עם זאת, כשצפיתי באופן אישי בטלוויזיה בתשדיר הזה אמרתי בלבי, 'למה לא אומרים שזה פיילוט ואין חובה'. ולכן הצעתנו היא שבפרסומות עתידיות, ככל שיהיו כאלו, תיכלל איזה פסקה שמבהירה שבשלב הזה אין חובה להשתתף בזה ושמדובר בפיילוט או כל ניסוח דומה, ובכך יבוא לציון גואל".

בעקבות הצעתה של השופטת דנו הצדדים ביניהם בנוסח הגילוי הנאות שיוצמד לפרסומים, ולבסוף הוחלט כי מעתה יצוין בפרסומות למאגר הביומטרי כי מדובר בפרויקט ניסויי שאין כל חובה לקחת בו חלק, וכי אדם שיעדיף להימנע מהצטרפות למאגר יוכל להנפיק תעודת זהות רגילה תוך שמירה על כל זכויותיו. "ראוי היה שאנשים יבינו שמדובר בתקופת מבחן, ולא חיוב", אמרה השופטת נאור.

טענה קודמת שהעלו העותרים, באמצעות עורכי-הדין יהונתן קלינגר ואוריה ירקוני, ולפיה תוכנם של התשדירים שנוי במחלוקת פוליטית ולכן אין לשדרם מתוקף חוק הרשות השנייה וחוק רשות השידור, לא הועלתה בדיון.

בג"ץ 7128/13