למועצת העיתונות הגיעו בשבועות האחרונים תלונות בנוגע להרגלי הפרסום הסמוי באתר ynet. התלונות נוגעות לאופן שבו מופיעות מודעות פרסומיות שמתחזות לכתבות חדשותיות, בלא שיתקיים בידול ראוי בין מודעה לתוכן מערכתי. נוהג זה מנוגד לסעיף 6(ה) בתקנון האתיקה המקצועית של העיתונות, הקובע: "עיתון ועיתונאי יבחינו בפרסום בין פרסומת לחומר מערכתי, באופן שלא תפורסם פרסומת הנחזית כחומר מערכתי".

כך, למשל, בחודשים האחרונים פירסם ynet שתי מודעות הנחזות לידיעות חדשותיות על אודות משקה אנרגיה חדש, וכן מודעה פרסומית שהוצגה כידיעה חדשותית על אתר לרכישת נעליים מבית ynet. בכתבות כאלו מופיע לעתים גילוי נאות בצורה זו או אחרת, המרמז על אופיין האמיתי.

עורך ynet לשעבר יון פדר (משמאל) עם ערן טיפנברון, העורך הנוכחי (צילום: "העין השביעית")

עורך ynet לשעבר יון פדר (משמאל) עם ערן טיפנברון, העורך הנוכחי (צילום: "העין השביעית")

הפרסום הסמוי באתרי אינטרנט בכלל, ובאתר ynet בפרט, אינו חדש, אולם היחס המערכתי אליו השתנה. לפני כשמונה שנים הצהיר יון פדר, אז עורכו הראשי של האתר, כי "מודעה שמתדמה לסטריפ תוכן, ומזמן לזמן יש מפרסמים שמנסים להגניב פטנטים מהסוג הזה, נשללת לאלתר". עם השנים גבר המסחור באתר, וכיום מתקיימים בו שיתופי פעולה קבועים עם חברות מסחריות חיצוניות. מבנה דף הבית של ynet השתנה אף הוא לאורך השנים, כדי להכיל יותר אזורים למטרות פרסום. לא רק מודעות הופיעו בהם, אלא גם הפניות לתוכן שנראה על פניו כמערכתי. מעקב אחר ההפניות מוביל לעתים לא רק לכתבות, אלא גם לאתרים מסחריים.

בית-הדין לאתיקה של מועצת העיתונות ייאלץ להתמודד לא רק עם הטקסטים הפרסומיים עצמם, אלא גם עם העובדה שבדף הבית של ynet, הדף הנצפה ביותר באתר, אין בידול ראוי בין הפניות לתוכן מערכתי להפניות המעבירות את הגולש לתוכן שאינו מערכתי.

מזכ"ל מועצת העיתונות אריק בכר מסר: "אנחנו בקשר עם אתר ynet ומנסים למצוא פתרון הולם".

ב-ynet סירבו להגיב.