ב-16 בדצמבר 2013 פורסם בדף הפייסבוק של "ישראל היום" פוסט ובו פרטים על הלווייתו של שלומי כהן, החייל שנהרג בגבול לבנון לילה קודם. לצד הפוסט הופיעה תמונה של שלומי כהן – לא זו של החייל שנהרג, אלא של חייל אחר עם אותו שם. לאחר היוודע הטעות, מסר העיתון לאתרי החדשות תגובה לקונית: "לצערנו טעינו, אנחנו מתנצלים". ארבע מלים, משל היה מדובר בטעות הגייה או פרט שולי שהושמט מכתבה.

דיברתי עם שלומי כהן עוד באותו יום, כשהוא עוד בעין הסערה שאליה נקלע בעל-כורחו, מבולבל ומוכה טראומה. כהן, חייל ביחידת כפיר, העתיד להשתחרר בעוד 11 חודשים, לא הספיק לשמוע כי שמו של החייל שנהרג זהה לשמו. בזמן שהיה בבסיס, הוא מספר, האנשים שקרובים אליו היו בטוחים שהוא מת. חבריו, ובעיקר בני משפחתו, היו נתונים בהלם נורא. הוריו, הוא מספר, היו בהיסטריה מכך שבנם נהרג, ואחיו "השתגע" בעבודה אחרי שניסה להשיג אותו כמה פעמים ללא הצלחה ונחנק בבכי על שאיבד את אחיו הקטן.

הפוסט על שלומי הכהן המת בליווי תמונה של שלומי כהן החי, בדף הפייסבוק של "ישראל היום"

הפוסט על שלומי הכהן המת בליווי תמונה של שלומי כהן החי, בדף הפייסבוק של "ישראל היום"

את החוויה המטלטלת והמיותרת הזו העבירו את משפחת כהן מנהלי עמוד פייסבוק שחיפשו תמונה שתלווה את הפוסט על מותו של החייל, ועשו זאת בחיפזון וברשלנות. האם פשוט חיפשו את שמו של החייל ברשת החברתית, וכשמצאו את תמונת הפרופיל של שלומי הכהן החי, לבוש מדים, הסיקו שמדובר בחייל המת ופירסמו את התמונה, בלי לבדוק ובלי לאמת? כך או כך, אומר כהן, אף אחד לא ביקש אישור להשתמש בתצלום, פשוט שמרו אותו ופירסמו אותו על דעת עצמם. ב"ישראל היום" מכחישים בתגובה וטוענים: "'ישראל היום' אינו מוריד תמונות ללא רשות מהפייסבוק, בניגוד לאתר 'העין השביעית'".

מצערת לא פחות היא התנהלותו של העיתון לאחר מעשה. על אף שציפה והשתוקק לכך, מספר כהן, אף אחד במערכת "ישראל היום" לא טרח להתקשר ולהתנצל בפניו על הטעות שעלתה למשפחתו ברגעי חרדה נוראיים. אתרי החדשות זכו לפחות לתגובה המעליבה שצוטטה לעיל; החייל ה"מת-חי" לא קיבל אפילו את זה. מ"ישראל היום" נמסר כי "התנצלנו לפני הגולשים, כדרכנו היכן שאנחנו טועים אנחנו מתקנים".

טעויות אנוש קרו וכנראה יקרו גם בעתיד, אך ראוי שתתלווה להן, לכשהן קורות, אנושיות בסיסית.

דניאל אלעזר הוא סטודנט לעיתונות בכותרת