מהלך הפיטורים ב"הארץ" וב"דה-מרקר" יצא לדרכו. בימים האחרונים זומנו לפחות ארבעה עובדים לשיחות לפני פיטורים. בין היתר הוחלט לסגור את מחלקת הווידיאו באתר "הארץ", שהוקמה לפני כשנה, ולפטר את שני עובדיה.

בין העיתונאים שנקראו לשיחות לפני פיטורים גם כאלה שעבדו בעיתון זמן קצר, ועל כן צפויים להיפלט ממנו בימים הקרובים, עוד לפני ראש השנה. לדברי ועד העיתונאים, המהלך נוגד את ההבטחה שקיבלו מההנהלה להקפאת הפיטורים עד למיצוי התוכנית לפרישה מרצון. לפי הוועד, למעלה מעשרה עיתונאים כבר הביעו נכונות לפרוש בתנאים המועדפים שהוצעו להם, ובכל זאת ההנהלה החלה במהלך הפיטורים.

"לדבריהם, השיחות אינן פורמליות ולכן זה לא פיטורים והם עומדים בהבטחה שלהם", אומר גורם בוועד על ההנהלה. "מבחינתנו זה לא מקובל". לדברי הגורם, במקום לראות בתוכנית הפרישה מרצון צעד ראשון במהלך כולל של התייעלות, ההנהלה מצד אחד "מורחת את הזמן" בדיונים עם הוועד, ומנגד ממהרת לקדם פיטורים לפני מיצוי האפשרויות האחרות ובלי להיוועץ בוועד.

הדיונים בין הוועד להנהלה אינם משא-ומתן אמיתי, הוא טוען, אלא "שיחות עדכון, ללא מתווה ברור". מהלך פיטורים בלא היוועצות עם הוועד, הוא מדגיש, אינו עומד בדרישת החוק. על כן, נוסף לצעדים ארגוניים כגון עיצומים, שביתה והפגנות, בוחנים בימים אלה אנשי הוועד גם אופציות משפטיות. "ברור לנו שזה שבוע מכריע", מדגיש הגורם.

ההחלטה לסגור את מחלקת הווידיאו היא בעיני כמה מעובדי "הארץ" דוגמה לכשלונה של ההנהלה הנוכחית. המחלקה הוקמה לפני כשנה, כחלק מהתוכנית לקידום אתר "הארץ", אך חודשים ארוכים לא קיבלה את המשאבים שהיתה זקוקה להם. ללא תקציב פעולה ראוי, התקשתה המחלקה לתפקד ולהכין תוכני וידיאו לאתר. כעת, כאמור, הוחלט לסוגרה, וגם על כך נמתחת ביקורת בקרב העובדים.

אלוף בן, עורך "הארץ", בפרסומת לאפליקציה של המהדורה האנגלית של העיתון (צילום מסך)

אלוף בן, עורך "הארץ", בפרסומת לאפליקציה של המהדורה האנגלית של העיתון (צילום מסך)

בכלי תקשורת שמובילים תפיסה של "דיגיטל פירסט", כפי שמנסה ליישם "הארץ", מקובל ללוות את התוכן הדיגיטלי בכתבות וסרטוני וידיאו. בעיני עובדים בעיתון, ההחלטה לסגור את המחלקה היא רק חוליה אחת בשרשרת של כשלונות ההנהלה הנוכחית. "העובדים איבדו את האמון בהנהלה, לא רק בגלל שהם לא יודעים לפטר, אלא בגלל שהם לא יודעים לנהל", אומר גורם בוועד העיתונאים. "אין פה מהלך אחד מוצלח של ההנהלה". לדבריו, רצף הכשלונות האחרונים כולל את הקמפיין הפרסומי שנועד לקדם את מוסף "הארץ" החדש בקרב המנויים ולא נחל הצלחה, ובמקביל כשלונו של קמפיין בקרב המפרסמים לגיוס מודעות למוסף החדש, שכשל, לדבריהם, גם הוא.

לדעת רבים בעיתון, תפיסת ה"דיגיטל פירסט" מקדימה ב"הארץ" את זמנה. בשבוע שעבר התייחס איתן אבריאל, ממייסדי "דה-מרקר" ועורך האתר, למצוקה שאליה נקלע "מעריב". בין היתר כתב דברים שניתן לייחס גם ל"הארץ". "אין שום עיתון מסוגו של 'מעריב' שיכול לעבור לאינטרנט בלי להיות שבריר חיוור של מה שהיה קודם", כתב. "ל'מעריב' יש הכנסות מדפוס של כרבע מיליארד שקל בשנה, בעוד שההכנסות מהאינטרנט מסתכמות בפחות מ-10 מיליון שקל. יותר מזה: אתר האינטרנט מבוסס על המערכת ועל העיתונאים של העיתון, כך שברגע שהוא יתחיל לצאת מהדפוס, ולצמצם את המערכת בהתאם, כבר לא תהיה לו יכולת להחזיק מערכת עיתונאית משמעותית. יהיה לו קשה מאוד להתחרות בשוק הקטן והאכזר של חדשות באינטרנט".

לדברי הגורם בוועד "הארץ", המצב ב"הארץ" דומה. "ל'הארץ' יש מוצר אחד שמכניס כסף, העיתון המודפס, ומוצר אחד שלא מכניס כסף, הדיגיטל", הוא אומר. "כל מה שההנהלה עושה זה לעודד אנשים לוותר על המוצר שעדיין מכניס כסף ולעבור למוצר שלא מכניס כסף. זו הנהלה מתאבדת, הנהלה שכבר לא נשארו בה מנהלים. ריצת אמוק של אנשים היסטריים, שכל דבר שהם עושים לא מצליח להם. יש כאן כישלון ניהולי חמור, ומי שמשלם את המחיר זה העובדים, ואנחנו לא מוכנים לזה".

מ"הארץ" טרם התקבלה תגובה.