בשבוע שעבר התפרסם באתר ynet ראיון שערך בוושינגטון הכתב הבכיר אטילה שומפלבי עם אשת העסקים קרלי פיורינה, לשעבר מנכ"ל חברת הענק HP. הראיון פורסם במדור הכלכלה של ynet ונראה כתוכן מערכתי לכל דבר, אך בפועל נעשה בעקבות יוזמה של מחלקת השיווק במרכז ללימודים אקדמיים ותוך שיתוף פעולה עימה.

על אף שהראיון עוסק בקריירה ועסקים, מי שהוטס לוושינגטון וביצע אותו אינו כתב חינוך או כלכלה, אלא כתב פוליטי-מדיני; על אף שלאשת העסקים ניסיון נרחב ודעות מגובשות בשלל תחומים, הראיון התמקד בנושא הקריירה ובשאלה כיצד להתקדם בעולם העסקים; וחרף העובדה שכהונתה ב-HP היתה שנויה במחלוקת (הוכרחה להתפטר על-ידי דירקטוריון החברה, כיכבה ברשימות עיתונאיות של "המנכ"לים הגרועים אי-פעם" וכשלה גם בניסיון לפתח קריירה פוליטית), היא מוצגת לגולשי ynet כ"גורו עסקית" בעלת "הישגים עסקיים יוצאי דופן".

ynet. דף הראיון

ynet. דף הראיון

בגוף הכתבה טמון רמז לטבעו האמיתי של הראיון. באחד המשפטים בפסקה הפותחת נכתב כי הראיון הוענק "ל-ynet בשיתוף המרכז ללימודים אקדמיים". רמז נוסף אפשר למצוא במודעות הענק למכללה שמעטרות את עמוד ynet שבו מופיע הראיון, ומקדמות אף הן את העצות העסקיות שהעניקה פיורינה לתלמידי המכללה. זאת ועוד, בערוץ היוטיוב של המכללה הפרטית מופיעה גרסה ארוכה יותר של הראיון. בעוד שהראיון ב-ynet נפתח בדברי הקדמה וברכה מפי שומפלבי לגולשי האתר, הגרסה שבערוץ המכללה הנפתחת בדברי ברכה שהקליט העיתונאי במיוחד עבור תלמידי המרכז ללימודים אקדמיים.

לדברי שמואל רוזנבלום, דובר המרכז ללימודים אקדמיים, מדובר בראיון ראשון מני כמה שמתוכננים במסגרת שיתוף הפעולה עם ynet, שיתוף פעולה שנוצר ביוזמת המכללה. רוזנבלום מסביר כי למכללה יש רצון להעניק לסטודנטים שלה, מעבר למחויבות האקדמית לפי דרישות המל"ג, גם הצצות לעולם העסקים המעשי. במסגרת זו עלה הרעיון לאפשר להם לקבל עצות מעשיות מאנשי עסקים בולטים (אגב, השאלה הראשונה של שומפלבי היא אם לבחור ב"כסף קל" או בלימודים אקדמיים).

נראה, אם כן, שלפנינו דוגמה נוספת לאופן שבו אתר ynet תחת העורך הראשי ערן טיפנברון מאפשר לגורמים מסחריים לחדור אל המערכת. מה שנחזה כראיון עיתונאי עם אשת עסקים מתפקד במקביל גם כפרסומת למכללה פרטית.

כתב ynet אטילה שומפלבי מראיין את קרלי פיורינה (צילום מסך)

כתב ynet אטילה שומפלבי מראיין את קרלי פיורינה (צילום מסך)

"אנשים נוטים להתחלק לשניים: יש אנשים שרואים מגבלות בכל מצב ויש אנשים שרואים אפשרויות בכל מצב. והאנשים שרואים אפשרויות במצבים, דבר שבא בדרך כלל עם אופטימיות ונמרצות, הם ישיגו יותר", אמרה פיורינה לשומפלבי בתחילת הראיון"בכל עבודה שאתה מקבל, יהיו אילוצים ומגבלות ויש אנשים שיסתכלו על עבודה מסוימת ויגידו, 'אני לא יכול לעשות את זה', 'אף אחד לא נותן לי לעשות את זה', ויש אנשים אחרים אומרים, 'אבל אני כן אוכל לעשות את זה', ו'אני יכולה לנסות את זה' [...]".

גם מערכות חדשות ועיתונאים ניצבים יום-יום בפני אילוצים ומגבלות; מחסור בתקציבים מחד ומחויבויות מקצועיות ואתיות מאידך. יהיו מערכות חדשות ועיתונאים שיסתכלו על האילוצים התקציביים והמגבלות האתיות ויגידו שהם אינם יכולים למכור את שמם הטוב ואת האינטגריטי המקצועי שלהם עבור "שיתוף פעולה מסחרי". לעומת זאת יהיו מערכות חדשות ועיתונאים אופטימיים ונמרצים שינסו בכל זאת למצוא את הדרך לפרוץ את האילוצים ולהגמיש את המגבלות.

באתר ynet נמנעו מלהשיב לפניית "העין השביעית" והסתפקו ב"אין תגובה". בין היתר לא ענו באתר לשאלות מי מימן את נסיעתו של הכתב ואת הפקת הראיון, מי קבע מה יהיה נושא הראיון ומי ניסח את השאלות שהופנו לאשת העסקים.