בחודש שעבר הוגשה לבית-המשפט המחוזי מרכז בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך 18 מיליון שקל נגד ערוץ הספורט וחברת הלוויין יס. התביעה יוצאת נגד דרישות תשלום שמשגר ערוץ הספורט לבעלי עסקים ברחבי המדינה בטענה להפרת זכויותיו.

התובע, רפיק ססונוב, הוא בעלים של בית-קפה קטן בקריית-ביאליק בשם טרויה. לטענתו, בשנה שעברה בלשו אחריו חוקרים מטעם ערוץ הספורט ובהמשך נשלחה אליו דרישה לתשלום 100 אלף שקל בטענה כי הקרין את שידורי הערוץ בבית-העסק בלא רשות.

ססונוב מכחיש את הטענות בדבר הפרת זכויות יוצרים ומצהיר, באמצעות עורכי-הדין ניר אלבו, סיגל לביא-אלבז ומירב יטח-וולינץ, כי הטלוויזיה שבקיוסק שלו אינה מיועדת לבידור הלקוחות, אלא נועדה להעביר את זמנם של העובדים, הנמצאים במקום 14 שעות ביממה. טענה דומה הועלתה לאחרונה בתביעה שהגישה חברת צ'רלטון נגד קיוסק בחיפה, והתקבלה.

"GOLD 5+", לוגו אחד מהערוצים שמפעיל ערוץ הספורט

לוגו אחד מהערוצים שמפעיל ערוץ הספורט

לדבריו, בעקבות דין ודברים עם אנשי ערוץ הספורט, הסכים לשלם להם 5,500 שקל "מתוך פחד פן יבולע לו ומאחר והובהר לו מן הצד השני כי תוגש נגדו תביעה על סכום של מאות אלפים". אולם אחרי שסיים את המחלוקת עם הערוץ החליט לבקש בעצמו פיצוי בגין מה שהוא רואה כהתנכלות של הערוץ וחברת הלוויין לו ולבעלי עסקים כמותו.

בתביעתו טוען ססונוב כי בחברת יס לא מבהירים לבעלי העסקים את כללי השידור במקומות ציבוריים בעת מכירת השירות וכי בערוץ הספורט מעדיפים לא להסדיר את התשלום מראש, אלא פועלים בכוונה תחילה כדי לגבות תשלומי קנסות גבוהים.

ססונוב מתאר כיצד קיבל את המכתב שבו נדרש לשלם 100 אלף שקל ומוסיף: "הנתבעת 2 [ערוץ הספורט] משגרת מכתבים אלה, חדשות לבקרים, ללקוחותיה של הנתבעת 1 [yes] (בעיקר לעסקים קטנים), וכתוצאה מכך משלשלת הנתבעת 2 לכיסה, שלא כדין, סכומי עתק, [...] מכתבי הדרישה נשלחים כשהם נושאים סכומים אסטרונומיים, תוך ניסיון לעוור עיניהם של הלקוחות ולגרום להם להגיע להסדרי פשרה, וכל זאת מתוך פחד וחשש פן יבולע להם.

"למעשה", נכתב בהמשך כתב התביעה, "פתחה הנתבעת 2 [ערוץ הספורט] מפעל לגביית כספים מלקוחותיה של הנתבעת 1 [yes], תוך הטעיה, חוסר תום לב ועשיית עושר שלא כדין".

 טרם הוגשו כתבי הגנה. 

21718-01-14