חברי-כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה פועלים לביטול הצעת החוק הממשלתית המבקשת לאסור באופן מוחלט על פרסום מוצרי עישון. היוזמה, שמובילה ח"כ גילה גמליאל (ליכוד), נחשפה בדיון סוער שנערך שלשום (7.1.14) בוועדת הכלכלה של הכנסת. הצעת החוק הממשלתית, שכבר אושרה בקריאה ראשונה, נועדה ליישר קו בין מדינת ישראל ליתר המדינות החתומות על אמנה בינלאומית לצמצום העישון. אישורו של החוק מאיים לגרוע עשרות מיליוני שקלים מסך הכנסותיהם השנתי של העיתונים, הפועלים לריכוך ההצעה שכם אל שכם עם חברות הטבק.

ח"כ יעקב ליצמן בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, 7.1.14 (צילום: פלאש 90)

ח"כ ליצמן, שלשום בוועדת הכלכלה (צילום: פלאש 90)

אחד המצטרפים הראשונים ליוזמה של ח"כ גמליאל הוא לא אחר מאשר סגן שר הבריאות לשעבר, ח"כ יעקב ליצמן (יהדות-התורה), שכשעמד בראש משרד הבריאות קידם את הצעת החוק שהיוזמה החדשה נועדה לבטל. ח"כ ליצמן, שהעיד על עצמו כי אינו מעשן, לקח חלק מרכזי בדיון שנערך השבוע בוועדת הכלכלה, שבמסגרתו השתלח במקטרגיהן של חברות הסיגריות וקרא להם להסתלק מהאולם.

ח"כ ליצמן, שקידם עבור הממשלה הקודמת את הצעת החוק המבקשת לאסור כליל על פרסום מוצרי עישון ולהטיל הגבלות על שיווקם, אינו חבר בוועדת הכלכלה, אך מצא לנכון להתייצב בדיוניה האחרונים בנושא פרסום מוצרי עישון וטבק. לדבריו, ההצעה שקידם בעבר פוגעת באופן בלתי מידתי בעיתונים ובתעשייה, ולכן יש לגנוז אותה ולקדם במקומה את ההצעה שמקדמת ח"כ גמליאל. על-פי הצעתה של ח"כ גמליאל, עבור כל מודעת עמוד שירכשו חברות הסיגריות מהעיתונים יידרשו המו"לים להקציב למשרד הבריאות בחינם שטח פרסום – שליש או חצי עמוד – שיוקדש להסברה על נזקי העישון.

אחד ממשתתפי הדיון, שהזדהה כצבי הרציג ממכון ובחרת-בחיים לצמצום העישון, ביקש לציין כי ליצמן לא הצהיר על אינטרס אישי שיש לו בסוגיה. סיעתו של ליצמן, אגודת-ישראל, שולטת בעיתון היומי "המודיע", הנוהג לפרסם על שערו פרסומות לסיגריות באופן קבוע. בתגובה צעק עליו ליצמן: "אני מוחה! הוא שקרן, והיות והוא אמר עלי שאני רוצח, אני מבקש שתוציאו אותו מהחדר הזה. הוא אמר עלי שאני רוצח!". הרציג, בתגובה, אמר כי אינו זוכר שכינה את ליצמן "רוצח", התנצל, וביקש להדגיש כי התכוון לומר שתמיכתו של ליצמן בפרסום סיגריות תורמת למותם של אנשים.

לשבי גטניו מהעמותה לדמוקרטיה מתקדמת, שטען כי סיגריות מכילות לעתים רכיבים שמקורם בחתולים ובחיות בלתי כשרות אחרות, הציע ליצמן שלא לשוב ולדרוך בעתיד בכנסת. על אלעד שפר מעמותת אוויר-נקי, התומכת בהצעת החוק הממשלתית, צעק ליצמן: "אל תתחצף, אתה מקבל כסף מעמותה אז אתה מייצג משהו, אתה מאכער!". אל צעקות ההשתקה שהופנו למתנגדי העישון הצטרפו מעת לעת יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה), וחבר הוועדה ח"כ יצחק וקנין (ש"ס). כמו ליצמן וכמו חברי-כנסת אחרים שלקחו חלק בדיון, גם הם מצאו לנכון להצהיר כי אינם מעשנים.

"אני חושב שיש פה פשרה"

ועדת הכלכלה של הכנסת, שבראשה עומד באופן מסורתי חבר-כנסת מהאופוזיציה, יכולה לעכב את הדיונים בהצעת חוק ממשלתית, אך היות שלממשלה יש רוב בקרב חברי הוועדה – אין ביכולתו של גוף זה למנוע את עצם קידום ההצעה. על רקע זה, יוזמת החקיקה החדשה שמקדמת ח"כ גמליאל – הצעה מרוככת, מבחינתם של העיתונים וחברות הטבק – מסתמנת כפשרה שבמקרה הצורך ניתן יהיה להעביר כחוק. ח"כ גמליאל, חברת מפלגת השלטון, גייסה עד כה ליוזמתה את חברי-הכנסת איילת שקד (הבית-היהודי), רוברט אילטוב (ישראל-ביתנו), חנא סוייד (חד"ש) ואיציק שמולי (העבודה), כולם חברי ועדת הכלכלה, ואת ח"כ ליצמן.

פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות, בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת. 7.1.14 (צילום: פלאש 90)

פרופ' גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות, שלשום בוועדת הכלכלה (צילום: פלאש 90)

מבחינת משרד הבריאות, פשרה מהסוג שמקדמים גמליאל וליצמן אינה מתקבלת על הדעת. מנכ"ל המשרד, פרופ' רוני גמזו, הבהיר כי פתרון מהסוג המוצע כעת על-ידי חברי ועדת הכלכלה ייצור בהכרח מצב שבו משרד הבריאות יפרסם מודעות שנקנו בעקיפין בכספן של חברות הטבק – שיידרשו על-ידי העיתונים לממן את שטח הפרסום שיוקצה לטובת הסברה על נזקי העישון. "משרד הבריאות לא מעוניין בשטח הפרסום הזה, משום שהמימון המתגלגל יהיה מחברות טבק, שיתבקשו על-ידי העיתון לשלם תעריף של 130% עבור הפרסום", אמר גמזו.

לדבריו, מדובר בעמדה עקרונית, ולשם המחשה הצהיר כי יעדיף להקצות לפרסום נגד עישון מיליוני שקלים מתקציב משרד הבריאות על פני קבלת שטחי פרסום חינמיים מהעיתונים ומחברות הטבק. "אנחנו לא מעוניינים בזה, נעדיף לשים שם בלוק שחור", הודיע גמזו. "אני רוצה שיירשם לפרוטוקול שלא נשתמש בשטחי הפרסום האלו, אנחנו לא מעוניינים בזה. אל תעשו איתנו עסקים, לא רוצים את זה. שר הבריאות לשעבר מעוניין – השר הנוכחי לא".

על כך השיב לו ח"כ ליצמן: "אני המחוקק, אתה עובד אצלי. אם הכנסת תחייב אותך, אתה תצטרך לעשות את זה. זה החוק. אתה לא מעל החוק. אם אנחנו נחליט כאן בוועדה שאתה הולך לפרסם פרסום נגד העישון – אתה תצטרך לעשות את זה ולא יעזור לך".

יו"ר הוועדה ברוורמן הצטרף לדבריו של ליצמן ונזף במנכ"ל: "תקשיב פרופסור גמזו, אני מכבד אותך, אני מכבד את המאבק, אבל אתה גם צריך ללמוד את הגבולות שלך. אתה פקיד. נניח שנעביר מה שנעביר – אתה תציית. אל תגיב. הכבוד שלי אליך גדול, אבל מה שאמרת עכשיו אסור לפקיד ציבור להגיד. אם החוק יעבור כאן, אתה תבצע אותו, כי זה חוק במדינת ישראל".

בסיום דבריו הודיע ברוורמן כי הישיבה, שבה היתה אמורה להתקיים הצבעה על סעיפיה של הצעת החוק המקורית של משרד הבריאות, תסתיים ללא הצבעה – ונימק את החלטתו ברושם שהותירה יוזמת החקיקה המרוככת של חברי-הכנסת גמליאל וליצמן. "אני חושב שיש פה פשרה, אז אני עוצר את הדיון ללא הצבעה", חתם.