"הטורים של אלדד יניב ב'וואלה' – מדהים שזה עובר בשקט", היתה הכותרת לפוסט קצר שפירסם בחודש שעבר עיתונאי ערוץ 10 רביב דרוקר. דרוקר העלה תהייה: כיצד ייתכן שרצף הגילויים החושפניים שכלולים בטורים שמפרסם אלדד יניב באתר "וואלה" מאז דצמבר האחרון אינו מניב ידיעות המשך?

הטורים של יניב, שמתבססים על חוויותיו האישיות כעורך-דין ויועץ אישי של פוליטיקאים ישראלים, כוללים גילויים מגוונים. החל מרכילות (לדבריו, איש העסקים האוסטרי מרטין שלאף ליווה שרים בממשלה לביקורים בבתי-זונות בווינה), דרך התנהלות שלכל הפחות ראויה לבדיקה (לטענתו, אביגדור ליברמן ובנימין בן-אליעזר קיבלו שירותים משפטיים מיניב בחינם ובו בזמן העבירו למשרדו לקוחות גדולים שהיו תחת השפעתם), ועד להאשמות אישיות קשות (יניב טוען כי אהוד ברק יזם חקירת שווא נגד אמנון ליפקין-שחק כדי לפגוע בסיכוייו בבחירות).

אלדד יניב (צילום: יוסי זליגר)

אלדד יניב (צילום: יוסי זליגר)

כמה מהסיפורים פורסמו בעבר, הן על-ידי יניב ישירות, ברשתות החברתיות ובסרטונים שהכין במסגרת תעמולת הבחירות לכנסת של מפלגתו ארץ-חדשה, והן בראיונות שהעניק לתקשורת, ובראשם הראיון שהעניק לגידי וייץ ופורסם ב"הארץ" לפני כשנתיים. עם זאת, בטוריו החדשים שבאתר "וואלה" מוסיף יניב פרטים על טענות שהעלה בעבר ומעלה טענות חדשות, שטרם השמיע.

"אני חשבתי שאני מכיר אותו, יודע מה עשה", העיד דרוקר על יניב בפוסט שפירסם. "טעיתי בענק. בינתיים הוא כתב שישה טורים ולא הכרתי את הרוב המכריע של הסיפורים. מדהים". אחד הסיפורים החדשים של יניב, אגב, הוא על ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שהצליח לשים ידו על מסמך שנוגע לחברת טאורוס של אהוד ברק, מסמך שהתגלגל לידיו של דרוקר.

דומה שאין עיתונאי בישראל שציפה לראות ידיעות המשך לגילויים של יניב ב"ידיעות אחרונות" או ynet, שני כלי התקשורת המזוהים ביותר עם הפוליטיקאים שמוזכרים בטוריו של יניב, ושיניב תקף בחריפות את המו"ל שלהם ארנון מוזס – אולם מדוע כלי תקשורת אחרים אינם מפרסמים דיווחים חדשותיים בעקבות החשיפות ב"וואלה"? האם חשש מתביעת דיבה מנחה אותם? עד כה, לא ידוע על איום שכזה בעקבות פרסומיו של יניב. האם אינם מייחסים אמינות לעדויות של יניב? האם העורכים חושבים שהחומרים של יניב פשוט לא חשובים ולא מעניינים?

"ישראל היום", למשל, שאינו בוחל בידיעות המשך כשמושאי הביקורת הקבועים שלו סופגים פרסומים שליליים מכלי תקשורת אחרים, יכול היה לרוות נחת מטוריו של יניב. אחד מהם אף קיבל את הכותרת: "הסיפור האמיתי: מי גנב לנתניהו את השלטון?". בכל זאת, עד היום לא פורסמה בחינמון ידיעה אחת בעקבות טוריו של יניב.

"הייתי חלק מהקוזה נוסטרה של ישראל", אלדד יניב במוסף "הארץ", 20.4.12

"הייתי חלק מהקוזה נוסטרה של ישראל", אלדד יניב במוסף "הארץ", 20.4.12

"דה-מרקר" ו"הארץ" העניקו בעבר פתחון פה נרחב יחסית ליניב, אך גם הם נמנעים עד כה מלדווח על גילוייו החדשים. "מעריב" תחת שלמה בן-צבי הפך לעיתון עצמאי יותר, שמדווח פעמים רבות על סמך פרסומים בכלי תקשורת אחרים, אך גם הוא בינתיים שותק לנוכח הטענות הקשות של יניב. כמוהו גם "כלכליסט", "גלובס", חדשות ערוץ 2 ומהדורות החדשות בערוץ 1 וקול-ישראל.

גם בחברת החדשות של ערוץ 10, ביתו המקצועי של דרוקר, טרם פירסמו ידיעה בעקבות הטורים של יניב, וגם לא בתוכנית התחקירים "המקור" בהובלתו. בתגובה לפניית "העין השביעית" מסרו גורמים בחברת החדשות של ערוץ 10 כי "חלקים מן הטורים אכן מעלים שאלות מטרידות ששוות בדיקה עיתונאית". תוספת, 20.2.14: רביב דרוקר מציין כי מערכת "המקור" הציעה ליניב להתארח בתוכנית, להציג את סיפוריו, להשיב על שאלות ולספק הוכחות לטענותיו, אך הוא בינתיים העדיף שלא לעשות כן.

עורך "הארץ" אלוף בן היה העורך היחיד שהסכים להשיב בשמו לפניית "העין השביעית" בנוגע לטורים של יניב. בן הזכיר את הראיון המקיף שערך וייץ עם יניב והוסיף כי במערכת יעיינו שוב בטורים החדשים. נראה, אם כך, שיניב ייאלץ להמתין עוד זמן ממושך בטרם יינתן הד לפרסומיו, אם בכלל.

"אני לא רוצה להיכנס לנעליים של אחרים", אומר ינון מגל, עורך "וואלה", בתשובה לשאלה מדוע לדעתו אין ידיעות המשך לטורים של יניב. "אני מאמין שבסופו של דבר, ככל שהעדויות יימשכו יהיה קשה להתעלם מהעוצמה של הדברים". בינתיים, גם באתר "וואלה" מסתפקים בפרסום הטורים כפי שהם, ולא מלווים אותם בידיעות חדשותיות. מגל אומר כי הוקדשה לכך מחשבה, ואפשר שבעתיד יפרסם האתר ידיעת המשך לאחד הטורים, ככל שיימצא ראוי.

בתשובה לפניית "העין השביעית" נמסרה מרשות השידור תגובה כללית, בזו הלשון: "שיקולי העריכה של עיתונאי רשות השידור בידיהם. כמו כן, במקרה הזה מנכ"ל רשות השידור, המשמש העורך הראשי, מנחה וקובע במידת הצורך. הכל על-פי כללי מסמך נקדי ושיקול דעתו המקצועי". 

ב"דה-מרקר", "גלובס", "ישראל היום", "מעריב" וחדשות ערוץ 2 העדיפו שלא למסור תגובה. מ"ידיעות אחרונות" ואתר ynet לא נתבקשה תגובה.