אימייל קצר שנחת באחרונה בתיבת הדואר האלקטרוני של עיתונאי תיירות ותעופה הוא נקודת ציון בתהליך ההזניה שעוברת העיתונות בישראל: "לידיעת העיתונאים", נכתב בו, "חברת התעופה היוונית אייגיאן-איירליינס הכריזה כי בשנת 2014 תעניק לעיתונאים הנחה בשיעור של 50% על כל מחיר כרטיס טיסה שיופיע במחשב טיסות הסדירות של אייגיאן-איירליינס. התנאי: שהעיתונאי יכתוב על אייגיאן-איירליינס".

נדמה כי השוחד העיתונאי מעולם לא היה ברור יותר, והאתנן מעולם לא נוסח באופן כה בוטה: תיתנו כתבה, תקבלו חצי כרטיס. לא נדרש משא-ומתן ואין צורך בהסברים מיותרים. כל שנדרש מצד העיתונאי המבקש ליהנות מההטבה הוא לפנות באנגלית לכתובת האימייל שצורפה לפנייה ולספק "פרטים על אמצעי המדיה שבו הוא/היא כותב/ת, תפוצה, קהל יעד, ותאריכים לטיסות". המבצע יהיה תקף לכל השנה הקרובה, ופתוח לכל העיתונאים מכל המגזרים.

האימייל מציין כי חברת התעופה מפעילה טיסות ישירות מתל-אביב לאתונה וחזרה. בדיקה באתר החברה מגלה שבעונת החורף טיסה סדירה לאתונה וחזרה תעלה 259 יורו, לפני מסים (שממילא אינם כלולים בהטבה). הכרטיסים בעונת הקיץ ההומה מוצעים במחירים דומים. זהו הסכום שעבורו מתבקשים עיתונאים לזנוח את כללי האתיקה הבסיסיים ביותר, כמו גם את כבודם העצמי: 130 יורו, שהם פחות מ-700 שקל. בפועל, טיסות שכר ליוון יכולות לעלות אף פחות, וכרטיסי טיסה במחירים של הרגע האחרון יכולים להפוך את שווייה האמיתי של העסקה הזאת, עבור העיתונאי המתפתה, לנמוכה עוד יותר.

דן ארקין, דובר חברת התעופה, סירב להתייחס למכתב באופן רשמי. איש יחסי-ציבור מעולם התעופה, שדיבר שלא לייחוס, טען כי "מבחינת החברה מדובר בצעד לגיטימי" ו"כל עורך ראשי של כל עיתון יכול להחליט אם הוא רוצה או לא לשתף עם המבצע פעולה".

"בוא נגיד שפעם זה לא היה מקובל", הוסיף, "לפני 20 שנה לא ראית מבצעים כאלה, ואם לפני 20 שנה חברת תעופה היתה שואלת אותי, הייתי אומר לה, 'אל תלכו על מבצע שכזה, כי הוא לא יתקבל טוב בקרב העיתונאים'. אבל היום אתיקה לא נחשבת. היום עיתונאים נוסעים בחינם וכותבים על כך, ומפרסמים ליפסטיק ברדיו באמצעות הקרדיט המקצועי שלהם", הוא אומר ומכוון למסע פרסום למוצרי קוסמטיקה שבו משתתפת בימים אלה החזאית שרון וכסלר. "העניין האתי אצל העיתונאים מת לגמרי", הוא חותם, "ואני מניח שיהיו עוד הרבה מבצעים דומים גם בעתיד".