ב-2 בפברואר 2004 פירסם עיתונאי "הארץ" יואל מרקוס גילוי מהדהד: ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, סיפר לו כי בכוונתו להוציא לפועל תוכנית לפינוי כל היישובים הישראליים ברצועת עזה, על כל תושביהם, כמו גם שלוש התנחלויות מבודדות בגדה המערבית. היוזמה, ששרון הדביק לה את הכינוי הממותג "ההתנתקות", עמדה בניגוד לעמדות שעליהן הצהיר בטרם בחירתו לראשות הממשלה, ובניגוד לעמדותיהם של רוב חברי מפלגתו.

התהפכותו המפתיעה של ראש הממשלה, שנאלץ באותם ימים להתמודד עם פרסומים על פרשות שחיתות שבהן לקחו חלק הוא ואנשיו הקרובים ביותר, קלעה עיתונאים וכלי תקשורת רבים למבוכה: הדחף להמשיך בחשיפת פרטיהן של הפרשות שנקשרו בשמו של שרון נמהל ברצון להגן עליו כדי שיוכל להוציא לפועל את התוכנית המורכבת והחריגה.

בכנס שנערך במכון ון-ליר כשנה לאחר הצהרתו של שרון וכחצי שנה לפני צאת התוכנית לפועל, חלק העיתונאי אמנון אברמוביץ' את פתרונו לקונפליקט באמצעות משל: על שרון צריך לשמור כמו ששומרים על אתרוג – בקופסה אטומה, עם ספוגית וצמר גפן. האמירה של אברמוביץ', כמו גם ההתוודות על עמדתו האישית, עוררו פולמוס נרחב מעל דפי "העין השביעית", אז דו-ירחון מודפס, ומעל בימות נוספות. להלן כמה מעיקריו של אותו פולמוס.

אנחנו גויסנו לכל החיים / נחום ברנע

מי שמעגל את פינותיו של שרון לא רק מועל בתפקידו המקצועי: הוא חוטא ביומרה שאין לה שחר. תפקידנו הוא לדווח, לחשוף, לבקר, להשכיל את הבריות ולהשפיע על סדר יומן ("העין השביעית", גיליון 55, 1.3.05)

השומר של אריק / יניב זך

בימין טוענים שהתקשורת עושה לראש הממשלה חיים קלים בגלל תמיכתם בהתנתקות. הגיע אמנון אברמוביץ' לכנס בנושא, והצדיק אותם (nrg מעריב, 26.4.05)

אריאל שרון מאכיל בן בקר. חוות השקמים, 1996 (צילום: משה שי)

אריאל שרון מאכיל בן בקר. חוות השקמים, 1996 (צילום: משה שי)

סותמים את האף / ארן ליביו

חלק לא מבוטל מהעיתונאים מתעלמים מהתנהלות בלתי תקינה של ראש הממשלה ובלבד שתוכנית ההתנתקות תצא אל הפועל. בסופו של התהליך הם עלולים לגלות כי צמחו להם גם קרניים ("העין השביעית", גיליון 56, 1.5.05)

רתומה לעצמה / ב. מיכאל

התקשורת הישראלית ("ברובה" ראוי להוסיף – כדי להימנע מהכללות לא הוגנות) כבר מזמן אינה מסוג התקשורות הנרתמות להשקפות עולם. זו תקשורת משרתת ולא תקשורת מרדנית. תקשורת מחניפה ולא תקשורת מתסיסה. תקשורת מובלת ולא תקשורת מובילה ("העין השביעית", גיליון 56, 1.5.05)

הפגנה נגד תוכנית ההתנתקות. ירושלים, 25.7.04 (צילום: שרון פרי)

הפגנה נגד תוכנית ההתנתקות. ירושלים, 25.7.04 (צילום: שרון פרי)

רוח גבית / אמנון לורד

נכון שלא כל בכירי התקשורת מובילים את התמיכה באריאל שרון ובתוכנית ההתנתקות שלו באותו חירוף נפש כמו זה שמפגין יואל מרקוס ב"הארץ", אבל ככלל הם מפגינים את תמיכתם באופן שמסכן את הדמוקרטיה בישראל ("העין השביעית", גיליון 56, 1.5.05)

כולנו ישנים במטוס ראש הממשלה / קווה שפרן

כולנו טסים יחד כבר שנה וחצי, בערבוב לא נסלח בין עיתונאים לשלטון, לעבר היעד שראש המשפחה הציב – ההתנתקות ("העין השביעית", גיליון 56, 1.5.05)

מקהלה מדברת / רן בנימיני

נכונותם של רבים מהמתיישבים להתפנות הפתיעה את הציבור, מה שמעיד שהתקשורת לא דיווחה בזמן אמיתי על התהליך שקדם לכך ("העין השביעית", גיליון 56, 1.5.05)

הפגנת תמיכה בתוכנית ההתנתקות. בית ראש הממשלה, 5.6.04 (צילום: שרון פרי)

הפגנת תמיכה בתוכנית ההתנתקות. בית ראש הממשלה, 5.6.04 (צילום: שרון פרי)

בזכות הגיוס, בגנות ההשתמטות / אמנון אברמוביץ'

מרבית אנשי הימין, הכותבים בעיתונים ומופיעים בטלוויזיה וברדיו, אינם עיתונאים מקצועיים, אלא שגרירי עמדה. מחגי סגל ועד ישראל הראל, מאורי אליצור ועד אורי אורבך, מאליקים העצני ועד נדב העצני – איש מהם אינו סוכן ידיעות. כולם סוכני השפעה ("העין השביעית", גיליון 56, 1.5.05)

שרון והאתרוג –– מזימה גלויה / שמעון כהן

זמן רב מנסים מתנגדי ראש הממשלה שרון לטעון בפורומים אלה ואחרים שכאשר מדובר בראש הממשלה שרון, הרי שציפורניו ושיניו של כלב השמירה של הדמוקרטיה, הלא הוא העיתונות, שויפו לחלוטין ("ערוץ 7", 2.5.05)

מחוץ להתנחלות נווה-דקלים, 19.5.05 (צילום: פייר תורג'מן)

מחוץ להתנחלות נווה-דקלים, 19.5.05 (צילום: פייר תורג'מן)

היחס המגונן כלפי שרון מסוכן והרסני / מרדכי קרמניצר

מסקנתו של אמנון אברמוביץ' בדבר היחס המגונן כלפי שרון מסוכנת והרסנית מאין כמותה ("העין השביעית", גיליון 57, 1.7.05)

נפלאות האובייקטיביות / רן אדליסט

יש היום מאבק על לבה ונשמתה של החברה הישראלית וככה זה במלחמה, אתה לא יכול להיות מן האו"ם אם יש לך השקפת עולם כשהצד השני עושה את כל מה שמצטייר בעיניך כרע שמעבר לחוק ולנורמה ("העין השביעית", גיליון 57, 1.7.05)

אתרוג, לימון ופועל מהשטחים / אמנון אברמוביץ'

ידיעה היא ידיעה. דעה היא דעה. מלכות במלכות אינה נוגעת. לא צריך להיות אקרובט, די להיות עיתונאי סביר כדי להבין את ההבדל ולסמן אותו ("העין השביעית", גיליון 57, 1.7.05)

פלסטינים שורפים בית-כנסת לאחר סיום ההתנתקות. נצרים, 12.9.05 (צילום: אחמד חטיב)

פלסטינים שורפים בית-כנסת לאחר סיום ההתנתקות. נצרים, 12.9.05 (צילום: אחמד חטיב)

מי מפחד מדעה? / כרמית גיא

האם השקפת עולמי השפיעה על עבודתי? בלי ספק, כפי שהיא משפיעה על כל כתב, שדר ועורך. האם פירוש הדבר שניצלתי את הבימה הזאת כדי להפיץ אותה ברבים? הייתי רוצה לקוות שלא ("העין השביעית", גיליון 57, 1.7.05)

מיהו יהודי? / רלוקה גנאה

בחודשים האחרונים, האישיות הציבורית הפופולרית ביותר בערוץ היהדות של אתר nrg מבית "מעריב" היא אמנון אברמוביץ' ("העין השביעית", גיליון 57, 1.7.05)

"התקשורת ובג"ץ שיתפו פעולה עם שרון" / אפרת וייס

פנחס ולרשטיין, ראש המועצה האזורית בנימין, תוקף את "האליטות החדשות", כהגדרתו, שסייעו להצלחת תוכנית ההתנתקות (ynet, 31.8.05)

הכנס במכון ון-ליר

וידיאו: המושב השלישי בכנס שנערך במכון ון-ליר ב-21.2.05, שבו נטבע משל האתרוג. בהשתתפות העיתונאים אמנון אברמוביץ' ונחום ברנע (מנחה: אמיר אורן)